facebook_pixel

Näillä 6 vinkillä aamusi alkavat paremmin!

syys 24, 2017

Inhoatko aamuja? Näillä kuudella pienellä muutoksella muutat aamusi alkamaan paremmin. Aamun ensimmäiset minuutit ovat päivän tärkeimpiä ja voivat saada sinut positiiviseksi ja tuotteliaaksi. Ideaalinen tilanne on, että sisäinen kellosi herättää oikeaan aikaan aamulla ja tunnet itsesi levänneeksi ja hyvinvoivaksi. Usein tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, vaan elektroninen herätyskello repii sinut valveille suoraan REM-unesta ja tunnet itsesi huonotuuliseksi ja väsyneeksi.

Herätyskellon laittaminen pois päältä on vain ensimmäinen etappi taistelusta. Seuraavilla vinkeillä teet aamuistasi parempia samalla kun vähennät vanhoja huonoja tapojasi:

1. Anna itsellesi 15 minuuttia ilman somea tai telkkaria

Puhelimen näpräys heti aamusta alkaa, kun suljet herätyskellon pois päältä. Saatat selailla sähköposteja, Facebookia tai Instagramia. Kokeile aloittaa aamu laittamalla vain herätyskello pois päältä ja sen jälkeen jättää puhelin rauhaan. Aivosi heräävät uuteen päivään aivan eri tavalla, kun et ole heti kiinni ruudussa!

2. Vaihda kahvi sitruunaveteen

Sitruunavedellä on monia hyötyjä – mutta se tulee juoda heti ensimmäiseksi aamulla. Se laittaa aineenvaihduntasi käyntiin, mikä polttaa rasvaa, puhdistaa suun ja kurkun ja antaa energiaa päivään. Odota 30 minuuttia sitruunaveden juomisen jälkeen ennen kuin harjaat hampaat, juot tai syöt. Tämä voi olla vaikeaa kahviaddikteille –  malttaessasi 30 minuuttia alat kuitenkin huomata, ettei kahvi ole enää tarpeellinen aamuisin.

3. Nouse sängystä oikein

On monia huonoja tapoja nousta sängystä, ja vain yksi oikea tapa. Käänny oikealle kyljelle, työnnä itsesi istuma-asentoon selkä suorana ennen nousemista. Tämä on lempein tapa nousta sängystä – se vie paineen pois sydämestä ja selästä. Se on myös helppo rituaali toteuttaa joka aamu oikein.  

4. Aseta päivällesi tavoitteet

Samalla kun venyttelet sängyssä tai valmistat sitruunavettä, aseta päivälle tavoitteita. Rajoita tavoitteet kuitenkin kolmeen. Yksi tavoite voi olla esimerkiksi lounaan ottaminen mukaan sen sijaan että kävisit lounaalla ulkona – säästät myös rahaa. Toinen tavoite päivälle puolestaan voi olla vaikka osallistuminen iltapäivän joogatunnille tai ajan varaaminen lääkärille, jota olet siirtänyt päivästä toiseen.

5. Venyttele

Venyttely on suorastaan itsestäänselvää, mutta silti monet ihmiset jättävät sen huomiotta. Voit venytellä sängyssä kevyesti jalat sekä kädet ja lisätä liikkuvuutta.

Kuuntele kehoasi, aloita rauhallisesti ja venyttele koko kroppa tai vain yksittäinen kehonosa, tunnustellen miltä kehossasi tuntuu juuri sillä hetkellä. Kehosi on juuri ollut levossa monta tuntia – et voi odottaa sen olevan lämmitelty ja energinen heti.

6. Meditoi

Älä skippaa tätä kohtaa sen takia, että se saattaa kuulostaa tylsältä, et pidä siitä tai sinulla ei ole aikaa. Meditointi on yhtä tylsää, pitkää tai lyhyttä kuin siitä teet. Onnistunut meditointi saattaa kestää vain muutaman sekunnin. Istu mukavassa asennossa ja keskity puhdistamaan mielesi. Vaikka se kestäisi alle minuutin, se voi auttaa sinun henkistä hyvinvointia ja asettamaan päivän tavoitteet.

Sinä varmasti jo tiedät mitkä aamuaskareet eivät palvele sinua, joten miksi jatkat samaa rataa? Keskity sen sijaan asioihin ja tekoihin, jotka saavat aamusi alkamaan paremmin.

Lähde: time

Tsekkaa myös: Kolme tutkittua keinoa pysyä motivoituneena 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: