Luomukunto – Jauheista ruokaan | Jalosaur

helmi 19, 2015 | Miesten ravinto, Miesten treeni | 0 Kommenttia

Luomu on lyhenne sanasta luonnonmukainen. Pieni vihreä merkki pakkauksen kyljessä takaa sen, että tuotteen valmistuksessa on noudatettu EU:n luomuasetusta ja valmistuksessa käytetyistä maatalousperäisistä raaka-aineista vähintään 95 % on luomua.

En syö pelkkää luomua, vaikka projektini kulkee nimellä #luomukunto. Tähän on kolme syytä:

  • Mukavuudenhalu
  • Raha
  • Aika

Projektin nimellä viittaan jauhemaisten lisäravinteiden putoamiseen ruokavaliosta (mm. proteiinit, kreatiini ja hiilihydraatit). Ruoan valmistustavoissa ja sen valmistukseen liittyvissä eettisissä asioissa voidaan mennä hyvinkin syvälliselle tasolle, mutta jätän sen keskustelun muiden käytäväksi.

Tässä vaiheessa projektia tavoitteeni ei ole laihtua ja polttaa rasvaa. Julkaistu ruokavalio on suunniteltu kuudesti viikossa treenaavalle henkilölle (paino 90 kg ja rasvaprosentti <15%). Painon pudottaminen on itselleni helpompaa kuin painon lisääntyminen, jonka takia aloitan “kiristelyn” vasta huhti-toukokuussa. Tarkoitukseni on pitää kalorit tässä vaiheessa plussalla tai vähintään samana kuin kulutus, koska tavoittelen voimaa ja lihasmassaa. Kesän lähestyessä muutan ruokavaliotani porrastetusti vähähiilihydraattisempaan suuntaan, jonka ansiosta myös kaloreiden määrä laskee.

Kun valmistan itse ruokani syön pitkälti perinteistä kotiruokaa, jossa taustalla näyttelee vähäinen gluteenipitoisten viljojen ja maidon määrä suomalaisiin saantisuosituksiin nähden. Arkiruokailussa minulle riittää tarvittavien ravintoarvojen saaminen tiettyjen makujen puitteissa. Ravintolassa saatan noudattaa samoja teemoja, mutta isovanhemmilla valmiissa pöydässä en välitä ravintoarvoista pätkääkään.

Julkaisun ruokavalio näyttää tarkalta ja grammamäärät ruokavaliossa saattavat luoda stressiä ja tuntua haastellisilta. En punnitse ruokiani, vaan arvioin paketin koosta halutun määrän annokseeni päivän ohjelmasta ja nälästä riippuen. Esimerkiksi jalkapäivänä syön enemmän kuin käsipäivänä, koska kulutus jalkatreenissä on kovempi. Tämä ruokavalio on esimerkki yhden treenipäivän ruokavaliosta.

ATERIAT TIKIS

Tässä vaiheessa projektia pyrin noudattamaan näitä ravintoarvoja ja -määriä kuusi (6) päivää viikossa ja yhtenä (1) päivänä syön mitä huvittaa henkisen hyvinvoinnin takia. Kuuden noudatetun päivän välillä saattaa olla heittoa jopa +400 kcal tässä vaiheessa projektia tämän hetken tavoitteeni takia. En väitä tai usko että kaikki annetut ravintoarvot pitävät täsmälleen paikkansa, mutta niiden pitäisi olla suhteellisen lähellä totuutta. Noudatettujen päivien raaka-aineet vaihtelevat päivittäin, mutta ravintoarvot ovat kutakuinkin samoja. En siis syö joka päivä tonnikalaa ja kanaa.

Jokaisessa ruokavaliossa on jotain huomautettavaa ja parannettavaa, enkä väitä ruokavalioni täyttävän kaikkia terveyssuosituksia. Koen henkisen ja fyysisen hyvinvointini olevan tasapainossa noudattamalla tämänkaltaista ruokavaliota. Kehoni ja mieleni voi hyvin.

Syön viikon aikana vähintään 42 ateriaa. Näistä aterioista enintään kuusi ateriaa eivät noudata julkaisun ruokavalion kriteerejä ja kyseiset ateriat saattavat olla vastoin kaikkia terveyssuosituksia. Prosentuaalisesti vähintään 85% aterioista tukevat fyysistä terveyttäni ja jäljelle jäävä 15% ylläpitää henkistä puolta ja tyydyttää mukavuudenhalua. Tässä vaiheessa projektia tällainen aterioiden jakautuminen riittää minulle.

Olen laskenut ravintoaineiden määrät tuotteiden pakkausten ravintoselosteiden sekä fineli.fi -sivuston avulla. Ruokien hinnat olen laskenut foodie.fi -sivuston hintojen perusteella, koska lähtiessäni kotiovestani mihin tahansa ilmansuuntaan 200 metrin etäisyydellä sijaitsee joku S-ryhmän kauppa. Tuotteiden hinnoissa ei ole siis huomioitu mahdollisia tarjouksia tai alennuksia.

Yhteenveto:

  • Projektin nimellä viittaan jauhemaisten lisäravinteiden putoamiseen ruokavaliosta.
  • Ruokavalioni sisältää tuotteita, jotka eivät täytä luomukriteerejä.
  • En pyri laihduttamaan tällä ruokavaliolla. Energiansaanti on vähintään sama kuin kulutus.
  • Syön viikon aikana 42 ateriaa, joista 6 aterian kohdalla en välitä ravintoarvoista juuri lainkaan (85% / 15%).
  • Gluteenin, maidon ja lisätyn sokerin vähäinen kulutus.
  • Tasapaino henkisen ja fyysisen terveyden välillä.

Hyvää ruokahalua,

Jalosaur

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: