Tahdonvoima – treenaa myös ajatuksiasi ja mieltäsi

touko 18, 2016 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Tiedätkö sen tunteen salilla tai lenkkipolulla, kun tuntuu että haluaisit luovuttaa, ei ole energiaa jaksaa maaliin asti? Mikä saa sinut siinä vaiheessa jatkamaan?

Tahdonvoimaa voi ja kannattaa kehittää. Voidaan ajatella, että mieli on myös “lihas”. Samalla tavalla kun kehitämme muita lihaksiamme, tulisi meidän treenata myös ajatuksiamme, mieltämme. Kestävyyslajit ovat muun muassa suuria koitoksia niin lihaksille kuin mielelle. Puolimaraton ja maraton vaativat sisua jatkaa loppuun asti, vaikka kroppa kehottaisikin luovuttamaan. Silloin mitataan mielen kovuutta saavuttaa asetetut tavoitteet. Mieli on usein se, joka haluaa luovuttaa ennen kuin lihaksista loppuu voima.

Usein sillä, mitä ajattelemme, on vaikutusta esimerkiksi treenisuoritukseen tai mihin tahansa elämän osa-alueeseen. Kilpaurheilijat treenaavat yhtä lailla mentaalipuolta kuin lihaksiaan. Heidän täytyy kilpailupaikalla osata sulkea pois kaikki muu ja keskittyä vain omaan suoritukseen. Samalla tavalla tavoitteitaan kohti pyrkivän kuntoilijan, täytyy hyödyntää tahdonvoimaa kuntosalilla tai lenkkipolulla – satoi tai paistoi. Usein esimerkiksi riidan aikana, ei treenistä tule mitään, mutta silloin täytyy osata keskittää ajatukset vain siihen sen hetkiseen suoritukseen ja sulkea pois kilpailijan tavoin muu hälinä ympäriltä.

Se, mitä ajattelemme asioista, käy usein toteen. Jos ajattelet, että ei ole voimia treenata, on niitä voimia vaikea kerätä. Olet tällöin jo valmiiksi päättänyt, että on huono päivä tai treeni ei kulje. Yritä jokaisella kerralla antaa itsellesi lupa kokeilla miten jokin sujuu, ilman ennakkokäsityksiä asiasta. Saatat yllättyä kuinka hyvin asiat sujuvatkaan, kun antaa mahdollisuuden! 

Sanontakin kuuluu: “Ne ketkä eivät ole ikinä epäonnistuneet, eivät ole koskaan yrittäneet tosissaan.” Epäonnistumiset kasvattavat, etenkin luonnetta. Tahdonvoimaa löytyy jokaiselta, jos todella tahtoo saavuttaa jotain, epäonnistumisista huolimatta!

– Petra

Lue myös:

Miksi jokaisen urheilijan tulisi meditoida 

Näin pääset yli pettymyksestä – 6 vinkkiä 

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: