8 hyvää keinoa lievittää stressiä

marras 2, 2015 | Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Stressi on ihmiselle välttämätön reaktio. Se auttaa selviytymään haasteista ja kiperistä tilanteista. Stressireaktiota tarvitaan sopivassa suhteessa tehokkaaseen suorituskykyyn. Liiallinen ja pitkään jatkuva stressi taas on haitallista ja vaikuttaa terveyteen negatiivisesti. Tässä muutama vinkki, joilla voit lievittää stressiä. 

1. Lähde lenkille

 

Juokseminen voi parhaimmillaan saada aikaan flow-tilan. Kunnon hikilenkki puhdistaa ajatuksia. Jos rankka treeni ei tunnu hyvälle, mene luontoon rauhalliselle kävelylle. Katsele ympärillesi ja anna luonnon rauhoittaa laukkaavia ajatuksia.

forest running

Lue lisää: 15 hyvää syytä juosta

2. Rullaile keho rennoksi

 

Rullaile keho läpi foam rollerilla ja nauti rentoutuvista lihaksista. Keskity erityisesti kireisiin kohtiin. Hengittele syvään ja rullaile tukkoiset lihakset auki.

foam roller

3. Hankkiudu eroon päänsärystä

 

Jomottava päänsärky on raastava vaiva. Juo lasi vettä ja keskity hetkeksi vain hengittämiseen. Stressaantuneena jännittää helposti hartioiden lihaksia, joten syy päänsärkyyn voi löytyä kiristyneistä lihaksista. Venyttele hartioita ja niskaa. Myös erityisesti kallonpohjan lihakset kannattaa huoltaa. Aseta foam roller tai pari tennispalloa pään alle selinmakuuasennossa ja pyörittele jumit pois.

headache

 

4. Joogaa

 

Jooga tuntuu niin hyvälle! Kokeile päivän aloittamista aurinkotervehdyksellä. Dynaaminen liike ja venytykset herättelevät kroppaa uuteen päivään. Sovita liikesarja hengityksen rytmiin ja tunne, kuinka saat energiaa.

Lähde: Jessamyn Stanley/ Jenny Chang/ BuzzFeed

Lue myös: Miksi jokaisen pitäisi joogata

5. Nauti kuppi kamomillateetä

 

Kupillinen ihanasti lämmittävää kamomillateetä auttaa rentoutumaan. Kamomilla ei varsinaisesti ole teetä, vaan yrttijuomaa, jolla on todettu rentouttava vaikutus.

tea

 

6. Sauno

 

Saunominen rentouttaa. Lämpö saa kiristyneet lihakset rentoutumaan ja laskee verenpainetta. Kokeile lempeää venyttelyä saunan lämmössä.

sauna

Lue myös: Miten sauna edesauttaa treenituloksia? 

7. Lue kirjaa

 

Varaa hetki aikaa kirjan lukemiselle päivittäin. Uppoutuminen hyvään kirjaan tarjoaa pienen pakomatkan arjen keskelle.

reading book

Lisää aiheesta: Miksi kannattaa lukea kirjoja

8. Pysy positiivisena

 

Asenne ratkaisee. Kun asiat menevät pieleen, älä vaivu epätoivoon. Et voi vaikuttaa kaikkeen, mitä ympärilläsi tapahtuu, tai mitä muut tekevät. Voit kuitenkin vaikuttaa siihen, miten itse suhtaudut asioihin.

quote

 

-Riina

Inspiraationa: www.buzzfeed.com

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: