Dopamiini, serotoniini, oksitosiini ja endorfiini – miten ne toimivat?

joulu 1, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Dopamiini, serotoniini, endorfiini ja oksitosiini ovat hormoninelikko, joka vastaa onnellisuudestamme. Voimme tietoisesti vaikuttaa näiden neurotransmittereiden toimintaan. Positiivisella mielialalla on suuri vaikutus motivaatioomme, tehokkuuteen ja hyvinvointiin. Seuraavilla yksinkertaisilla keinoilla voimme vaikuttaa onnellisuuden neurokemikaaleihin:

Dopamiini

 

Dopamiini motivoi meitä tavoittelemaan päämääriämme, halujamme ja tarpeitamme ja tuottaa suuren mielihyvän tunteen, kun saavutamme ne. Saamattomuus sekä itseluottamuksen ja innostuksen puute ovat yhteydessä dopamiinin mataliin pitoisuuksiin. Rottakokeet osoittavat, että rotat, joilla dopamiinitaso oli alhainen, turvautuivat helppoihin ratkaisuihin ja tyytyivät vähempään ruokaan, kun taas ne rotat, joiden dopamiinitaso oli korkea uskalsivat kokeilla vaikeampia keinoja, joilla saavuttivat tuplamäärän ruokaa.

Pilko suuret tavoitteet pieniksi osatavoitteiksi. Näin aivot saavat aihetta juhlaan osatavoitteiden saavuttamisesta, eikä tarvitse odottaa koko päämäärän saavuttamista voidakseen nauttia vapautuvasta mielihyvää tuottavasta dopamiinista.

Serotoniini

 

Serotoniinia vapautuu, kun tunnemme olomme merkittäviksi tai tärkeiksi. Yksinäisyyden tunnetta ja masentuneisuutta ilmaantuu, kun serotoniinia vapautuu vähän.

Serotoniinin vapauttamisen suhteen aivot eivät tunnista, tuleeko mielihyvä tämän hetkisestä tapahtumasta vai menneestä hyvästä muistosta, joten myös miellyttävien asioiden muistelu vapauttaa serotoniinia. Jos on tarvetta serotoniiniboostille, kannattaa muistella jotakin mennyttä saavutusta tai voittoa. Mene ulkoilemaan, sillä UV-valo aktivoi D-vitamiinin ja serotiinin tuotantoa.

Oksitosiini

 

Oksitosiini synnyttää läheisyyttä, luottamusta ja terveitä ihmissuhteita. Sitä vapautuu muun muassa orgasmissa tai silloin, kun äiti imettää lastaan. Jos eläimillä oksitosiini ei syystä tai toisesta pääse vaikuttamaan, ne hylkäävät jälkeläisensä. Oksitosiini myös lisää uskollisuutta: yksiavioisen miehet, joille annettiin oksitosiinia pysyttelivät etäämmällä sinkkunaisista, kuin miehet, joille ei annettu oksitosiinia. Oksitosiinia tarvitaan vahvojen ihmissuhteiden solmimiseen ja kehittyneisiin sosiaalisiin toimintoihin.

Halaaminen vapauttaa oksitosiinia. Läheisyys näyttäisi oksitosiinin vapauttamisen lisäksi myös vähentävän verenkiertoelimistöön kohdistuvaa stressiä ja parantavan immuunipuolustussysteemiä. Kokeile kättelemisen sijaan halaamista.

Endorfiinit

 

Endorfiineja vapautuu stressin ja kivun seurauksena ja ne auttavat lievittämään ahdistusta. Myös esimerkiksi tarmokkaan juoksusuorituksen aikaan saama ”runner’s high” on endorfiinien synnyttämä. Endorfiinit toimivat myös morfiinin tapaan vähentäen kipua ja rauhoittaen.

Endorfiineja vapautuu muun muassa treenatessa ja nauraessa. Endorfiinitasot kohoavat jopa silloin, kun odotamme naurua aiheuttavaa tapahtumaa kuten vaikkapa komediaesitystä. Vaniljan ja laventelin hajujen, tumman suklaan ja mausteisten ruokien on myös huomattu nostavan endorfiinitasoja.

Lähde: Huffingtonpost

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: