Unen merkitys terveydelle – unenpuute sairastuttaa

maalis 29, 2018 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Tuntuuko, ettei mikään huvita, pienetkin asiat ärsyttävät, mieli on maassa, et saa asioita aikaan, päätöksenteko on hankalaa, unohtelet juttuja ja kaiken kukkuraksi mielesi tekee herkutella koko ajan? Jos tunnistit itsesi, kiinnitä huomiota uneesi – jos nukut jatkuvasti liian vähän, elimistösi toimii huonosti. Väsymys ei ole unenpuutteen aiheuttamista seurauksista edes se ikävin. Väsymys kertoo sinulle, että nukut riittämättömästi, unenpuute taas aiheuttaa dramaattisia muutoksia elimistössä. Tässä artikkelissa käymme läpi, millaisia merkityksiä unella on terveyteemme.

Kolmasosa elämästä nukutaan

Nukkuminen on elimistön fyysisen ja psyykkisen palautumisen hetki. Ihminen nukkuu noin kolmasosan elämästään. Unentarve vaihtelee yksilöllisesti, mutta voidaan ajatella, että jokaista kolmea/neljää valvottua tuntia kohti tarvitaan yksi tunti unta. Myös unen laadulla on iso merkitys – on tärkeämpää nukkua seitsemän tuntia levollista ja laadukasta unta kuin kymmenen tuntia huonolaatuista, torkuttelevaa unta.

 

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

Unen merkitys terveydelle

Unella on varsin kokonaisvaltaista merkitystä terveyden kannalta. Hyvin nukkunut ihminen on virkeä, tuottava ja tehokas. Unenpuutteesta kärsivä henkilö taas on altis monille negatiivisille vaikutuksille. Unella on lukuisia elintärkeitä tehtäviä:

  • Uni puhdistaa aivot: unen aikana aivo-selkäydinneste huuhtoo soluvälitiloja ja poistaa kuona-aineita aivoista
  • Muisti prakaa ilman unta: unen aikana opetellut asiat siirtyvät pitkäkestoiseen muistiin, josta pystymme ne myöhemmin palauttamaan mieleen. Unen puutteessa myös tämä ”mieleen palauttaminen” ontuu. Toisaalta unen aikana aivot karsivat tarpeettomia synapsiyhteyksiä, jolloin aivoissa säästetään sekä tilaa että energiaa
  • Nukkuminen vaikuttaa mielialaan ja mielenterveyteen: levänneenä paitsi pystymme järkevämpiin ratkaisuihin, myös siedämme paremmin hankaluuksia ja vastoinkäymisiä
  • Unen aikana kasvuhormonin tuotanto vilkastuu, jolloin kroppa pääsee korjaamaan itseään ja palautumaan fyysisesti päivän rasituksista. Myös elimistön vastustuskykyä rakennetaan unen aikana
  • Univaje sotkee elimistön aineenvaihduntaa ja altistaa lihomiselle ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöille
  • Liian vähän nukkuvilla myös riski ikääntymiseen liittyviin sairauksiin kasvaa

Avaimet hyvään uneen

Sillä, mitä päivän aikana tekee, on merkitystä yöunen kannalta. Unettomuus on varsin yleistä, ja joskus sitä taltuttamaan tarvitaan lääkärin tai univalmentajan apua. Muista kuitenkin, että voit myös itse vaikuttaa nukkumiseesi hyvin paljonkin. On hassua olettaa, että joku muu parantaa huonot yöunesi, jos oma käyttäytymisesi on unelle myrkyllistä – menet sänkyyn vasta puoliltaöin vaikka kello soi seuraavan aamuna klo 06, tuijotat läppärin tai älypuhelimen sinistä valoa juuri ennen pehkuihin painumista ja/tai viisveisaat terveellisistä elintavoista. Jos et tiedä, mitkä seikat vaikuttavat unenlaatuun, ala muuttaa toimintaasi alla esitetyllä tavalla:

Hyvän unen checklist

  • Menen nukkumaan ja herään suunnilleen samoihin aikoihin joka päivä
  • Noudatan säännöllistä päivärytmiä
  • Harrastan liikuntaa, mutta lopetan raskaan liikunnan 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • En kahvittele tai juo teetä kovin myöhään (kofeiini piristää)
  • En tissuttele (alentaa unenlaatua)
  • Vältän nikotiinia
  • Pidän taukoja päivän aikana käsitelläkseni ongelmatilanteita tai huolia. Näin ne eivät jää mietittäviksi nukkumaan mennessä tai herätä kesken unien

Kauniita unia ja virkeitä päiviä!

Kirjoittaja: Riina Lindström on terveysalan ammattilainen sekä intohimoinen salitreenaaja ja juoksufanaatikko.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: