Konsta Koivuranta on Kuusamosta kotoisin oleva, sittemmin opiskelujen myötä jyväskyläläistynyt leuanvetoguru. Koivuranta kisaa leuanvedossa ja street workoutissa, ja onkin toistoleuanvedon Suomen mestari vuosilta 2013 ja 2014. Lisäksi hän on Suomen Street Workout Ry:n puheenjohtaja. Koivuranta opettaa katutreeniä, tekee treeniohjelmia, ja kuten olettaa saattaa, treenaa itsekin antaumuksella. Street workoutissa eli katutreenissä on kyse omalla kehonpainolla tehtävästä harjoittelusta, jossa hyödynnetään lisäksi erilaisia kaduilta löytyviä treenimahdollisuuksia. Tikis otti selvää, miten Koivuranta treenaa, ja mikä street workoutissa kiehtoo. Lue myös, miten vedetään 39 leukaa.

Aiemmin olet harrastanut muun muassa break dancea ja parkouria. Totista street workout -harjoittelua sulla on takana kolmisen vuotta. Miksi juuri katutreeni?

Se alkoi kiinnostaa, koska siinä yhdistyy taito, voima ja kehonpainolla tekeminen. Se on aika näyttävän näköistä, monipuolista ja kokonaisvaltaista liikuntaa.

Jos haluaa ryhtyä treenaamaan street workoutia, mistä kannattaa alottaa?

Ihan perusliikkeistä. Kyykky ja siitä erilaiset variaatiot, askelkyykyt ja tämmöiset. Sitten leuanvedot, dippipunnerrukset, etunojapunnerrukset ja kehonpainosoutu. Dippipunnerrusta ja leuanvetoa voi hyvin avustaa vastuskuminauhoilla tai korokkeilla, joten niilläkin pystyy hyvin aloittamaan, vaikka lähtötaso olisi sellainen, ettei vaikka suoraan pysty leukoja vetämään.

Sä olet muun muassa toistoleuanvedon Suomen mestari vuosimallia 2013 ja 2014 ja street workoutin MM-kisojen karsinnoissa Norjassa sijoituit seitsemänneksi. Kovia saavutuksia. Onnea niistä! Millaisia tavoitteita sulla vielä on street workoutiin liittyen?

Nyt on seuraavana street workoutin SM-kisat Helsingissä TFW -salilla 8. elokuuta. Sinne olen menossa kilpailemaan alle 90 kiloisten sarjaan vapaa-ohjelmaan. Kisoissa on kaksi erilaista lajia – vapaa-ohjelma, jossa tehdään vapaamuotoisesti liikkeitä, ja sitten kolmiottelu, jossa tehdään maksimitoistomäärä pistoolikyykkyjä, leuanvetoja ja dippipunnerruksia kahvakuula lisäpainona. Kummassakin lajissa on niin naisille kuin miehillekin painoluokat, joka mahdollistaa sen, että erikokoiset ihmiset voivat pärjätä.

No nyt kun puhutaan Suomen ensimmäisistä street workoutin SM-kisoista, jotka siis järjestetään 8. elokuuta Helsingissä, niin kerro millaista meininkiä on odotettavissa?

Varmasti tosi hyvää meininkiä. Toivottavasti kaikki Suomen kovimmat street workout -harrastajat tulevat paikalle. Yleisöä ei valitettavasti hirveästi mahdu. Taisi olla, että maksimissaan tilaan mahtuu vain 130 henkilöä. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikkein kovimmat kilpailijat tulevat paikalle. Saadaan hyviä videoita ja muuta kuvattua.

Sulla on hallussa Suomen ennätys toistoleuanvedossa alle 90 kiloisissa. Miten vedetään 39 leukaa?

Oon harjoitellut leaunvetoa sillä tavalla, että suurimman osan vuodesta treenaan lisäpainoilla maksimivoimaa. Pari kuukautta ennen toistokisoja alan tehdä pidempiä sarjoja omalla kehonpainolla ja pienillä lisäpainoilla. Se on siihen kaikkein järkevin tapa treenata. Jos tekee ympäri vuoden pitkiä sarjoja, niin se ei monestikaan ole se järkevin vaihtoehto, vaan parempi treenata lisäpainoilla juuri maksimivoimaa.

Onko sulla jokin tietty harjoitusohjelma, jonka mukaan treenaat, vai menetkö fiiliksellä?

Mulla on oikeastaan melkein koko ajan harjoitusohjelma, jolla treenaan. Teen itse omat harjoitusohjelmani. Nyt alkukesän oon kyllä vetänyt vähän enemmän fiiliksen mukaan. Oli ihan mukava muutama viikko treenata sillä tavalla, ettei ollut ohjelmaa. Tällä hetkellä treenaan kuusi kertaa viikossa. Siinä tulee ylä- ja keskikroppa kolme kertaa viikossa, ja jalat kolme kertaa viikossa.

Street workoutissa hyödynnetään kaduilta löytyviä treenimahdollisuuksia, kuten erilaisia telineitä tai kaiteita. Leikkikentillä on hyviä mahdollisuuksia tehdä street workoutia. Valtaatko leikkikentät pienemmiltä leikkijöiltä?

En usko, että oon niin tehnyt vielä tähän mennessä. Toivottavasti ainakaan en ole karkoittanut pois sieltä pienempiä ihmisiä. Olisi kuitenkin hyvä, että olisi myös sellaisia niin sanottuja aikuisten leikkikenttiä, ettei sitten tarvitsisi mennä pikkulasten leikkikentille. Tavallisten leikkikenttien vieressä voisi hyvin olla sellaisia vähän isommille suunniteltuja telineitä. Niin ei sitten vallattasi tilaa niiltä pikku ihmisiltä.

Sä oot törkeen kovassa tikis. Harmittaako, kun on ollut viileä kesä, eikä ole päässyt hengaamaan baanalla ilman paitaa?

No olisihan se ollut ihan kiva, jos olisi vähän parempia säitä pidellyt. On siellä muutama kerta kuitenkin tullut ilman paitaa hilluttua treenaamassa, vaikka ei olekaan mikään maailman lämpimin kesä ollut.

Kerro vielä sun vinkki, miten olla tikis.

Jos nyt yksi vinkki pitäisi antaa, niin se kokonaisvaltaisuus. Kokonaisuuden pitää olla kunnossa, eli olisi sen treenin lisäksi myös ravitsemus ja lepo kunnossa. Henkinen puoli on ihan älyttömän tärkeää. Kannattaa miettiä niitä tekijöitä, jotka lisäävät motivaatiota. Mää uskon, että se lähtee henkiseltä puolelta, että kokonaisuuden saa kuntoon. Voi olla välillä ihan hyvä kaikessa rauhassa pohtia, mitä hyviä seurauksia siitä tulee, että on tikis. Ja oikeasti pitää tehdä töitä sen eteen – se palkitsee kyllä lopulta.

Konstan vinkkejä, harjoitusohjelmia, opetusvideoita ja apuvälineitä kehonpainoharjoitteluun ja street workoutiin löydät näistä linkeistä:

www.kehonpainoharjoittelu.com

www.vastuskuminauhat.fi

Seuraa Konstaa myös Instagramissa @konstakoivuranta ja blogissa.

Loppuun vielä viime vuonna kuvattu opetusvideo ihmislippuun:

-Riina

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: