Harva laittaisi sanat terveellinen ja herkku edes samaan lauseeseen. Me laitamme ja osoitamme, että ne on tarkoitettu yhteen! Tässä terveelliset herkut!

Hedelmät ja marjat

Hedelmät ja marjat ovat luonnon omia herkkuja. Ne ovat jo luonnostaan makeita, joten tarvetta sokerin lisäämiselle ei ole. Vain taivas on rajana sille, miten hedelmät ja marjat nauttii. Ne ovat hyviä myös sellaisenaan, mutta esimerkiksi kuivaamalla niistä saa pitkään säilyviä naposteltavia.

Lue lisää: Vireyttä luonnosta – Suomen supermarjat

Itse tehty jäätelö

Etenkin kesäisin tekee mieli jotain raikasta ja kylmää. Monet kalorit ja hiilihydraatit säästää vaihtamalla jäätelökioskien sokeripommit itse tehtyyn jogurttijäätelöön, mehujäähän tai sorbettiin. Jogurttijäätelö valmistuu helposti kreikkalaisesta tai turkkilaisesta jogurtista, johon voi halutessaan lisätä kananmunan valkuaista. Sokeria ei tarvita kuin ruokalusikallinen ja senkin voi halutessaan korvata vaikka stevialla. Jogurttijäätelön voi tehdä myös rahkasta ja tuunata vaikka aiemmin mainitulla herkulla eli marjoilla.

Tsekkaa: Yhden raaka-aineen herkku: banaanijäätelö

Letut

Ohukaisia ja pannukakkuja saa tehtyä nykyään jos millä tavalla ja aina ei tarvitse itse jaksaa edes tehdä. Ohukaisten ei tarvitse olla jauho- tai sokeripommeja, jotka on paistettu rapeareunaisiksi voissa, jotta ne voivat olla taivaallisen hyviä. Helpoin terveellinen pannukakku on varmastikin soseuttaa banaani parin kananmunan kanssa ja paistaa. Ei mitään muuta. Ja toimii takuuvarmasti!

Nykyään pannukakkuja saa toki myös proteiiniversioina melkein valmiina eli jauheena, johon lisätään vain maitoa. Näissä on päästy jo todella lähelle tavallisten pannukakkujen makua ja toimivat mainiona makeanhimon taltuttajina.

Tsekkaa resepti: Herkulliset proteiiniletut

Leivonnaiset

Kahvipullat on usein hankala korvata millään terveellisellä senkään takia, että kahvittelijat ovat usein erilaisia ja moni katsoo pahalla kun ihana voisilmäpulla on korvautunut hedelmillä tai ei-niin-sokerisilla proteiinimuffineilla.

On kuitenkin leivonnaisia, joista saa suhteellisen terveellisiä erilaisilla valinnoilla. Esimerkkinä juustokakku: nykyään tuorejuustoissa on alhaisimmillaan rasvaa vain 3% ja miksei korvata osa juustosta vaikka rahkalla. Sokeria voi vähentää tai sen voi korvata makeuttajilla. Pohjaan käy täysjyväkeksimurut (osan korvata vaikka pähkinärouheella) ja voin sijasta voi siihen sekoittaa vauvoille tarkoitettua hedelmäsosetta.

Raakasuklaa

Jos rakastat suklaata, löytyy siihenkin terveellisempi vaihtoehto – raakasuklaa. Raakasuklaan tekoon käytetyt ainesosat tulevat suoraan luonnosta ja niiden joukkoon ei ole lisätty turhia lisäaineita. Lisäksi raakasuklaan mineeralirikkaiden raaka-aineiden ravinteet ovat tallella sen valmistustavan ansiosta. Pala raakasuklaata toimii myöskin hyvänä treenin buustaajana!

Sipsit

Jos mieli halajaa enemmän suolaisia herkkuja, kuten sipsejä, ratkaisu löytyy edelleen juureksista. Mistä tahansa juureksista saa mainioita sipsejä siivuttamalla ne todella ohuiksi ja levittämällä uunipellille. Suolaa pintaan ja uuniin noin 200 astetta kunnes ovat rapeita.

Ravinnerikkaampia sipsejä saa lehtikaalista. Kurkkaa resepti: Lehtikaalisipsit

Dipin voi valmistaa vaikka avokadosta, kreikkalaisesta jogurtista ja mausteista.

Pizza

Myös pizzasta saa pienellä vaivalla terveellisen version: Yhden ainesosan pizzapohja – ei hiilareita

Kokeile myös valmistaa pizzapohja kukkakaalista tai porkkanoista!

Lisää gluteenittomia vaihtoehtoja: 3 parasta pizzareseptiä ilman jauhoja

Vain taivas on rajana kun puhutaan terveellisistä herkuista. Kokeile, tuunaa ja ylläty!

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: