Näin opit heräämään klo 4:30

huhti 22, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Uusien tapojen oppiminen vaatii aikaa ja lisäksi on tärkeää saada haluttu toiminto päivittäiseksi rutiiniksi. Aikaiset herätykset eivät luonnollisesti tuo vuorokauteen lisää tunteja. Ideana ei siis ole tinkiä unen määrästä. Vain valveillaolon ja nukkumisen rytmi muuttuu erilaiseksi, jolloin voit saada päivän mittaan enemmän asioita aikaiseksi. Menet aiemmin nukkumaan ja heräät aiemmin, hyvin yksinkertaista.

Mitä hyötyä aikaisin heräämisestä on?

Voit ideaalitilanteessa lisätä tuottavuutta päiviisi. Jos tunnet olevasi enemmän aamuihminen ja iltaisin käyt hieman puoliteholla, voit lisätä tuottavuutta päiviisi heräämällä aikaisemmin. Aikaiset aamut ja asioiden tekeminen virkeimmillään johtaa todennäköisesti tilanteeseen, että saat enemmän asioita aikaiseksi päivän aikana. Aikaiset aamut voivat myös avata uusia näkökulmia. Miltäpä tuntuisi juosta aamulenkki auringonnousussa, kun koko kaupunki on vielä hiljainen? Voit kiinnittää eri tavoin huomiota lähiympäristöösi ja siinä oleviin yksityiskohtiin.

Tikis kokosi ohjeet, joiden avulla aikaiset aamuherätykset onnistuvat:

Tee tavoitteestasi julkinen

Kerro tavoitteesta ystävillesi tai jaa se sosiaalisessa mediassa.Tavoitteen jakaminen lisää positiivisella tavalla ulkoista painetta ja kukapa haluaisi epäonnistua muiden silmissä? Ihmiset voivat myös kysellä tavoitteesi etenemisestä ja on aina kivempi kertoa, että hyvin menee. Tämä pätee heräämisen lisäksi myös muihin tavoitteisiin.

Raivaa esteet pois tieltäsi

Ihmiset keksivät usein selityksiä, miksi jonkin asian muuttaminen ei onnistu tai sanovat tavoitetta mahdottomaksi. Toki monet muutokset ja ponnistelu kohti tavoitetta aiheuttavat usein haasteita ja vaativat sopeutumista. Esteet tulee tiedostaa ja uskoa, että ne ovat voitettavissa. Näin ollen voidaan miettiä, mitkä asiat vaikeuttavat tavoitteen saavuttamista ja kuinka niistä päästään eteenpäin. Jos puoliso valittaa aikaisista herätyksistä, niin osta hänelle korvatulpat ja silmälaput ja yritä pitää mahdollisimman vähän mekkalaa aamun ensimmäisinä tunteina. Kyllä hän sopeutuu.

Keskity hyviin elämäntapoihin

Liikkuminen, monipuolinen ja säännöllinen ravinto sekä vähäinen stressin määrä vaikuttavat unen laatuun. Pyri panostamaan näihin, jolloin myös kehosi sopeutuu helpommin uuteen rytmiin. Kun saat unen päästä kiinni jo aiemmin illalla ja unen laatu on hyvää, ei 4.30 herätykset ole mikään ongelma. Vältä raskasta liikuntaa ja raskaita aterioita ennen nukkumaan menoa.

Unohda torkuttaminen

Torkuttaminen ei lisää millään lailla vireystasoasi eikä helpota heräämistä. Nuku mieluummin 10 minuuttia pidempään ja nouse välittömästi, kun kello soi. Liika torkuttaminen voi johtaa kiireeseen aamulla, kun aikaa onkin kulunut sängyssä makoiluun oletettua enemmän. Jos aamut tuntuvat kiireisiltä, mieti, voisitko esimerkiksi pakata päivän aikana tarvittavat tavarat laukkuun jo edellisenä iltana.

On tiedossa, että uuden tavan oppiminen vie vähintään 21 päivää. Kokeile heräämistä 21 päivän ajan esimerkiksi pelkkinä arkipäivinä, mikäli viikonloppuisin tuntuu luontevammalta nukkua pidempään. Muista, että asioiden muuttamiseen tarvitaan tahtoa. Ilman tahtoa, mitään ei tapahdu ja lopputulos on lähes väistämättä periksi antaminen. Jos tahtoa löytyy tarpeeksi, mikään ei estä sinua onnistumasta.

Lähde: medium.com

Lue myös: 10 askelta kohti tapojen muuttamista

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: