Näillä 15 helpolla vinkillä pysyt vireessä!

kesä 25, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Aivosi ovat moottorisi, jotka määräävät jokaisen liikkeesi, joten sinun tulisi vaalia ja “ladata” aivoihin uutta puhtia aika ajoin. Tikis kertoo 15 neuvoa miten rentoutua ja ladata akkuja – lue ja ylläty kuinka pienillä teoilla voit parantaa oloasi. Pysy vireessä!

1. Syö B12-vitamiinia päivittäin

B12-vitamiini ei pelkästään ”lataa aivojasi”, se itse asiassa kasvattaa aivojesi kokoa. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä pienemmäksi aivosi kutistuvat ja B12 taistelee tätä vastaan. B12 vitamiinin on myös todettu auttavan oppimisessa, keskittymisessä, kriittisessä ajattelussa ja jopa parantavan koetuloksia. Syö siis B-vitamiinia päivittäin.

2. Syö kevyempi päivällinen alkuillasta

Kevyen päivällisen syömisellä alkuillasta on monia terveyshyötyjä (kuten laihtuminen), mutta se auttaa myös aivotoimintaa. Aikaisin syöminen auttaa sinua nukahtamaan paremmin, koska elimistöllä on enemmän aikaa sulatella ruokaa, eikä elintarvikkeet ja alkoholi häiritse unta. Aikaisin syöminen antaa aivoillesi myös uutta energiaa eikä aiheuta verensokerin piikkiä kuten myöhään syöty illallinen aiheuttaa.

3. Syö enemmän manteleita

Manteleita ei turhaan kutsuta superfoodeiksi. Niissä on valtavasti terveyttä edistäviä ominaisuuksia ja yhdessä muiden pähkinöiden kanssa ne ovat hyviä antioksidantti E-vitamiinin lähteitä. Mantelit ovat myös täynnä aminohappoja ja eteerisiä öljyjä (=hyviä rasvoja), jotka auttavat keskittymään. Kourallinen päivässä riittää, sillä jo 20 mantelia sisältää 150 kaloria.

4. Kuuntele musiikkia

Lukuisat kokeet ovat osoittaneet, että rauhallisen ja rentouttavan musiikin kuunteleminen laskee sykettä, verenpainetta ja vähentää stressihormonien määrää kehossa. Musiikin kuunteleminen virkistää aivojasi ja mikä tärkeintä, se on mukavaa. Kukapa ei rakastaisi musiikin kuuntelua?

5. Meditoi

Meditoinnin on todistettu vähentävän stressiä ja rentouttavan, lieventävän verenpainetta ja stressihormonien määrää. Meditointi auttaa ajattelemaan kirkkaammin ja parantaa oppimiskykyä sekä muistia. Ota rutiineihisi 30 minuutin meditaatiohetki päivässä ja olet kuin uudestisyntynyt.

6. Juo omenamehua

Erään tutkimuksen mukaan omena ja omenamehu (tuoreena, ei lisättyä sokeria!) on parhaita elintarvikkeita, jonka suurten ikäluokkien ja eläkeläisten tulisi lisätä ruokavalioon, koska ne auttavat elimistöä tuottamaan olennaisia välittäjäaineita, jotka tukevat muistia. Omenoiden ja omenamehun on jopa todistettu suojelevan aivoja ja vähentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin!

7. Harrasta enemmän seksiä

Seksi on hauskaa, mutta tiesitkö että se tekee hyvää myös aivoille? Seksin on tutkittu parantavan päänsärkyä, lievittävän stressiä, auttavan nukahtamaan paremmin, parantavan verenkiertoa aivoihin ja nostavan yleistä mielihyvää! Ota siis petipuuhat osaksi päivittäisiä askareita.

8. Vietä aikaa perheesi ja ystäviesi kanssa

Ystävien ja perheen kanssa vietetty aika on pitkällä aikavälillä hyödyllistä terveydelle. Yhteenkuulumisen tunne ja sosiaalinen tukiverkosto nuorentavat aivojasi ja antavat sinulle enemmän energiaa ja inspiraatiota, nostaa turvallisuuden tunnetta, itsekunnioitusta ja jopa vähentää stressiä. Kutsu ystävät kylään jo tänään tai poikkea perheesi luona nauttimassa heidän seurastaan.

9. Käy hieronnassa

Hieronta on hyödyllistä niin keholle kuin mielelle, mutta vain harvat todella käyvät hieronnassa. Kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet, että 1,5 tunnin hieronnan voidaan todeta alentavan sykettä, kortisolin ja insuliinin tuotantoa, jotka auttavat vähentämään stressiä ja virkistävät mieltäsi. Samalla käynnillä saat lihakset ja mielen rentoutuneiksi.

10. Lue

Lukeminen on tehokas keino paeta mielikuvitusmaailmaan. Tutkimuksissa on todettu, että lukeminen voi vähentää psyykkisiä stressitekijöitä jopa 68 prosentilla ihmisistä, koska mieli uppoaa kirjallisuuden maailmaan hetkeksi pois oman elämän stressitekijöistä.

11. Käytä aikaa luovaan harrastukseen

Kun käytät aikaasi luovaan harrastukseen, pääset hetkeksi pakoon stressaavaa elämää. Sukellat maailmaan, jossa ei ole paineita, stressitekijöitä, deadlineja tai sääntöjä ja annat aivoillesi luvan levätä ja ladata akkuja. Luovia harrastuksia ovat esimerkiksi kirjoittaminen, lukeminen, maalaaminen ja puutyöt.

12. Treenaa tai pelaa

Liikunnan on johdonmukaisesti todettu olevan parhain keino aktivoida ja virkistää aivoja. Sen on todistettu tekevän sinusta ahkeramman ja keskittyneemmän, toimimaan kurinalaisemmin sekä selviämään stressistä paremmin pitkällä aikavälillä.

13. Oleskele luonnonvalossa

Liiallinen altistuminen keinotekoiselle valolle vie energiaasi, keskittymisesi herpaantuu, ja se vaikuttaa jopa unesi laatuun. Nauti siis luonnonvalosta mahdollisimman paljon, aloita aamusi avaamalla verhot ja ulkoile aina kun mahdollista.

14. Käy kävelyllä luonnossa

Kävely luonnossa ei ole pelkästään hyvää liikuntaa, vaan se vaikuttaa myös mielialaasi. Tutkimuksen mukaan ulkona liikkuminen ja raitis ilma parantavat muistia ja keskittymiskykyä, oli ulkona sitten kuinka kylmä tahansa. Jotta saat vielä paremman hyödyn luonnossa liikkumisessa, jätä puhelin kotiin ja nauti luonnonrauhasta.

15. Lopeta multitasking

Kun yrität tehdä monta asiaa samaan aikaan, mielesi ylirasittuu. Multitasking vaikuttaa aktiivisuuteesi ja sitä kautta myös aivoihisi. Monen asian tekeminen samanaikaisesti vaikuttaa muistiisi – välillä voi olla vaikea hahmottaa mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Stressaannut myös helpommin, kun yrität tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Ratkaisu? Lopeta multitasking ja rentoudu hetkeksi!

Lähde: Lifehack

Lue myös: 7 merkkiä, että sinun pitäisi rentoutua

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: