Sopiiko pilates miehille?

helmi 27, 2015 | Lifestyle miehet | 0 Kommenttia

Mies, oletko joskus miettinyt miten ihmeessä toiset miehet käyvät pilatestunneilla? Käyvätkö he tarkistamassa päivän naistarjonnan vai voisiko heillä olla jokin muu syy pukea kireät trikoot päällensä oma-aloitteisesti? Lue syyt miksi sinunkin tulisi uskaltaa edes kerran elämässä pilatestunnille!

Kuka pilateksen on kehittänyt

 

Pilates-menetelmä on saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen luoma kehonhallintamenetelmä. Jo keksijän sukupuolikin viittaa siihen, että pilates ei voi olla suunniteltu vain naisille.

Pilateksen tavoitteena on kehittää optimaalista toiminnallista ryhtiä vahvistamalla keskivartalon lihaksia, suorittaa liikkeet fysiologisesti oikeaoppisia liikeratoja silmällä pitäen ja syventää hengitystä. Pilates-harjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja tietoisuutta omasta kehosta. Pilates-menetelmän harjoittelu vaatii tarkkaa keskittymistä, syvää hengitystaitoa ja harjoitteiden puhdasta suoritustekniikkaa, jotta siitä saisi mahdollisimman suuren hyödyn. Harjoitteet käynnistyvät keskivartalon syvien lihasten aktivoimisella ja usein ne toteutetaan palleahengityksen tahdissa. Pilates vahvistaa syviä, hyvää ryhtiä ylläpitäviä lihaksia. Pilatesliikkeiden teho perustuu tarkkuuteen, keskittämiseen, keskittymiseen, kontrolliin, virtaukseen (flow-tilaan) ja hallittuun hengittämiseen.

Kenelle pilates sopii

 

Pilates sopii kaikille; kuntoilijoille, urheilijoille ja miehille. Pilateksen avulla voi parantaa ryhtiä ja kehonhallintaa. Pilateksessa opit käyttämään kehon niveliä ja lihaksia tasapuolisesti, jolloin aktiiviset lihakset rentoutuvat ja keskivartalon lihakset yhdessä ryhtiä tukevien lihasten kanssa vahvistuvat. Pilates sopii kaikille liikkujille ja se tarjoaa aina uusia haasteita. Sitä käytetään myös tuki- ja liikuntaelinten kuntoutuksessa.

Pilates on oiva menetelmä esimerkiksi salitreenin oheen. Pelkkä puntilla käyminen saattaa rasittaa lihaksia vain päällisin puolin, mutta pilateksen avulla löydät keskivartalon syvätkin lihakset, opit hengittämään syvään (siitä saattaa olla hyötyä tilanteessa kuin tilanteessa) ja tulet tietoisemmaksi omasta kehosta. Parhaimmillaan pilates voi edistää salitreeniä, saat enemmän tuloksia aikaan, siinä sivussa kankeus katoaa ja ryhti suoristuu.

Mikäli venyttely tahtoo usein “unohtua”, saat pilateksessa kaksinkertaisen hyödyn ja enää ei tarvitse keksiä tekosyitä miksi ei ole aikaa venyttelylle, sillä pilates lisää myös liikkuvuutta, venyvyyttä ja vähentää lihasten tukkoisuutta.

Hei mies – jos et ole vielä kokeillut pilatesta, on sen aika nyt! Pilatesta suositellaan kokeilemaan ohjatuilla tunneilla, sillä liikkeiden suoritustekniikan on oltava oikea. Mutta mikäli ryhmässä harjoittelu tuntuu liian haastavalta, on olemassa pilatesvideoita, joiden tahtiin voi harrastaa pilatesta kotona.

Nainen – ensi kerralla kun olet menossa pilates-tunnille, älä ihmettele jos miehesi haluaa mukaan 😉

Lähde: suomenpilatesyhdistys.fi

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: