Miten selvitä pimeästä vuodenajasta?

marras 11, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Tuntuuko siltä, että pimeys vie kaikki voimat? Aamusta iltaan energiat ovat vähissä, väsyttää, päätä särkee ja mieli on maassa? Kiukuttaa, suututtaa, ja ärsyttää? Makeahammastakin kolottaa normaalia useammin? Kuten itse usein tiedostammekin, nämä kaikki oireet johtuvat usein kaamoksesta. Elämme tällä hetkellä äärimmäisen pimeää vuodenaikaa, jolloin vahvempikin mieli murtuu melankolisuuteen. Oireet alkavat marraskuun tienoilla ja kestävät usein alkukevääseen asti. Miten selvitä pimeästä vuodenajasta ja sen aiheuttamasta olotilasta?

Lisää näitä:

Ulkoilu

Pelkkä luonnossa samoilu riittää ulkoiluksi. Kevyt kävely ja luonnon seurailu virkistää kehoa ja mieltämme. Kokeile aloittaa aamu vartin mittaisella kävelyllä puistossa tai metsässä.

Liikunta

Liikunta vapauttaa hyvän olon hormoneja, endorfiineja, joten pakota itsesi liikkumaan myös silloin kun ei huvita. Liikunnan avulla saat lisäenergiaa ja mielialasi kohentuu. Suorituksen ei tarvitse olla ihmeellistä – voit hyvin yhdistää liikuntaan ulkoilun, jolloin saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Esimerkiksi muutamat punnerrukset ja dipit puistonpenkkiä hyödyntäen buustaavat hyvää oloasi. Motivaatiota liikkumiseen saat vaikkapa maanantaina alkavasta Lean In Five Weeks -nettihaasteesta!

Vitamiinit

Varmista, että saat riittävästi vitamiineja, varsinkin D-vitamiinia, jota emme pimeänä vuodenaikana saa riittävästi auringosta. Markkinoilla on laaja valikoima hyviä ja laadukkaita monivitamiinivalmisteita, joiden käyttö kannattaa aloittaa viimeistään nyt. Vitamiinien saamiseen ja niiden imeytymiseen vaikuttaa myös terveellinen ruokavalio, joten kiinnitä huomiota myös laadukkaaseen ravintoon.

Hyvä musiikki

Kuuntele hyvää musiikkia, joka saa sinut paremmalle tuulelle. Voit vaikka tahditta kävelyn tai siivouksen musiikin rytmin mukaan. Pieni eläytyminen musiikkiin peilin edessä voi lisätä hauskuutta, sillä mikäs sen makeampaa, kuin nauraminen itselleen. Kokeile rohkeasti! Jos kaipaat päivitystä treenisoittolistaasi, tsekkaa Tikiksen laatima lista: Treenibiisit (rock)

Positiivinen ajattelu

Pessimisti ei pety, mutta ei saavuta muutakaan. Pyri siis positiivisuuteen, sillä tahdonvoimalla on suuri merkitys kaikkeen. Jos oikeasti haluaa jotain, pitää ajatella positiivisesti ja luottaa onnistumiseensa. Tämä pätee myös iloisuuteen ja kaamosmasenuksen selättämiseen.

Valo

Kokeile heräämisvaloa tai kirkasvalolamppua.  Heräämisvalot auttavat aamulla ylös sängystä, sillä valomäärä nousee asteittain herätysajankohtana, auringonnousua mukaillen. Kannattaa myös kokeilla kirkasvalohoitoa, sillä tutkimusten mukaan noin neljä viidestä kaamosmasennuksesta kärsivää hyötyy kirkasvalohoidosta.

Päivärytmi

Helppo nyrkkisääntö on, että päivät kukutaan ja yöt nukutaan. Pidä siis kiinni päivärytmistäsi ja varmista, että saat riittävästi lepoa yön aikana. Muista rauihottaa mielesi ennen nukkumaan menoa, jonka varmistat parhaiten sulkemalla television ja radion vähintään tunti ennen aiottua nukahtamista. Unohda myös kännykän, tietokoneen ja muiden älylaitteiden käyttö ilta-aikaan, sillä niiden säteilemä sininen valo estää tutkimusten mukaan elimistön luonnollisen melatoniinin (=unihormoni) tuotannon, jonka seurauksena väsymyksen tunne vähenee.

Ystävät

Älä linnoittaudu yksin kotiisi sohvanpohjalle, vaan hakeudu hyvien ystäviesi seuraan. Pyjamabileet ystävän kanssa on paljon piristävämpää kuin yksin märehtiminen. Kerro kaamosmasennuksen oireista avoimesti läheisillesi, sillä heidän avulla saat tukea sen selättämiseen ja ylipäätään asioista puhuminen keventää ja puhdistaa mieltäsi.

Vältä näitä:

Päiväunet

Päiväunet usein sotkevat unirytmiämme, joka vain pahentaa väsymystä. Jos päivän aikana väsyttää, älä sorru päiväunille, vaan pakota itsesi ulos. Rauhallinen kävely ulkona helpottaa aivojen hapensaantia ja piristää mieltä.

Makea

Mielemme sortuu usein makeaan ja alakuloisena annammekin itsellemme luvan herkutella – tarvitsemmehan pientä piristystä. Usein kuitenkin kaikki makea (=sokeri) pahentaa olotilaamme, koska herkkujen avulla verensokerimme nousevat äkillisesti taivaisiin ja tulevat sieltä yhtä nopeasti ja romahtaen alas. Tämä verensokereiden heittely, jos mikä, väsyttää ja lisää huonoa oloa entisestään. Tyydytä herkuttelutarpeesi mieluummin tuoreilla kasviksilla!

Alkoholi

On olemassa tutkittua näyttöä, että alkoholinkäyttö syventää masennusta, joten jos kärsit lievästä syysmasennuksesta, älä nyt ainakaan kokeile hurjaa bilettämistä, johon kuuluu runsas alkoholin käyttö. Usein alkoholin käyttöön liittyy myös valvomista, joka sekoittaa unirytmimme ja pahentaa huonovointisuuttamme.

Näitä ohjeita noudattamalla selviät pimeän vuodenajan yli ja saatat löytää yllättäviä ja piristäviä asioita pimeyden keskeltä. Muista kuitenkin kääntyä alakuloisuuden jatkuessa lääkärin puoleen, sillä joskus kaamosmasennus vaatii itsehoidon lisäksi ammattilaisten tukea ja hoitoa.

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: