Stressi on ihmiselle välttämätön reaktio. Se auttaa selviytymään haasteista ja kiperistä tilanteista. Stressireaktiota tarvitaan sopivassa suhteessa tehokkaaseen suorituskykyyn. Liiallinen ja pitkään jatkuva stressi taas on haitallista ja vaikuttaa terveyteen negatiivisesti. Tässä muutama vinkki, joilla voit lievittää stressiä. 

1. Lähde lenkille

Juokseminen voi parhaimmillaan saada aikaan flow-tilan. Kunnon hikilenkki puhdistaa ajatuksia. Jos rankka treeni ei tunnu hyvälle, mene luontoon rauhalliselle kävelylle. Katsele ympärillesi ja anna luonnon rauhoittaa laukkaavia ajatuksia.

forest running

Lue lisää: 15 hyvää syytä juosta

2. Rullaile keho rennoksi

Rullaile keho läpi foam rollerilla ja nauti rentoutuvista lihaksista. Keskity erityisesti kireisiin kohtiin. Hengittele syvään ja rullaile tukkoiset lihakset auki.

foam roller

Lue lisää: Rullaillen keho toimivaksi

3. Hankkiudu eroon päänsärystä

Jomottava päänsärky on raastava vaiva. Juo lasi vettä ja keskity hetkeksi vain hengittämiseen. Stressaantuneena jännittää helposti hartioiden lihaksia, joten syy päänsärkyyn voi löytyä kiristyneistä lihaksista. Venyttele hartioita ja niskaa. Myös erityisesti kallonpohjan lihakset kannattaa huoltaa. Aseta foam roller tai pari tennispalloa pään alle selinmakuuasennossa ja pyörittele jumit pois.

headache

 

4. Joogaa

Jooga tuntuu niin hyvälle! Kokeile päivän aloittamista aurinkotervehdyksellä. Dynaaminen liike ja venytykset herättelevät kroppaa uuteen päivään. Sovita liikesarja hengityksen rytmiin ja tunne, kuinka saat energiaa.

Lähde: Jessamyn Stanley/ Jenny Chang/ BuzzFeed

Lue myös: Miksi jokaisen pitäisi joogata

5. Nauti kuppi kamomillateetä

Kupillinen ihanasti lämmittävää kamomillateetä auttaa rentoutumaan. Kamomilla ei varsinaisesti ole teetä, vaan yrttijuomaa, jolla on todettu rentouttava vaikutus.

tea

 

6. Sauno

Saunominen rentouttaa. Lämpö saa kiristyneet lihakset rentoutumaan ja laskee verenpainetta. Kokeile lempeää venyttelyä saunan lämmössä.

sauna

Lue myös: Miten sauna edesauttaa treenituloksia? 

7. Lue kirjaa

Varaa hetki aikaa kirjan lukemiselle päivittäin. Uppoutuminen hyvään kirjaan tarjoaa pienen pakomatkan arjen keskelle.

reading book

Lisää aiheesta: Miksi kannattaa lukea kirjoja

8. Pysy positiivisena

Asenne ratkaisee. Kun asiat menevät pieleen, älä vaivu epätoivoon. Et voi vaikuttaa kaikkeen, mitä ympärilläsi tapahtuu, tai mitä muut tekevät. Voit kuitenkin vaikuttaa siihen, miten itse suhtaudut asioihin.

quote

Lue myös: Mitä voimme oppia maailman onnellisimmilta ihmisiltä

-Riina

Inspiraationa: www.buzzfeed.com

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: