Motivaatio hukassa? Luo liikunnasta mahdollisuus, älä pakkoa

maalis 7, 2017 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Alkaako treeni-innostus hiipua, ovatko uuden vuoden lupaukset koetuksella? Salille lähteminen turhauttaa, olo on väsynyt tai kiinnostus treenaamiseen on kateissa? Kuulostaako tutulta?

Askel kerrallaan

Selvitä itsellesi ne asiat, jotka motivoivat sinua liikkeelle. Kartoita ne asiat, jotka tekevät liikunnasta mielekästä. Punnitse johtuuko väsymyksesi valvotuista öistä, stressistä tai huonosta ateriarytmistä. Lähde liikkeelle pienistä muutoksista. Pala palalta, askel askeleelta edistä muutosta positiiviseen suuntaan ja koe onnistumisia. Tavoite jää usein saavuttamatta, jos tekemisestä puuttuu merkitys, eikä harjoittelu motivoi sinua riittävästi. Luovu epäonnistumisen pelosta. Älä luo liikunnasta pakkoa, vaan luo siitä mahdollisuus. Keskity omaan juttuusi ja nauti siitä. Tällöin lopputulos on usein paras mahdollinen.

Aseta itsellesi tavoite

Aseta tavoite ja kirjaa treenit ylös treenipäiväkirjaan. Huomaat edistymisen niin treenipäiväkirjan sivuilta kuin myös kuntosalin pukuhuoneen peilistä. Muutokset kehossa motivoivat, kun jaksat tehdä pitkäjänteisesti töitä niiden eteen. Pidä painopiste nykyhetkessä ja osaa iloita välitavoitteista sekä saavutuksista. Huolehdi energiavarastoistasi ja unohda ylisuorittaminen. Tavoitteen tulee olla realistinen. Onhan tavoite sinun omasi? Teetkö asioita vain, koska joku muu niin toivoisi? Motivaation tulee lähteä itsestä. Kukaan muu ei tee töitä puolestasi.

Löydä mielenrauha tekemiseen, sillä ilman mielenrauhaa tavoite jää usein saavuttamatta. Toteuta elämäntapamuutosta tai ”takas TIKIS” –tavoitettasi järkevästi, suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Päätä, että sinulla ei ole kiire. Unohda tiukka vaakalukemaan keskittyvä tavoite ja motivoidu muista tuloksen mittareista. Flunssakierteen vaivatessa motivoidu treenikirjallisuudesta, treenivideoista tai urheilijahaastatteluista. Palaa entistä motivoituneempana takaisin saliharjoittelun saloihin.

Ystävät ja yhteisöllisyys

Ystävän kanssa yhdessä treenaaminen voi lisätä treenimotivaatiota. Tällöin kalenteriin sovitut yhteistreenit sitovat ja salille tulee lähdettyä. Satoi tai paistoi, löydä inspiraatio lähteä liikkeelle ja unohda tekosyyt. Treenin jälkeen keho ja mieli kiittävät. Ryhmäliikunta on toisille intohimoinen harrastus, jonka tarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin. Oletko jo löytänyt suosikkituntisi? Toinen taas uppoutuu omiin maailmoihinsa hyvän treenisoittolistan pauhatessa kuulokkeista ja samalla punttisalin rauta nousee. Löydä itsellesi toimivat rutiinit ja muuta niitä tarpeen mukaan, jotta tekeminen pysyy mielekkäänä. Pyri löytämään treeneihisi se flow, joka saa sinut lähtemään salille kerta toisensa jälkeen. Älä päästä itseäsi liian helpolla. Flow syntyy kun taitosi, motivaatiosi ja haasteellisuus kohtaavat. Flow jää saavuttamatta, jos haasteita on liikaa tai vastaavasti liian vähän. Treenaa siis oikealla tasolla, jossa pääset haastamaan itseäsi ja saavutat onnistumisia.

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

Älä tavoittele täydellisyyttä

Viekö epäonnistuminen motivaatiosi? Koetko liikunnasta riittämättömyyden tunnetta tai huonommuutta? Älä suotta, sillä kaikkien elämään kuuluu epätäydellisyys sekä epäonnistuminen. Älä tavoittele täydellisyyttä, koska sellaista ei ole olemassa. Pyri kehittymään kokoajan. Tunnista negatiiviset häiriötekijät, jotka syövät voimavarojasi. Epäonnistumiseen liittyvien ajatusten sijaan keskity nykyhetkeen. Keskity asioihin, joilla on merkitystä ja joihin voit vaikuttaa. Ajattele itsestäsi positiivisesti, sillä se on voimavara joka tuo esiin osaamisen, onnistumisen sekä mielekkyyden.


Kirjoittaja: Marjo Pietilä, personal trainer ja valmentaja Helsingistä, jonka erityisosaamistaan ovat elämäntapamuutokset sekä juoksuvalmennus.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: