Miten sauna edesauttaa treenituloksia?

kesä 14, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Sauna on monelle suomalaiselle tavanomainen paikka rauhoittua ja rentoutua. Saunominen kuuluu osana suomalaiseen kulttuuriin ilman sen kummempia toiveita tai ajatuksia saunan terveydelle edullisista vaikutuksista. Monesti esimerkiksi ulkomailla saunoessa kuitenkin näkee ihmisiä, jotka tulevat kuntokeskusten saunoihin treenin jälkeen tavoitteenaan saavuttaa joitakin terveysvaikutuksia pikemminkin kuin nauttimaan saunan lämmöstä. Voiko saunomalla sitten edesauttaa treenituloksia? Tikis otti aiheesta selvää.

Saunomisella sinänsä ei ole lihaksiin anabolisesti vaikuttavia ominaisuuksia, mutta välillisesti se voinee vaikuttaa lihasten kasvuun edesauttamalla lihasten palautumista. Palautuminenhan on lihasten kasvun mahdollistamiseksi ensiarvioisen tärkeää. Saunan lämpö muun muassa lisää ihon verenkiertoa, saa sydämen pumppaamaan tehokkaammin verta kudoksille ja lisää mielihyvähormonina tunnetun endorfiinin eritystä. Näillä tekijöillä puolestaan on merkitystä urheilusuorituksesta palautumisen kannalta. Palautumisen tehostamiseksi Tikis suosittelee kokeilemaan venyttelyä saunassa! Lämmennyttä lihasta on helpompi ja turvallisempi venyttää kuin lämmittämätöntä muskelia, ja tätä hyödynnetäänkin esimerkiksi hot joogassa. Muista kuitenkin, ettei heti treenin jälkeen kannata tehdä kovin pitkiä venytyksiä, vaan jättää tällaiset pidempikestoiset venyttelyt muutaman tunnin päähän treenistä. Voit myös kokeilla lepopäivänä kunnon palauttavaa saunavenyttelyä.

Erityisesti urheilijoiden suosiossa tuntuu olevan infrapunasaunominen, jossa kudokset lämpenevät syvemmältä kuin tavallisessa saunassa. Infrapunasaunan toiminta perustuu infrapunasäteiden kudoksia lämmittävään vaikutukseen. Infrapunasäteiden vaikutuksesta kudokset siis lämpenevät, jolloin verenkierto- ja hengityselimistö alkaa toimia tehokkaammin ja aineenvaihdunta tehostuu. Tämän seurauksena maitohapon eli laktaatin pitäisi poistua lihaksista tehokkaammin ja palautumisen näin ollen nopeutua.

Saunomisen terveysvaikutuksista tehdyt tutkimukset ovat edelleen melko vähäisiä, mutta eivät ne ainakaa tyrmää mahdollisuutta, että löylyissä köllöttely edesauttaisi palautumista ja näin ollen myös treenituloksia. On kuitenkin syytä muistaa, että jokaisella meistä on erilainen lämmönsietokyky, joten väkisin ylälauteilla ei kannata kärvistellä treenitulosten optimoimiseksi. Innokkaan saunojan taas on syytä pitää mielessä nesteytyksen tärkeys, sillä nestehukka heikentää suorituskykyä olennaisesti. Ei siis liene perusteetonta muistuttaa veden juomisen tärkeydestä tässäkään yhteydessä. Tikis toivottaa meheviä löylyjä!

Lue myös: Onko infrapunasauna tavallista parempi?

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: