Virkeänä treenaamaan!

Kaikilla on päiviä, jolloin treenaamaan lähteminen tuottaa ongelmia, vaikka motivaatio olisi kuinka korkea. Väsyttää ja sänky tuntuu jalkaprässiä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Tikis antaa vinkkejä, miten voit vähentää kyseisiä päiviä:

Muuta unirytmiä

Jo nuorena meille opetetaan, että 8 tunnin yöunet ovat se mihin kaikkien pitäisi pyrkiä, jotta saavutettaisiin maksimaalinen vireystaso. Usein kuitenkin unohdetaan korostaa yksilöllisyyttä. Toiselle saattaa riittää 4 tunnin unet, toinen taas tarvitsee 10 tuntia unta.

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA

”SELKEÄ, KÄYTÄNNÖLLINEN JA TEHOKAS TREENIOHJELMA SALILLE”

Paras vireystaso kuitenkin saavutetaan testaamalla ja löytämällä juuri itselle sopivin tuntimäärä. Jo muutaman viikon aikana voi todeta mikä unirytmi toimii itsellä parhaiten. Jos kuitenkin nukkuu vain yhden yön esimerkiksi 4 tunnin yöunet ja on seuraavana päivänä pirteä, ei kannata vetää johtopäätöstä, että olisi joka päivä yhtä pirteä samanpituisten unien jälkeen.

Keho tarvitsee aikaa sopeutua.

uni komp

Lähde: buffersocial

 

Nuku päiväunet

Jos ihminen nukkuu alle 30 minuutin päiväunet, sillä ei ole vaikutusta yöuniin, vaan ainoastaan päivän vireystasoon. Jo 20 minuutin unien aikana saavutetaan taso, jolloin aivot lepäävät ja ovat herätessään valmiita kohtaamaan uusia haasteita ja pystyvät suoriutumaan niistä tehokkaammin kuin ennen päiväunia.

Ennen treeneihin lähtöä kannattaa siis kokeilla päiväunien nukkumista. Treeni kulkee ihan eri tavalla, kun aivotkin pysyvät menossa mukana. Jos treenaamaan lähtee väsyneenä, loukkaantumisriski kasvaa, koska keskittymiskyky ei ole parhaimmillaan.

Syö ja juo riittävästi

Treenaamaan on turha lähteä, jos verensokeri on jo valmiiksi matala. Kun halutaan saavuttaa maksimaalinen hyöty treeneissä, kaikki mitä teemme päivän aikana merkitsee.  Mitä syömme lounaaksi, syömmekö välipalaa ja kuinka paljon juomme vettä päivän aikana. Kaikki nämä asiat vaikuttavat vireystasoomme. Mieti siis päivän aikana miten pystyisit teoillasi maksimoimaan vireystasosi treeneissä.

-Katja

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: