Alkaako treeni-innostus hiipua, ovatko uuden vuoden lupaukset koetuksella? Salille lähteminen turhauttaa, olo on väsynyt tai kiinnostus treenaamiseen on kateissa? Kuulostaako tutulta?

Selvitä itsellesi ne asiat, jotka motivoivat sinua liikkeelle. Kartoita ne asiat, jotka tekevät liikunnasta mielekästä. Punnitse johtuuko väsymyksesi valvotuista öistä, stressistä tai huonosta ateriarytmistä. Lähde liikkeelle pienistä muutoksista. Pala palalta, askel askeleelta edistä muutosta positiiviseen suuntaan ja koe onnistumisia. Tavoite jää usein saavuttamatta, jos tekemisestä puuttuu merkitys, eikä harjoittelu motivoi sinua riittävästi. Luovu epäonnistumisen pelosta. Älä luo liikunnasta pakkoa, vaan luo siitä mahdollisuus. Keskity omaan juttuusi ja nauti siitä. Tällöin lopputulos on usein paras mahdollinen.

Aseta tavoite ja kirjaa treenit ylös treenipäiväkirjaan. Huomaat edistymisen niin treenipäiväkirjan sivuilta kuin myös kuntosalin pukuhuoneen peilistä. Muutokset kehossa motivoivat, kun jaksat tehdä pitkäjänteisesti töitä niiden eteen. Pidä painopiste nykyhetkessä ja osaa iloita välitavoitteista sekä saavutuksista. Huolehdi energiavarastoistasi ja unohda ylisuorittaminen. Tavoitteen tulee olla realistinen. Onhan tavoite sinun omasi? Teetkö asioita vain, koska joku muu niin toivoisi? Motivaation tulee lähteä itsestä. Kukaan muu ei tee töitä puolestasi.

Lue myös: Miten asettaa tavoite saliharjoittelussa – personal trainer kertoo vinkit! 

Löydä mielenrauha tekemiseen, sillä ilman mielenrauhaa tavoite jää usein saavuttamatta. Toteuta elämäntapamuutosta tai ”takas TIKIS” –tavoitettasi järkevästi, suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Päätä, että sinulla ei ole kiire. Unohda tiukka vaakalukemaan keskittyvä tavoite ja motivoidu muista tuloksen mittareista. Flunssakierteen vaivatessa motivoidu treenikirjallisuudesta, treenivideoista tai urheilijahaastatteluista. Palaa entistä motivoituneempana takaisin saliharjoittelun saloihin. Oletko jo lukenut TIKIS Treenihhastekirjan parhaat treenivinkit?

Ystävän kanssa yhdessä treenaaminen voi lisätä treenimotivaatiota. Tällöin kalenteriin sovitut yhteistreenit sitovat ja salille tulee lähdettyä. Satoi tai paistoi, löydä inspiraatio lähteä liikkeelle ja unohda tekosyyt. Treenin jälkeen keho ja mieli kiittävät. Ryhmäliikunta on toisille intohimoinen harrastus, jonka tarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin. Oletko jo löytänyt suosikkituntisi? Toinen taas uppoutuu omiin maailmoihinsa hyvän treenisoittolistan pauhatessa kuulokkeista ja samalla punttisalin rauta nousee. Löydä itsellesi toimivat rutiinit ja muuta niitä tarpeen mukaan, jotta tekeminen pysyy mielekkäänä. Pyri löytämään treeneihisi se flow, joka saa sinut lähtemään salille kerta toisensa jälkeen. Älä päästä itseäsi liian helpolla. Flow syntyy kun taitosi, motivaatiosi ja haasteellisuus kohtaavat. Flow jää saavuttamatta, jos haasteita on liikaa tai vastaavasti liian vähän. Treenaa siis oikealla tasolla, jossa pääset haastamaan itseäsi ja saavutat onnistumisia.

Viekö epäonnistuminen motivaatiosi? Koetko liikunnasta riittämättömyyden tunnetta tai huonommuutta? Älä suotta, sillä kaikkien elämään kuuluu epätäydellisyys sekä epäonnistuminen. Älä tavoittele täydellisyyttä, koska sellaista ei ole olemassa. Pyri kehittymään kokoajan. Tunnista negatiiviset häiriötekijät, jotka syövät voimavarojasi. Epäonnistumiseen liittyvien ajatusten sijaan keskity nykyhetkeen. Keskity asioihin, joilla on merkitystä ja joihin voit vaikuttaa. Ajattele itsestäsi positiivisesti, sillä se on voimavara joka tuo esiin osaamisen, onnistumisen sekä mielekkyyden.

Kirjoittaja: Marjo Pietilä, personal trainer ja valmentaja Helsingistä, jonka erityisosaamistaan ovat elämäntapamuutokset sekä juoksuvalmennus.

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: