Lähipiirissäsi saattaa olla iäkäs henkilö, joka kaipaisi hieman motivaatiota terveellisempien elämäntapojen saavuttamiseksi. Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa ja toimia hänelle inspiraation lähteenä. ”Ikä ei tule yksin” on sanontana ennen kaikkea negatiivissävytteinen. Sillä usein tarkoitetaan vaivoja, jotka vuosien mittaan ottavat kehostamme ja mielestämme vallan. Asioita, joilta ei voi välttyä ja joita me kaikki jollain tapaa pelkäämme. Kukaan ei halua olla väärin ymmärretty, kunnon rapistumisesta kärsivä ja tahtomattaan motoriikan ja muistin kadottanut yksilö. Vanhuus ei tosiaan saavu yksin, mutta tuo liian usein mukanaan yksinäisyyden.

Ja kas, vanhuuden yllä on nyt musta pilvi. Synkkyyteen ei pidä kuitenkaan hukkua, sillä liikunta ja fiksu syöminen rientävät jälleen avuksi. Hyvinvoinnista huolta pitäminen pidentää ikää, toimintakykyä ja antaa arkeen sisältöä eläkkeelläkin. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, miten saada esimerkiksi perheidemme rakastetut isovanhemmat (tarvittaessa) muuttamaan omia tottumuksiaan terveellisempään suuntaan.

Mikä sitten neuvoksi? Yksi tapa kiinnittää iäkkään ihmisen huomio liikuntaan on kertoa hänelle faktoja. Monelle tulee yllätyksenä esimerkiksi lihaskunnon ja tasapainon merkitys elämässä. Heillä ei ole tietoakaan siitä, että kumpaakin tulisi kehittää useampi kerta viikossa kestävyysliikunnan ohella. Puolelta löytyy laukusta pillerit kohonneeseen verenpaineeseen, muttei ymmärrystä siitä, että proteiinin määrällä ravinnossa on väliä. Pieni tikis briiffaus saattaa siis olla mummolassa paikallaan.

Toisinaan liikkumattomuus on kuitenkin kuin tupakanpoltto, eli faktojen suoraan kertominen ei riitä. Tällöin on oiva paikka ryhtyä luovaksi. Esimerkiksi voit pyytää vanhuksen mukaasi kävelylenkille tai salille ja opettaa muutaman kikan. Teetä hänelle vaikka leikkisä tasapainotesti ja anna hänen itsensä nähdä, mikä tilanne kunnon kanssa on. Yhteinen aika lasten ja lastenlasten kanssa toimii monille isovanhemmille kuin kissanminttu. Liikunnasta voi tulla teille tapa kokoontua perheenä ja arvostaa toistenne olemassaoloa.

Useimmille yksin treenaaminen ja elämäntapojen muuttaminen on rankkaa. Ota selvää seniorin lähipiirin liikuntatarjonnasta, ryhmistä ja kerhoista, joista voisi olla hänelle apua. Oman ikäinen seura, vertaistuki ja säännöllinen toiminta tehoavat kenties paremmin, kuin silloin tällöin vierailevan lapsenlapsen luennot. Netti on pullollaan inspiraatiovideoita, joissa mummot heilauttavat jalkansa spagaattiin ja rautapapat nostavat sotilaspenkkiä. Näitä voi tarvittaessa motivaatiopotilaalle näyttää.

Loppujen lopuksi, iäkkään ihmisen houkuttelu ja motivointi kuntoilemaan ei ole sen vaikeampaa tai helpompaa, kuin kenenkään muunkaan. Ihminen, kuin ihminen tulee onnelliseksi siitä, että joku osoittaa välittävänsä. Senioreiden kohdalla yleisin ongelma lienee pinttyneet tavat ja oletukset siitä, ettei jonkin ikäisenä voi tai kuulu tehdä jotakin. Totuus on, että koska tahansa saattaa löytää uuden lajin ja ilon kuntoilla. Aina pystyy kehittymään fyysisesti ja henkisesti ja kaikille on apua terveellisistä elämäntavoista. Vanha koira oppii uusia asioita, kun näin vain itse haluaa.

– Aino 

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: