facebook_pixel

TIKIS Youtube-Kanava

Motivaatiota ja treenivinkkejä!

Katso tästä!

Tekosyiden eliminointi overload

Jokainen on joskus käyttänyt tekosyitä. Toiset tosin pääsevät niistä yli ja eteenpäin, kun taas toiset jäävät niihin jumiin ja pahasti. Motivaatiopotku persuksiin ja tekosyiden määrätietoinen eliminointi on jumitilanteissa tarpeen.

Tavoitteena urheilusta ammatti – Elmeri Rantalainen (VIDEO)

Elmeri Rantalaisen oli jo lapsuudessaan hyvin urheilullinen. Myöhemmin isänsä kautta mukaan kuvioihin tulivat taistelulajit, jotka nostivat Elmerin suuren kansan tietoisuuteen tämän osallistuttua vuoden 2009 Talent-kilpailuun. Urheilu ja erityisesti taistelulajit ovat...

Miksi kesälläkin kannattaa treenata?

Kesä on loistavaa aikaa olla ulkona ja pitää hauskaa. Kesä on myös aikaa, jolloin tekee mieli ottaa iisisti, heittää arjen rutiinit pois mielestä ja lekotella vain rennosti pihalla tai mökillä. Mutta kesällä on helppo heittäytä liiankin ”lomalle”… Ethän sinä ole treenaamatta tänä kesänä?

Miten selättää lenkkeilyinho?

Kevään ensimmäiset merkit ovat täällä. Auringon kuivattama pururata, hiekasta lakaistut kadut ja raikas keväinen myötätuuli suorastaan odottavat juoksijaa syleilyynsä. Olisi melkein pakko sitoa lenkkarit jalkaan ja mennä heittämään kevyt kymppi.

Ergonominen työasento – 8 vinkkiä

Välillä istuminen on välttämätöntä ja siksi oikeanlainen istuma-asento on tärkeää hallita. Röhnöttäminen ja eteenpäin kaartuva ryhditön asento sekä toispuoleisesti istuminen ovat huonoja tapoja ja altistavat selkäkivun synnylle.

Duoball – tehokas apuväline rintarangan avaamiseen

Duoball eli tuplapallo on oiva apu ryhdin suoristamiseen ja kipujen helpottamiseen. Suurimmalla osalla paljon istumatyötä tai fyysistä työtä tekevillä on kerran elämässään onglemia selän kanssa. Kyyryyn juuttunut rintaranka ei jaksa kannatella kehon painoa, eikä ryhditön selkäranka jaksa kantaa suuria kuormia.

Mitä tapahtuu, jos urheilu on kaikkesi – ja se otetaan sinulta pois?

Monia meistä yhdistää sama addiktio: liikunta ja sen tuoman onni, kaunis keho ja parempi suorituskyky. Jokainen meistä toteuttaa tätä riippuvuutta eri tavoin. Joillakin koko vuoden paras kaveri on itsekuri ja periksiantamattomuus, kun taas joillakin on käynnissä ikuinen sykli kovan treenin ja itsesäälin jaksoja.

Lupaa itsellesi, ettet tee näitä 5 asiaa vuonna 2017

Miksi toistaisit vuonna 2017 samoja asioita, jotka aiheuttivat sinulle mielipahaa tänä vuonna? On olemassa viisi asiaa, joiden tekeminen meidän pitäisi luvata lopettaa itsellemme. Monilla on tapana tehdä uudenvuodenlupauksia ja useimmiten ne koskevat jotain konkreettista kuten esimerkiksi urheilua, mutta joskus lupaukset voivat olla abstraktimpia.

Tikiksen YouTube-kanavalla yli 150 ilmaista treenivideota!

Onko sinulla vaikeuksia keksiä uusia tapoja treenata? Etkö tiedä mitä tehdä salilla? Etsitkö potkua treeneihisi, uusia liikkeitä tai kaipaisitko bodaajien vinkkejä? Kaikkea tätä, ja paljon muuta, löytyy Tikiksen YouTube -kanavalta, joka tarjoaa videoita hyvinvointiin ja urheilulliseen elämäntapaan liittyen, ilmaiseksi!

Huolehdi selästäsi – nosta oikein!

Miksi juuri alaselkä on niin altis kipeytymiselle? Miksi aina muistutetaan, että selällä ei saa nostaa ja mitä tällä oikeasti tarkoitetaan? Kyseistä hokemaa, kun on kuultu jo pienestä pitäen. Selän terveys ei ole itsestäänselvyys ja siksi siitä kannattaa pitää huolta. Tässä pieni huomio siihen, miksi kevyitäkin tavaroita kannattaa nostaa oikein.

Treeni treeniltä lähempänä joulua!

Enää pari viikkoa jouluun! Lähtölaskenta jouluaattoon ja lomaan joulukalentereiden muodossa on täydessä vauhdissa. Entä jos suklaakalenterin sijaan, valitsisit tänä vuonna Tikiksen treenikalenterin?

Katrie Daler: ”Hyvin itsestään huolehtiva äiti jaksaa arkea paremmin”

Katrie Daler on tuttu muun muassa somesta ja TV-ohjelmista. 23-vuotias malli ja personal trainer näyttäisi elelevän median perusteella tähtösen elämää ilman huolen häivää, mutta pinnan alla myllertää muutakin. Kaunotar on pian parivuotiaan tytön, Adessan äiti ja on saanut osakseen paljon kyseenalaistusta esimerkiksi treenaamisen ja äitiyden yhdistämisestä.

Liikunta lääkkeenä osa 3: Astma

Astmaatikko saattaa pelätä liikuntaa. Näin voi varsinkin olla silloin, kun hän ei ole aikaisemmin liikuntaa harrastanut tai astmakohtaukseen ja liikuntaan liittyy jokin huono muisto. Liikunta on kuitenkin yksi astman tärkeimmistä hoitomuodoista, vaikkakin itse sairauden täytyy olla kontrollissa liikuntaa harrastaessa.

Treenaa reissussa!

Oletko lähdössä kylmää talvea karkuun lomamatkalle, jossa et pääse kuntosalille? Intohimoiselle treenaajalle viikko ilman liikuntaa voi tuntua jo kidutukselta, mutta ei hätää: myös ilman sitä tuttua ja turvallista kuntosalia voi harjoitella! Tikis kokosi helppoja vinkkejä reissutreeniin kohdesuositusten kera!

Isä – maailman coolein tyyppi!

Isä, faija, iskä…. Pienen pojan idoli ja supersankari, pienelle tytölle maailman vahvin mies, tyttären poikaystävien kauhu, murrosiässä olevan teini-ikäisen mielestä kaikkien ongelmien aiheuttaja, henkilö jonka voimaa ja karismaa ihaillaan sekä se joka tuo turvaa ja suojelee perhettään viimeiseen asti. Isä – tuo eri-ikäisten mielipiteet jakava hahmo, mutta silti se kaikkien rakastama tyyppi.

Miksi kannattaa treenata teknisissä alusvaatteissa?

Silloin kun hikoilu on voimakasta, alusvaatteiden kosteudensiirtokyvyn merkitys korostuu. Tämä on hyvin tärkeää käyttömukavuuden kannalta. Vaatteiden, jotka ovat ihokontaktissa, tulisi siirtää kosteus ulompiin materiaalikerroksiin. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Mikä on TÄRKEIN asia, jos haluat kuntoon ja kestävän kehityksen?

Fyysisen treenin, terveellisen syömisen ja riittävän palautumisen rinnalle on lähivuosina noussut yhä vahvempana mielen harjoittaminen, kun halutaan saavuttaa tavoitteita, kestävää kehitystä tai maksimaalista suorituskykyä. Sen vaikutus tuloksiin on tutkimusten mukaan kiistaton. Siitä yhtenä hyvänä käytännön esimerkkinä toimii tämän vuoden pikkuleijonien mm-kulta jääkiekossa. Turnauksen aikana media noteerasi useaan otteeseen joukkueen henkisen valmennuksen. Valmennuksesta oli valtava hyöty joukkueelle, sillä mm-kullan lisäksi he nousivat turnauksen aikana monessa ottelussa takaa-ajo asemasta voittoon. Mielen harjoittaminen on erityisen tärkeää, kun kohtaamme epäonnistumisia.

Vuoden monipuolisin treenikirja on ilmestynyt!

Miltä kuulostaisi, jos voisit koska tahansa boostata treenimotivaatiotasi ja kehittää fysiikkaasi helposti ja kätevästi? Entäpä jos kätesi ulottuvilla olisi tehokas ja laadukas treeniohjelma, jolla voisit kehittyä leuanvedossa, muokata itsellesi pyöreän takapuolen, tulla huippupunnertajaksi, tiristää sixpackin esiin tai parantaa aerobista kuntoa tavoitteesi mukaan?

Mindful Eating – löydä ruokailun nautinto

Tuntuuko joskus siltä, että aloitat ruokailun ja yks kaks ruoka onkin jo poissa. Et muista miltä vaivalla pyöritellyt lihapullat maistuivat, miten äidin kasvimaan porkkana rouskui suussa tai miten nautinnollinen oli jälkiruoaksi säästetty suklaakonvehti kahvin kera. Mieli tuntuu jopa hieman apealta. Tässäkö tämä ateria nyt oli?

TIKIS – Treenihaastekirja ilmestyy syyskuussa!

Moni Tikiksen seuraaja on varmasti osallistunut johonkin meidän haasteista. Tuhannet ihmiset ovat inspiroituneet kokeilemaan liikunnallisia äärirajojaan ja positiivinen palaute on ollut häkellyttävää. Hyvinvoinnin ilosanoman lähettäminen on työmme ja intohimomme, joten on aika nostaa haasteet uudelle levelille. Syyskuussa on luvassa jotakin, mitä ei ole ennen nähty: TIKIS – Treenihaastekirja.

Retkelle luontoon – 5 vinkkiä onnistuneeseen vaellukseen

Kiinnostaako sinua retkeily tai vaeltaminen? Luonnossa liikkuminen on monelle ihana tapa nollata arjen kiireet ja hengähtää rauhallisessa ympäristössä. Olit sitten lähdössä päivän kestävälle retkelle tai viikon vaellukselle, on hyvä huomioida muutamia asioita.

Valkoiset hampaat luonnollisesti

Valkoiset hampaat mielletään usein terveen ja itsestään huolehtivan ihmisen tuntomerkiksi. Monet ovat valmiita maksamaan suuria summia valkoisesta hymystä, ja lääketieteen ulkopuolellakin valkaisulaitteiden ympärillä pyörii suuri bisnes.

Pokémon GO ja revityt reidet

No ei nyt ihan niin revityt sentään, mutta nyt voi näin Tikis-näkökulmasta sanoa, että suunta on peliteollisuudessa oikea. Onhan aikaisemminkin yritetty ihmisiä pelien kautta liikuttaa, mutta mikä aikaisempi konsepti purisi niin aikuisiin, teineihin kuin lapsiinkin yhtä kovaa? Ei ihan heti tule mieleen. Pokémon Go on murtanut netin suosiollaan ja syystä.

Epäonnistumiset ovat tie onnistumiseen – kohtaa ja voita ne!

Onnistuminen, menestys, voittaminen, kunnia. Nämä ovat tavoittelemisen arvoisia asioita, joita jokainen meistä himoitsee. Niitä halutaan armottomasti. Niistä haaveillaan kiilto silmissä. Niitä saavuttaneita ehkä jopa kadehditaan. Kaikki näkevät tulokset, mutta harva sen eteen tehtyä työmäärää. Kuinka moni meistä oikeasti on valmis tekemään töitä tavoitteensa eteen?

TIKIS esittää: Uncharted 4 todellisuudessa. Katso huikea video!

Tällä viikolla ilmestyi kauppoihin vuoden suurin ja odotetuin PlayStation 4 -peli Uncharted 4: A Thief’s End, jonka päähenkilö Nathan Drake lähtee eeppiselle seikkailumatkalle pelastakseen läheisensä. Tikis lähti mukaan tähän suureen aarrejahtiin ja taisteluun hyppäämällä pelimaailmaan ja luomalla oman trailerin sekä 30 päivän treeniohjelman ”Treenaa kuin Drake”!

5 syytä miksi takareisiä kannattaa treenata

Hyvin usein takareisien treenaaminen unohdetaan, sillä suhteessa etureisiin tai pakaroihin niiden kehitystä on hankalampi havaita. Sporttinen takafiguuri syntyy kuitenkin piukkojen pakaroiden ja vahvojen takareisien yhdistelmästä.

Liikunta lääkkeenä osa 2: Diabetes

Diabetes, entiseltä nimeltään sokeritauti, on nykyään verrattain yleinen sairaus. Sen voi jaotella karkeasti kahteen erilaiseen luokkaan: 1-tyypin diabetekseen ja 2-tyypin diabetekseen. Yksinkertaistettuna diabetes tarkoittaa tilaa, jossa haima ei tuota insuliinia tarpeeksi tai ollenkaan ja/tai se vaikuttaa elimistöön puutteellisesti.

Onko yksin treenaaminen tehokkaampaa kuin seurassa?

Toiset tykkäävät treenata yksin kuulokkeet korvilla juoksulenkillä tai salilla. Heille se on omaa aikaa, irtautumista arjesta. Toiset tarvitsevat tsempparin, jotta jaksavat lähteä treenaamaan. Saako treeneistä enemmän irti yksin vai muiden seurassa?

Miten luoda tehokas ulkotreeni

Keväiset säät lämpenevät päivä päivältä, ja raikas ulkoilma houkuttelee ulkoilemaan. Mitä siellä ulkona sitten tekisi? Kaipaatko vinkkejä tehokkaan energisoivan aamutreenin luomiseen, tai vaikkapa vaihtelua sunnuntailenkkiisi? Boostaa energiat moninkertaisesti kokeilemalla tehokasta ulkotreeniä! Tästä artikkelista vinkkejä siihen, kuinka hyödyntää luontoa, kaupunkia ja omaa kehonpainoa ulkotreenin luomisessa.

Peruskunto – mitä hyötyä siitä on?

Lenkillä – täysiä, salilla – täysiä, kotona – täys lepo… Treenit ja lepo menevät monella liikuntaa harrastavalla ääripäästä ääripäähän. Välimaastoa ei ole, joten ei ole välimaaston tuomia hyötyjäkään. Peruskestävyys tai peruskunto on usein aliarvoitu treenin osana varsinkin, jos kuntosaliharjoittelu on lajeista ykkönen. Fiksua peruskunnon aliarvioiminen ei kuitenkaan ole ja nyt kerrataan, että miksi.

Tee itsestäsi aamutreenaaja – 10 vinkkiä

Ihmiset ovat erilaisia ja joidenkin on todella vaikeaa nousta ylös sängystä aikaisin treenaamaan. Joskus emme kuitenkaan ehdi treenata muulloin kuin aamulla. Aamutreenit myös virkistävät meitä ja töiden aloittaminen on helpompaa kun mieli ja kroppa ovat jo valmiiksi hereillä. Lue vinkit, miten pystyt tekemään itsestäsi aamutreenajan:

Juoksemisen tieteelliset terveysvaikutukset

Kevät saapuu, aurinko lämmittää ja luonto alkaa kukkia. Mikä olisikaan parempi aika vetää lenkkarit jalkaan ja lähteä juoksemaan raikkaaseen ulkoilmaan! Jos et vielä innostunut pimeän punttisalin sijaan hyppäämään lenkkipoluille, kannattaa muistaa, että juoksemisella on lukuisia terveysvaikutuksia. Mikä parasta, näitä hyötyjä ei ole temmattu kevättuulesta, vaan ne on tieteellisesti todistettu.