Lue nämä viisi keinoa, joilla voit laihtua nukkumalla.

1. Syö proteiinia ennen nukkumaanmenoa

Jääkaappi kannattaa nyt ladata täyteen proteiinisheikkejä. Jenkeissä tehdyn yliopistollisen tutkimuksen mukaan ennen nukkumaanmenoa 30 grammaa proteiinia sisältävän juoman juoneilla miehillä oli korkeampi lepoenergiankulutus verrattuna niihin, jotka eivät syöneet mitään ennen nukkumaan käymistä. Proteiini voi myös auttaa korjaamaan lihaksia unen aikana. Mitä enemmän lihasmassaa on, sitä korkeampi on energiankulutus myös levossa.

2. Nuku pilkkopimeässä

Pimennysverhot voivat olla hyvä hankinta, jos makuuhuoneeseen pääsee valoa ulkoa. Makuuhuoneesta kannattaa myös poistaa hohtavat kellot ja pitää telkkari suljettuna. Keho tuottaa pimeässä melatoniinia eli hormonia, joka paitsi saa nukkumaan, myös erään tutkimuksen mukaan voi auttaa lisäämään energiaapolttavan ruskean rasvan määrää.

3. Käännä patteri pois päältä

Viileässä nukkuminen voi kuluttaa enemmän kaloreita yön aikana. Hieman alle 19 asteessa nukkuvat polttivat erään tutkimuksen mukaan seitsemän prosenttia enemmän kaloreita nukkuessaan verrattuna lämpöisemmissä huoneissa nukkuviin. Todennäköisesti tämä johtuu siitä, että keho joutuu tekemään enemmän töitä, jotta ruuminlämpö pysyisi normaalina. Seitsemän prosentin lisä energiankulutukseen unen aikana ei välttämättä kuulosta paljolta, mutta se voi kuitenkin auttaa polttamaan 100 extrakaloria 24 tunnin nukkumisen aikana. Jos vaa’an lukemaa joutuu tuijottamaan, kaikki apu on tarpeen.

4. Sammuta kaikki ruudut

Sammuta elektroniikka ennen nukkumaanmenoa. Esimerkiksi tablettien ja älypuhelinten näyttöjen sininen valo häiritsee kehon melatoniinin tuotantoa. Eräässä tutkimuksessa huomattiin myös, että pitkä television katselu oli yhteydessä korkeampiin triglyseridi-tasoihin (liittyy metaboliseen oireyhtymään ja diabetekseen) ja matalampiin adiponektiini-hormonin (muun muassa tasapainottaa verensokeria) tasoihin.

5. Aseta nukkumaanmenoaika

Riittävän unen tarpeellisuus on tiedossa, mutta jostain syystä silti kiireinen aikataulu tai uusi tv-sarja estää riittävän unen. Kenties tämä seuraava seikka motivoi menemään ajoissa unille: tutkimuksen mukaan 7-8 tunnin yöunien seurauksena energiankulutus oli päivän aikana tehokkaampaa, jopa silloin, kun ollaan inaktiivisia. Hyvin levänneiden ihmisten energiankulutus oli tutkimuksen mukaan viisi prosenttia suurempi päivän aikana verrattuna huonosti nukkuneisiin. He myös kuluttivat 20 kilokaloria enemmän ruokailun jälkeen verrattuna väsyneisiin verrokkeihin. Unen puute tekee rasvasolut vähemmän herkiksi insuliinille. Tämä aineenvaihdunnallinen seikka taas on yhteydessä lihavuuteen.

Lähde: www.rd.com

Lue myös seuraavat aiheeseen liittyvät artikkelit:

Uni vai treeni – kummasta kannattaa tinkiä?

12 asiaa, jotka helpottavat nukahtamista

Nuku nälkä pois – miten univaje vaikuttaa ruokavalintoihin

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: