Minne tahansa katsotkin, purkeissa lukee proteiinin grammamäärät suurilla kirjaimilla, tyttö joogaa vuoren huipulla, miehet on hurjassa rantakunnossa samalla, kun joku kuiskaa korvaasi ”ei kipuu ei hyötyy”. Some on ja pysyy ja niin tekee myös fitness. Nämä kaksi maailmanvalloittajaa muuttavat kuitenkin jatkuvasti muotoaan, mikä saattaa alalle haluavan helposti väärälle tielle. Mitä nykyään tarvitsee tehdä, jotta voi pärjätä terveysbisneksessä ja siihen liittyvässä somessa?

Ala on edelleen kasvussa, vaikkakin ”fitness fitness” on hieman hiipumassa ja tilalle tulee kokonaisvaltainen hyvinvointi, johon liittyy muun muassa mielen asiat ja stressin hallinta. Hyvinvointi on kova bisnes ja se on siirtynyt pääasiassa verkkoon, hyvänä esimerkkinä tästä TIKIS. Alalla liikkuu raha, seuraajat ja tulevaisuus.

Artikkelin asiantuntijoina toimivat Nina (Ioanna) Sarjolahti ja Emmi Lehtomaa, jotka ovat Fitnessmalli-kilpailun uudet organisaattorit. 

Miten ja missä sosiaalisessa mediassa voi pärjätä?

 

Suomessa somettaminen ja siitä itsellensä työn tekeminen tai muun alan boostaaminen somen avulla on vielä uusi juttu, eikä siihen löydy mitään käsikirjaa. Puolivahingossa enää ei voi oikein pärjätä, vaan somen pyörittämisen tulee olla lähellä jopa yritystoiminnan kaltaista työtä – suunnitelmallista ja tavoitteellista. Esimerkiksi personal trainerit tai muut yksityisyrittäjät tarvitsevat hyvin voimakkaasti sosiaalista mediaa pärjätäkseen kilpailussa, ellei ole vuosien kokemusta takana.

Vaikka paras olisikin, että pystyy tuottamaan sekä hyvää kirjoitusta, videota että kuvia, yhden asian todella hyvin osaaminen on parempi, kuin huonosti tehty monta eri asiaa. Sama pätee someen: valitse itsellesi mieluummin se yksi kanava, mihin sinulla on resursseja ja aikaa panostaa. Se voi olla Youtube, Instagram tai vaikka oma blogi. Jos sosiaalinen mediasi vaikuttaa epäaktiiviselta eli sinulla ei ole kykyä pyörittää sitä, se voi pahimmillaan estää sinua menestymästä, sillä ihmiset kokevat, että et ole ajan tasalla. Somen tuomalla imagolla on väliä ja markkina-arvoa kaikkialla.

Millaista sisältöä someen pitäisi tuottaa?

 

Somen luominen on itsensä brändäämistä ja markkinointia, minkä takia laadun tulee vastata toivomaasi lopputulosta. Jos haluat menestyä, kaiken pitää olla kovatasoista. Informatiivinen materiaali kiinnostaa ihmisiä, mutta niin kiinnostaa tekijän persoonakin. Helpostilähestyttävyys ja uniikki tyyli tehdä toimii Suomessa, harvoin etäinen ja ylpeä tyyppi pärjää terveyden alan mediassa.

Vaatimustaso on sisällön suhteen koko ajan nousussa, mutta sen ei pidä antaa estää itseään tekemästä materiaalia. Jos ei koskaan aloita ja vaatii aloittelijavaiheessa itseltään priimaa, homman käyntiin saaminen voi estyä kokonaan. Parhaimpia ja kalliimpia välineitä ja taitoja ei siis tarvitse heti olla, jatkuvasti tekeminen johtaa jatkuvaan tekniseenkin oppimiseen ja aikanaan välineiden kertymiseen.

Mitä pitää tehdä, jotta saa seuraajia?

 

Kuten yritystoimintakin, somettaminen vaatii alussa aikaa, jotta oman kanavan saa nousuun. Täytyy olla kärsivällinen, luottaa omaan tuotteeseen ja tehdä laaduaksta tuotetta, vaikkakin menestyksen edesauttamista voi kyllä tehdä usealla eri tavalla. Yhteistyön tekeminen lienee niistä suurimpia, sillä riippuen yhteistyökumppanista mahdollisuudet ovat rajattomat. Jos keksit keinot käyttää ulkopuolisia kanavia, joilla olisi sinulle jotain tarjottavaa, olet vahvoilla saamaan lisää kävijöitä ja seuraajia itsellesi.

Yhteistyötä tehdessäsi muista, että lojaalius omalle ajattelumaailmalle on tärkeää. Älä siis mainosta brändejä tai esimerkiksi lisäravinteita, joihin et usko tai joita et käytä. Muista myös, että hyvä yhteistyökumppanuus tuo lisää kummallekin, ei vain toiselle. Pyydä siis itsekin esimerkiksi sitä, että yhteistyökumppanisi nostaa sinua heidän mediassaan. Sopimus kannattaa aina kirjoittaa.

Some voi olla raadollinen paikka varsinkin nuorille naisille. Liian monesti omista oikeuksista ei osata pitää huolta. Tähän ei vielä ole Suomessa tarjolla paljoakaan opastusta tai koulutusta, mihin on kyllä tulossa muutosta lähiaikoina.

Kiteytettynä, miltä näyttää terveys- ja fitnessala tällä hetkellä?

 

Kuten sanottu ala on muuttunut paljon. Pelkällä kovalla kunnolla ja hyvällä ulkonäöllä ei pärjää riippuen tietenkin, mitä elämässään tavoittelee. Pitää olla sometaitoja ja kyky brändätä itseään, jos haluaa tehdä alasta itselleen työn tai sivutulon. Monitaitoisuus on hyväksi hyvien elämäntapojen rinnalla, kun haluaa olla kilpailukykyinen.

Hyvänä esimerkkinä muuttuneista fitnessmaailman rakenteista mainittakoon Fitnessmalli-kilpailu ja sen remontoitu tyyli. Uusi kisa ei ole urheilukisa, vaikka terve ja urheilullinen ehdokkaan tulee ollakin. Kilpailijoilla pitää olla myös kyky luoda, tehdä digimarkkinointia sekä pärjätä somessa. Voimakkaaksi arvostelukriteeriksi on siis noussut kireyden ja rakenteen tilalle taidot, mitä ei olisi joitakin vuosia sitten uskottu mahdolliseksi.


Artikkeliin on haastateltu Nina (Ioannaa) Sarjolahtea ja Emmi Lehtomaata. Heidän osaamisalueensa ulottuvat aina terveyden piiristä sisällön, median ja somen tuottamiseen. Voimakas naiskaksikko on juuri ostanut itselleen Fitnessmalli-kilpailun ja muokannut sen uuteen uskoon vastaamaan nykypäivän terveyden alan painotuksia.

Kirjoittajana: Aino Papinniemi, joka on helsinkiläinen personal trainer, journailsti ja taiteilija.

Kuva: Petteri Peltonen

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: