Hyvän olon joulu – 15 vinkkiä

Suomalaiset syövät ja juovat itsensä ähkyyn jouluna. Tiesitkö, että joulua edeltävällä viikolla Alkossa käy noin kaksi miljoonaa asiakasta? Kinkkuja myydään vuosittain 6-7 miljoonaa kiloa. Vaikka joulu on juhlaa eikä silloin tarvitse laskea kaloreita, on muutamia juttuja joilla voit säilyttää hyvän olon läpi pyhien.

1. Lähde ulos

 

Heräsitkö aikaisin? Mikä voisi olla parempi tapa aloittaa pyhät kuin lähteä pienelle kävelylle tai hölkälle? Nappaa äiti, eno tai serkku mukaan, niin voitte samalla vaihtaa kuulumisia!

2. Tee nopea treeni

 

Jouluna ei ole välttämättä aikaa tai halua lähteä salille, mutta voit kuitenkin tehdä nopean treenin kotona. Testaa esimerkiksi rasvaa polttava HIIT-pikatreeni!

3. Tee kotitöitä

 

Kotityöt kuluttavat enemmän kaloreita kuin uskot! Tarjoudu esimerkiksi tiskaamaan astiat tai siivoamaan olohuone.

4. Tanssi

 

Mikään ei lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta enemmän kuin tanssi. Laita musiikki soimaan ja kutsu koko perhe tansimaan. Näin myös jouluherkut sulavat helpommin!

5. Syö aamulla

 

Aamupalan skippaaminen, koska haluat säästää ruokahalusi päivälliselle, ei ole paras mahdollinen idea. Jos paastoat koko päivän, tulet ahmineeksi illalla aivan liikaa. Syö siis mieluummin tasaisesti pitkin päivää ja pidä kiinni normaalista ateriarytmistä.

6. Muista nesteytys

 

Muista juoda vettä pitkin päivää. Pyhinä tämä perusasia saattaa helposti unohtua ja janon tunne sekoittua näläntunteeseen.

7. Käytä pienempää lautasta

 

Kerää kaikki valitsemasi jouluherkut yhdelle pienelle lautaselle. Tutkimukset osoittavat, että tämä vähentää kalorinsaantia 22 prosentilla. Saatat helposti syödä ison lautasen tyhjäksi, vaikka olet täynnä jo puolivälissä.

8. Himmennä valoja

 

Tutkimusten mukaan ruokailu pehmeässä valossa vähentää ruoan kulutusta. Himmennä siis valoja ja luo intiimi tunnelma juhlaillalliselle.

9. Pureskele hyvin

 

Sillä on oikeasti suuri merkitys, kuinka nopeati syöt. Syö hitaasti ja kuulostele kehoasi, milloin olet täynnä. Pidä taukoja – näin huomaat helpommin milloin on aika lopettaa syöminen.

10. Muista nestemäiset kalorit

 

Iso osa kaloreista pyhinä tulee alkoholista ja sen sisältämistä kaloreista. Kuluta alkoholia siis maltillisesti.

11. Skippaa santsikierros

 

Odota noin 20 minuuttia ennen kuin haet lisää ruokaa. Kehollamme kestää suurin piirtein tuo aika tuntea itsensä kylläiseksi. Jos et ole todella nälkäinen, jätä ruokaa syömättä ja syö loppuun myöhemmin.

12. Älä kieltäydy jälkiruuasta

 

Jouluna pitää antaa itselle lupa nauttia myös jälkiruuista. Ei tarvitse kuitenkaan syödä koko piirakkaa, vaan voi tyytyä yhteen palaan.

13. Älä stressaa turhaan

 

Älä kasaa itsellesi liikaa hommia joulupyhien ajaksi. Talon ei tarvitse olla putipuhdas, eikä kaikkien sukulaisten kanssa tarvitse ehtiä ottaa videopuhelua juuri jouluaattona.

14. Nuku tarpeeksi

 

Varmista, että saat nukuttua 7-9 tuntia myös joulupyhinä. Univaje johtaa helposti ärtyneisyyteen, jota kukaan ei varmaan halua kokea jouluna.

15. Ole armollinen itsellesi

 

Anna itsellesi lupa nauttia joulutunnelmasta äläkä niuhota pienistä asioista. Rentoudu rakkaidesi parissa ja elä hetkessä.

Lähde: greatist

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: