6 vinkkiä kohti stressittömämpää elämää

helmi 19, 2016 | Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Jatkuva kiire, jonka keskellä huomaat juoksevan paikasta toiseen. Sinut valtaa tunne, että asiat, jotka pitäisi hoitaa, eivät mahdu vuorokauden tunteihin tai ainakin yöunista joutuu nipistämään, jotta kaiken ehtii tehdä ajoissa. Väliin voi tulla sotkuja ihmissuhteissa, ahdistaa ja väsyttää. Mahdollisesti uudet työkuviot jännittävät, kuinka selviytyä niistä kunnialla?

Stressiä on kaikilla enemmän tai vähemmän. Hyvä uutinen on se, että sitä voi hallita. Tässä Tikiksen 6 vinkkiä kohti stressittömämpää elämää:

1. Käytä kalenteria

Kalenteri auttaa havainnollistamaan omaa ajankäyttöä. Mikäli yrität muistella kaikkia ”to do” –listalla olevia asioita ja tapahtumia, todennäköisesti vain lisäät stressin määrää. Vältä kuitenkin kalenterin ylibuukkaamista, koska jatkuva minuuttiaikataululla eläminen on pidemmän päälle hyvin stressaavaa. Kun opettelet sanomaan välillä ”ei”, pystyt todennäköisesti välttämään monta stressitekijää.

2. Nuku riittävästi

Kunnon yöunet vähentävät stressihormoneita kehossa. Hyvin levänneenä stressiä aiheuttavat ajatukset ja murheet tuntuvat pienemmiltä verrattuna siihen, että olisit väsynyt ja stressaantunut.

3. Liiku

Lähde lenkille, salille, jumppaan, kiipeilemään, mitä vain, millä pysyt paremmassa tikis. Liikkuminen auttaa sietämään paremmin stressiä samalla kun itsetunto ja elämänhallinnan tunne vahvistuvat. Erityisesti luonnossa liikkumisella on todettu olevan huomattavan rentouttava vaikutus.

4. Psyykkaa itseäsi

Hyväksy stressaava tilanne mutta ajattele, että voit siitä huolimatta onnistua. Keskity hyvään tunteeseen, joka onnistumisesta seuraa. Hengittele hetki syvään, rauhoitu, keskity! Vakuuta itsesi siitä, kuinka tulet selviämään stressaavasta tilanteesta.

5. Jaa huolesi ja muista huumori

Puhu jollekin – esimerkiksi puolisollesi tai ystävälle. Asioiden purkaminen auttaa ja saat myös tukea stressin käsittelyyn. Lopeta turhien asioiden vatvominen, koska on aivan turhaa murehtia asioista, joihin et voi itse vaikuttaa Myös huumori on oivallinen keino vähentää stressiä, joten panosta hauskoihin hetkiin läheistesi kanssa. Yhdessä nauraminen on vapauttavaa.

6. Uskalla olla offline

Hienon teknologian ansiosta olemme jatkuvasti tavoitettavissa. Tämä on elämää helpottava asia, mutta välillä kannattaisi ottaa hieman etäisyyttä. Ihmiset olettavat, että nykyisin ollaan tavoitettavissa lähes 24/7, mutta aina ei tarvitse olla. Älä välitä niistä tuohtuneista äänensävyistä, joita saat kun et vastaa puhelimeen heti tai sähköpostiin parin tunnin sisällä. Pieni teknologiapaasto rentouttaa.


Lisää vinkkejä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin löydät uutuuskirjasta 30 askelta toimivaan kehoon ja mieleen. Tilaa omasi klikkaamalla kuvaa:

30askelta_toimivaan kehoon ja mieleen

 

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: