Säilytä motivaatio ja onnistu!

| helmi 4, 2018 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Haluaisitko syödä terveellisesti, treenata tehokaasti ja olla tikis, mutta tuntuu, ettei se onnistu? Aloitatko innokkaasti uuden mallikkaan elämäntavan, mutta epäonnistut ylläpitämään sitä kerta toisensa jälkeen? Onko muutokseen ja sen ylläpitämiseen tarvittava motivaatio hukassa? Säilytä motivaatio ja onnistu tavoitteessasi Tikiksen vinkkien avulla!

Sopivan tavoitteen asettaminen

 

Onko tavoitteesi painonpudotus, kiinteämpi kroppa, suuremmat olkapäät vai pyöreämmät pakarat? Kaipaatko kunnon spesifiä viilaamista, vai onko sinulla suurpiirteisempi tavoite, kuten hiljalleen muuttuvat elintavat? Aina ei tarvitse tavoitella taivaita. Tavoitteesi voi olla vaikka suklaansyönnin vähentäminen kerran viikossa kohtuudella tapahtuvaksi herkkuhetkeksi tai kuusi kourallista kasviksia päivässä. Liian suuren tavoitteen ottaminen voi lannistaa, joten liikkeelle on hyvä lähteä yksittäisistä asioista.

 

Muutos vaatii aikaa

 

Muista, että muutos ei tapahdu hetkessä. Tavat ovat pinttyneitä ja niitä on vaikea muuttaa. Tutkimusten mukaan uuden tavan oppimiseen menee keskimäärin 66 vuorokautta. Kunhan muistat, että oikotietä onneen ei ole, onnistut muutoksessasi. Myös repsahduksia saa sattua. Älä lannistu niistä, vaan karistele pullanmurut rinnuksilta ja jatka uutta elintapaasi pikku hairahduksen jälkeenkin. Mikään pikadieetti tai kuntokuuri ei tuo pysyviä tuloksia, vaan sinun täytyy omaksua terveellinen syöminen ja liikunta osaksi arkeasi.

 

Mikä motivoi juuri sinua?

 

Jos tavoitteena on olla tikis, täytyy katse siirtää keittöön ja treenaamiseen. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan sekä onnistunutta ruokavaliota että liikuntaa. Muistathan, että unelmakropan saaminen ei tapahtu hetkessä – tästä syystä matkalla maaliin on oltava välietappeja. Mieti, mikä sinua motivoi jokaisen tehdyn treenin ja valitun aterian kohdalla. Ehkä treenin jälkeinen mahtava olo? Tai monipuolisen ruokailun antama kevyt ja virkeä fiilis? Raitis ulkoilma lenkkeillessä? Se, että saa ajatukset muualle? Motivaattoreita on vaikka millä mitalla. Mieti myös, miksi et valitse irtokarkkipussia joka ilta. Herkuttelu silloin tällöin tekee hyvää mielelle, mutta tiedät kyllä sen epämukavuuden tunteen, kun mässyttely menee överiksi. Kun epätoivo iskee, muista tavoitteesi ja kysy itseltäsi, haluatko päästä siihen.

 

Eikö sinulla ole tarpeeksi itsekuria?

 

Tuntuuko, ettei sinulla ole itsekuria ylläpitää muutoksia ja palaat siksi vanhaan elämäntapaasi? Itsekuria tarvitaan melko harvoin, silloin kun motivaatio on kohdillaan. Aina ei jaksa eikä huvita, mutta kun huomaat uuden terveellisen elämäntapasi mukanaan tuomat muutokset, itsekuria tarvitaan aina vain vähemmän. Jätä siis negatiivissävytteinen itsekuri-ajattelu ja mieti uuden elämäntapasi myönteisiä puolia niistä motivoituen.

 

Seuraa kehitystäsi positiivisesti

 

Älä toljota vaakaa. Uusi kehonkoostumuksesi ei välttämättä käy vaa’assa. Henkilövaaka ei kerro kehonkoostumuksen muutoksista, hyvästä olosta ja lisääntyneestä tyytyväisyydestä, joita uusi elämäntapasi tuo tullessaan. Katso sen sijaan vaikka peiliin tai ota itsestä joitakin kuvia aina silloin tällöin, jotta näet kehityksesi. Saat lisämotivaatiota huomatessasi, että uusi elintapasi oikeasti näkyy.

Onnistuneita elämäntapamuutoksia!

Kirjoittaja: Riina Lindström on terveysalan ammattilainen sekä intohimoinen salitreenaaja ja juoksufanaatikko.

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA

Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle,
jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: