facebook_pixel

Vaivaako vapina? 10 vinkkiä kankkusen kukistamiseen!

helmi 8, 2015

”Parhaiten krapulan välttää olemalla juomatta lasillistakaan…” Joo joo tiedetään, mutta nyt lopetetaan moralisointi ja kitataan. Krapulan puolelle lipsahtaminen on inhimillistä silloin tällöin. Ikävä olotila johtuu alkoholin poistumisesta elimistöstä: keskushermosto on yliärtyneessä tilassa alkoholin aiheuttaman lamaannuksen poistuttua. Alkoholi on myös diureetti, joten krapulassa keho kärsii nestehukasta. Lue Tikiksen vinkit, joilla tätä epämiellyttävää vierasta voi yrittää taltuttaa.

1. Syö ennen kuin aloitat juomaan

Ennen juhlia kannattaa syödä esimerkiksi täysjyväpastaa, ruisleipää ja banaania. Hyvälaatuiset hiilihydraatit hidastavat alkoholin imeytymistä kehoon. Kokeile myös parsakaalia: monet tutkimukset ovat osoittaneet, että parsan aminohapot auttavat torjumaan kankkusta.

2. Juo vettä

Ota tavaksi hörpätä lasillinen vettä jokaisen alkoholijuoman jälkeen. Näin vältät nestehukan syntymisen.

3. Varo tummia juomia

Punaviini, viski ja tummat oluet sisältävät paljon asetonia, asetaldehydiä ja tanniinia – aineita, jotka tutkitusti pahentavat krapulaa. Esimerkiksi vodka ja valkoviini sisältävät paljon vähemmän käymisprosessissa syntyviä epäpuhtaita aineita, joten kannattaa pysytellä kirkkaissa juomissa.

4. Vältä kuplia

Jotkin tutkimukset osoittavat, että hiilihapot auttavat alkoholia nousemaan päähän nopeammin, jolloin se myös imeytyy verenkiertoon tehokkaammin. Kuplat myös peittävät alkoholin makua, jolloin tulee helposti siemailtua turhan paljon kerralla. Vältä siis kuohuviinejä.

5. B-vitamiini

Huolehdi, että saat tarpeeksi B-vitamiinia. Alkoholin kulutus syö erityisesti folaattia, B6- ja B12-vitamiinia. Jos juhlat ovat perjantaina, ota jo maanantaista alkaen B-vitamiinilisää purkista. Ennen pirskeitä on hyvä napata vielä yksi ekstratabletti.

6. Kokeile Chlorellaa

Useat tutkimukset väittävät, että chlorella poistaa 96 prosenttia krapulan oireista, sillä se tukee aivojen ja maksan toimintaa. Se on Aasiasta lähtöisin oleva yksisoluinen makean veden levä. Chlorella-jauhetta myydään monissa luontaistuotekaupoissa. Nauti chlorella-pirtelö muutamaa tuntia ennen juomista.

7. Nesteytä ennen nukkumista

Kotona on hyvä juoda vettä tai mehua vaikka väkisin ennen unia. Kiität itseäsi aamulla.

8. Ota särkylääke

Burana ennen nukkumaanmenoa saattaa auttaa aamuiseen päänsärkyyn. Älä kuitenkaan ota parasetamolia, sillä yhdessä alkoholin kanssa se voi vahingoittaa maksaa eikä auta kipuun.

krapula

9. Syö aamulla oikein

Rasvainen pizza ei ole paras vaihtoehto krapularuoaksi, sillä se sulaa huonosti eikä sisällä vitamiineja. Paremmin toivut illasta syömällä paljon hedelmiä, kaurapuuroa, jugurttia ja muita ravintosisällöltään hyviä aineksia. Juo tuoremehua, vettä ja urheilujuomaa. Vältä kahvia, koska se pienentää verisuonia, nostaa verenpainetta ja poistaa elimistöstä nesteitä.

10. Nuku

Mikään ei auta yhtä hyvin kuin uni. Älä missään nimessä lähde salille! Krapulassa treenaaminen on sekä vaarallista että täysin turhaa. Pieni kävely raittiissa ulkoilmassa voi parantaa oloa, mutta muuten pyhitä päivä löhöilylle.

 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: