Leuanveto – monen treenaajan suosikki ja inhokki. Yksi puuskuttaa tehdessään ensimmäistä leuanvetoa ja toinen nykii yli 20 toistoa hymyssä suin. Joka tapauksessa leuanveto on erittäin kokonaisvaltainen liike ylävartalon lihaksille. Leuanveto kehittää ylävartalon lihasvoimaa monella saralla ja on varteenotettava vaihtoehto, kun harjoittelun tavoitteena on esimerkiksi selkäpuolen lihaksien vahvistaminen.

Leuanvedon eri variaatiot ovat olleet osa harjoitteluani vuosien ajan, mutta en ole ennen harjoitellut yhtä tavoitteellisesti kyseistä liikettä. Ensi syksyllä ilmestyvä kirja TIKIS – Treenihaastekirja sisältää Leuanvetohaasteen. Leuanvetohaasteen idea on kasvattaa leuanvedon maksimitoistomäärää kahdeksassa viikossa.

Asetin henkilökohtaiseksi tavoitteekseni saada maksimitoistomäärään kahdeksassa viikossa kahdeksan toistoa lisää. Loin tavoitteen mukaisen harjoitusohjelman, tein haasteen alkutestin ja aloitin harjoittelun.

Leuanvetohaaste jakautui kahteen neljän viikon mittaiseen vaiheeseen. Harjoittelin alkutestin tuloksen perusteella kolme viikkoa ja neljännellä viikolla tein välitestin. Harjoittelin välitestin perusteella kolme viikkoa, jonka jälkeen haasteen kahdeksannella viikolla tein haasteen lopputestin. Alkutestissä sain tehtyä 20, välitestissä 24 ja lopputestissä 35 leuanvetoa myötäotteella. Kehitys ylitti kaikki odotukseni. Alla olevista videoista voit katsoa alku-, väli- ja lopputestin.

Alkutesti 

 

Välitesti 

 

Lopputesti

 

Harjoitusohjelma sisälsi kolme leuanvetoharjoitusta viikossa ja kussakin harjoituksessa tehtiin viisi sarjaa leuanvetoja. Ohjelman sarja- ja toistomäärät määräytyivät alku- ja välitestin tuloksen perusteella. Leuanvetoja tehtiin myötä- ja vastaotteella. Välttelin haasteen aikana muita veto- ja soutuliikkeitä riittävän palautumisen vuoksi, mutta työntöliikkeet ja kyykkyvariaatiot pysyivät harjoittelussa normaalisti. Elopainoni pysyi projektin aikana samana, selän lihaksien erottovuus ja puristusvoima paranivat.

Leuanvetohaaste oli omalla kohdallani menestys. Suosittelen leuanvetoa ja sen variaatioita jokaiselle salilla kävijälle liikkeen kokonaisvaltaisuuden vuoksi. Haluan auttaa ihmisiä saamaan ensimmäisen leuanvedon tai lisäämään leuanvedon maksimitoistomäärää. Tämän ansiosta syntyi tuote nimeltä Tikis Leuanvetovalmennus. Valmennus sopii kaikille, joilla on halua kehittää leuanvetoa.

Harjoitusohjelman liikkeet, toistot ja sarjat määräytyvät juuri sinun alku- ja välitestin tuloksen perusteella. Ei ole siis väliä saatko 0 vai 20 leuanvetoa. Valmennus sisältää kattavat video-ohjeistukset harjoittelua varten. Vastailen myös valmennusta koskeviin kysymyksiin erittäin mielelläni. Valmennusta varten tarvitset leuanvetotangon ja positiivisen asenteen. Tutustu Leuanvetovalmennukseen tästä.

Hyviä vetoja,

Tommi “Jalosaur” Jalomäki

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: