3 tutkittua keinoa pysyä motivoituneena

maalis 29, 2016 | Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Saat aikaan tuloksia, mutta sitten alat jahkailla. Kirjoitat itsellesi tehtävälistan, muttet saa asioita tehtyä. Ja tämä sama toistuu uudelleen ja uudelleen. Mikä siis on pielessä? Olemme hyviä sunnittelemaan tekemisiämme, mutta niiden toteuttaminen onkin sitten hankalampi juttu. Ongelma on siinä, että unohdamme erään äärimmäisen tärkeän asian nimeltä tunteet. Tunteet nimittäin ovat olennainen ja väistämätön osa ihmisyyttä, eikä niitä voida jättää huomioimatta. Aivomme ovat rakentuneet sillä tavalla, että kun ajatukset ja tunteet kilpailevat, tunteet yleensä vievät voiton.

Tunteita vastaan taisteleminen useimmiten vain vahvistaa niitä. Oliver Burkeman kertoo The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking -kirjassaan testistä, jossa ihmiset, joita informoitiin surullisesta tapahtumasta, mutta kehotettiin olemaan murehtimatta asiaa itse asiassa murehtivat enemmän, kuin ne ihmiset, joille ei annettu ohjetta olla murehtimatta.

Eräässä toisessa tutkimuksessa paniikkihäiriöistä kärsiviä rauhoitettiin rentoutusäänitteillä, mutta heidän sydämensykkeensä oli kuitenkin korkeammalla kuin niiden paniikkioireisten ihmisten, jotka laitettiin kuuntelemaan tavallista äänikirjaa ilman erityistä rentoutumistarkoitusta. Samoin läheisensä menettäneistä ihmisistä ne, jotka yrittivät olla tuntematta surua, tarvitsivat eniten aikaa menetyksestä toipumiseen.

Asiaa on testattu myös seksuaalisuuden alueella: ihmiset, joita kiellettiin ajattelemasta seksiä olivat ihon sähkönjohtavuutta mittaavilla mittareilla kiihottuneempia kuin ne, joilta ei kyseistä ajattelua kielletty.

Mitä tunteiden väistämätön voima siis tarkoittaa motivaation kannalta? Chip ja Dan Heathin kirjassa Switch: How to Change Things When Change Is Hard sanotaan, että tunteet ovat avainasemassa suunnitelmien toteuttamisessa. Pelkkä tiedostaminen ei riitä muutokseen, vaan tunteiden pitää olla mukana. Ajattelua tarvitaan siis suunnitteluun ja tunteita suunnitelman toteuttamiseen.

Jos olet jo saanut ajatteluosion suoritetuksi, seuraavilla vinkeillä saat tunteet mukaan ja hommat hoidetuksi!

1. Ole positiivinen

 

Jahkailemme eniten silloin, kun olemme huonolla tuulella. Toisaalta taas on tutkittu, että iloisuus tekee meistä tuotteliaampia ja saa meidät tuntemaan itsemme menestyksekkäiksi. Optimismi on henkisesti voimaannuttavaa, joten tiedosta edistymisesi ja muista iloita siitä. On tutkittu, että eniten motivaatiota saa menestymisestä.

2. Palkitse itsesi

 

Palkinnot ovat mukavia ja rangaistukset ikäviä. Tästä syystä kummatkin voivat toimia motivaattoreina. Tutkimusten mukaan kolme neljäsosaa tekemistämme asioista tehdään palkkion vuoksi. Hemmottele siis itseäsi, kun saat tehtyä jonkin tehtävän to do -listaltasi. Jos itsesi palkitseminen ei tunnu toimivalta ratkaisulta, valtuuta palkitsijaksi ystäväsi: anna ystävällesi 100 euroa, ja jos hoidat hommasi määräajassa, saat satasen takaisin. Jos taas et suoriudu tehtävästäsi, olet satasen köyhempi. Tehtävälistasi muuttui juuri erittäin tunnepitoiseksi.

3. Hanki vertaispainostaja

 

Tutkimusten mukaan ryhmäpaineesta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Ympäröi itsesi sopivilla ihmismalleilla, ja muutoksen tekeminen ei tunnukaan enää niin vaikealta. On esimerkiksi huomattu, että kun terveellisempiin elämäntapoihin pyrkivät ihmiset ovat tekemisissä terveellisesti elävien ihmisten kanssa, muutoksen tekeminen on todennäköisempää.

Tämän päivän tehtävälista on siis seuraavanlainen:

1. Ole positiivinen

2. Palkitse itsesi

3. Hanki vertaispainostaja

Itseesi uskominen on ensimmäinen askel kohti muutosten tekemistä. Sillä, miten ajattelet itsestäsi on valtava merkitys: juuri sinä olet motivoitunut ja aikaansaava ihminen.

Lähde: motto.time.com

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: