Katrie Daler: ”Hyvin itsestään huolehtiva äiti jaksaa arkea paremmin”

joulu 7, 2016 | Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Katrie Daler on tuttu muun muassa somesta ja TV-ohjelmista. 23-vuotias malli ja personal trainer näyttäisi elelevän median perusteella tähtösen elämää ilman huolen häivää, mutta pinnan alla myllertää muutakin. Kaunotar on pian parivuotiaan tytön, Adessan äiti ja on saanut osakseen paljon kyseenalaistusta esimerkiksi treenaamisen ja äitiyden yhdistämisestä.

Fitnesskisat – kun kyyneleet eivät olleetkaan ilosta

 

Katriella on aktiivisen liikkujan, mutta ei urheilijan taustaa. Vuonna 2014 hän päätti ryhtyä bikinifitness -kisaprojektiin todistaakseen itselleen kykenevän siihen. Sitä kesti noin puoli vuotta, kunnes hän sai tietää olevansa raskaana.

”Treenasin koko raskauden ajan. Vielä 5 päivää ennen synnytystä olin salilla ja raskauskiloja ei juurikaan tullut”, Katrie muistelee. ”Joulukuussa sain tyttöni ja tammikuussa olin jo taas valmentajan kanssa salilla”. Ensimmäiset w.a.b.b.a:n alaiset kisat Katriella oli puoli vuotta synnytyksen jälkeen ja toiset saman vuoden syksyllä.

”2015 oli todella rankka vuosi. Kisaaminen alle vuoden ikäisen lapsen äitinä oli raskasta ja ehkä vähän hölmöä… Vaikka voitin syksyn kisat, itkin ennen lavalle menoa ja en sillä hetkellä nähnyt, miksi ihminen tekee itselleen niin. Toisaalta kaikilla kisaajillahan se fiilis heittelee ja normaaliin rytmiin palaaminen auttoi ja osasin iloitakin palkintopallista. Ero lapsen isän kanssa oli tosi kova paikka syksyllä”, Katrie kertoo.

Kaikki oli yksinkertaisesti liikaa, osin siksi, että kisat olivat ensimmäiset, eikä muutakaan vankkaa urheilutaustaa ollut. Samaan aikaan kaiken muun päälle hän kävi personal trainerin koulutuksen.

Paha ei ollut liikunnassa, päinvastoin

 

Kisojen jälkeinen masennuksesta selviäminen ja itsensä etsiminen johti haluun auttaa muita. Työksi valikoitui personal trainerin ammatti ja ohjaukset muuntautuivat keinoksi jakaa ihmisille hyvää oloa.

”Asiakkaani ovat ystäviäni ja he kaipaavat enemmän yhteisen tekemisen, eikä rankan systemaattisen treenin kautta toimimista. Viime vuonna en kuunnellut ketään muuta, nyt on aika antaa muille. Moni ei usko itseensä, mutta mä haluan laittaa heidät uskomaan”.

Liikunta on säilynyt tärkeänä osana elämää. Se on ollut keino jaksaa arkea ja äitiyttä – nykyään se kuitenkin tapahtuu radikaalisti erilaisesta näkökulmasta kuin kisa-aikaan. Tavoitteena on terveys ja henkinen hyvinvointi.

Toiset äidit eivät ymmärrä ja kritiikki on kovaa

 

”Saan erityisesti toisilta äideiltä jopa vihaa niskaa kasvatustyylistäni. Adessa voi kuitenkin todella hyvin, hän on sosiaalinen ja rakastettu niin isän kuin äidinkin puolesta. Koitan olla välittämättä muiden kommenteista, mutta välillä ne satuttaa. Jokainen on omanlaisensa äiti ja minä uskon, että hyvinvoiva äiti on parempi äiti. Fitnessurheilu on kuitenkin asia erikseen ja se on minulla ainakin mennyttä elämää!”, Katrie kertoo. Raskauden aikana ja sen jälkeen on tärkeää ottaa huomioon oma lähtötaso, eikä lisätä määrää radikaalisti yhtäkkiä, jotta pää ja kroppa kestää.

Katrien vinkit äideille parempaan jaksamiseen

 

Jatkossa Katrie haluaisi auttaa muita äitejä voimaan paremmin. Tässä hänen vinkkinsä:

  1. Äitiys on tärkeimpiä töitä elämässä: perhe voi niin hyvin kuin äiti voi. Löydä siis aikaa itsestäsi huolehtimiseen! Lapsen kanssa voi myös liikkua paljon!
  2. Jos et pysty hoitamaan omaa liikuntaa, pyydä apua ammattilaiselta tai tukiverkostolta. Äidit eivät koskaan ole yksin ongelmiensa kanssa, vaan on muitakin samassa tilanteessa painivia.
  3. Kun olet hyvinvoiva ja näytät terveeltä sekä sisältä, että ulkoa, jaksat äidin välillä rankkaakin arkea paremmin!

Katrien blogi

Kirjoittaja: Aino Papinniemi, joka on helsinkiläinen personal trainer, journalisti ja taiteilija.


Aiheesta lisää:

Miten treenata raskauden aikana

Miten liikkua raskauden jälkeen?

Liikkuvan äidin hyvinvointi (kirja)

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: