Musiikin vaikutus treenaamiseen – miten se tehoaa?

| marras 11, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Musiikilla on helppo säädellä mielialaa ja tehostaa suorituskykyä. Juuri oikeatempoinen musiikki saa sinut löytämään lisää voimia ja antamaan kaikkesi. Mutta mihin musiikin vaikutus sitten loppujen lopuksi perustuu?

Monet urheilijat kuuntelevat musiikkia juuri ennen suoritustaan ja sulkevat muun maailman siten mielestään. Keskittyminen itse suoritukseen helpottuu, kun häiriötekijät pystytään minimoimaan musiikin avulla.

Miksi musiikki tehoaa?

Tutkimustulokset ovat osoittaneet sen, että nopeatempoinen ja lujalla soiva musiikki antaa paljon energiaa vaativaan suoritukseen. Teho perustuu siihen, että musiikki nostaa vireystilaa, kun se on nopeatempoista.  Pyrimme tiedostamattamme tahdistamaan oman liikkeemme musiikin tahtiin ja kehomme muokkautuu helposti musiikin rytmiin.

Musiikin tehoa lisää myös se, jos kappaleeseen liittyy erityisiä muistoja tai jos se on jollain muulla tavalla erityisen merkityksellinen. Musiikin kuuntelu aktivoi aivojamme ja lisää niiden verenkiertoa. Vielä ei kuitenkaan tiedetä mitä muutoksia musiikin kuuntelu aiheuttaa solutasolla ja minkä takia reagoimme eri tavalla erilaiseen musiikkiin.

Usein emme edes huomaa musiikin energisoivaa vaikutusta. Nopeatempoinen musiikki saa meidät tiedostamattamme nostamaan esimerkiksi kävelyvauhtiamme.

Jos nopeatempoinen musiikki energisoi, hidastempoinen puolestaan rauhoittaa ja helpottaa keskittymistä. Hidastempoinen musiikki voi aiheuttaa sykkeen laskua ja olotilan rauhoittumista, minkä takia nopea- ja hidastempoisen musiikin tasapuolinen käyttö on hyödyllistä. Treenatessa hidastempoista musiikkia voi hyödyntää esimerkiksi venytellessä tai tarkkaa keskittymistä vaativien liikkeiden suorittamisen aikana.

Tehot irti lempparibiiseillä!

Vaikka tutkimukset puhuvatkin sen puolesta, että treenaamiseen tarkoitetut soittolistat pitäisi sisältää vain nopeatempoista musiikkia, tehokkaimmat soittolistat ovat kutenkin henkilökohtaisia. Voi olla, että joku tykkää treenata Mozartin tahtiin, kun toinen saa voimia Eminemin kuuntelusta. On siis todella yksilöllistä, millainen musiikki energisoi tai rauhoittaa.

Juoksu on laji, jossa musiikin luomat energiatason muutokset näkyvät suuresti suorituksessa. Mitä kovatempoisempi suoritus, sitä vauhdikkaampaa musiikinkin yleensä pitää olla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikkia kuunnellen jaksaa juosta 8 minuuttia kauemmin kuin ilman musiikkia. Helppo tapa siis lisätä omaa jaksamista.

Tikis kokosi Spotify-soittolistan ”Parhaat juoksubiisit”, jossa yhdistyvät nopea-ja hidastempoinen treenimusiikki. Tarvitset Spotifyn kuunnellaksesi soittolistan.

 

Tikis löytyy Spotifysta nimimerkillä ”tikisofficial”

– Katja

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: