Miten pysyt tikis, Uniikki?

kesä 27, 2015 | Lifestyle miehet | 0 Kommenttia

Uniikki eli Dan Tolppanen on yksi Suomen eniten keikkailevia artisteja ja yksi Rähinä Recordsin perustajajäsenistä ja omistajista. Sanataituri räppää uniikilla tyylillään ja tarjoilee kunnon biletysmusaa, positiivista mieltä ja sopivasti pohdittavaa taitavilla lyriikoillaan. Musan lisäksi treeni ja terveelliset elämäntavat ovat räppärille tärkeitä. Uniikki tietää, että tuloksia tulee kurinalaisuudella, mutta hän pitää kuitenkin tikis-tyyliin pilkkeen silmäkulmassa. Tällä hetkellä miehen pitää kiireisenä eilen julkaistu Pikku prinssi -albumi. Albumilla kuultavalla Tikis-biisillään Uniikki tarjoilee kunnon boostia ja lisämotivaatiota treeniin. Tsekkaa tällä viikolla julkaistu musiikkivideo, josta ei asennetta, lihaksia ja fitness-mimmejä puutu! Lue miten kyseinen biisi syntyi ja miten Uniikki itse pysyy tikis!

Sun Pikku prinssi -albumi ja Tikis-biisi julkaistiin tällä viikolla. Onnea, kovaa settiä! Erityisesti kiinnostaa nyt juuri tämä Tikis-biisi. Kerroit, että idea biisiin lähti siitä, että halusit tehdä kunnon treenibiisin. Miksi juuri Tikis-biisi?

Tosiaan olen pitkään miettinyt tollasta treeni- ja motivaatiobiisiä. Itse kun lähen salille, eikä ole niin reipas fiilis tai muuta, katson jotain bodauspätkiä tai Barstarzzien tai muiden pätkiä, joissa usein on räppiä taustalla. Siitä saa motivaatiota, joten halusin tehdä myös biisin ja videon, jotka olisi motivaationa. Tikis-Jevun kanssa viestiteltiin ja kerroin, että mä olen tekemässä tollasta treenibiisiä ja voisi tehdä jotain yhteistyötä vaikka videon muodossa tai muuten. Jevu vähän leikitellen ehdotti, että biisin nimi voisi olla Tikis. Sit mä pyörittelin sitä, ja se on tosi hyvä koukku. Tikis on sellainen sana, mitä kaikki tavallaan tällä hetkellä käyttää. Mä ajattelin, että toi on oikeastaan hyvä idea. Tein tuon biisin, ja sitten yhteistyökin tuli aika luontevasti sitä kautta. Olen tosi tyytyväinen tähän meidän yhteiseen projektiin!

Tikis-biisin videolla on muun muassa street workoutia ja kovassa kunnossa olevia bodareita ja fitness-mimmejä. Treenasit itsekin kovaa biisin videota varten, ja ootkin älyttömässä tikis. Millaista treeniä sisältyi kuvauksiin valmistautumiseen?

Lopuksi mä tein aika paljon lähinnä salia. Alkuvuodesta tein jonkin verran enemmän toiminnallista treeniä. Mulla oli salia neljä-viisi kertaa viikkoon. Tosin kyllä mä teen salilla välillä sellaisia tosi nopeasykkeisiä treenejä. Sitten mä tein myös aerobisia – sekä HIIT-treenejä että sitten pitkäkestoisia matalasykkeisiä treenejä. Niitä tein aamulla 3-4 kertaa viikkoon. Sitten tietty aika tarkkaan katson, että mitä suustani alas laitan.

Oliko sulla joku ihan tietty ruokavalio?

Aika perussafkat, hiilarit aika matalalla. Mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa koitan syödä muutenkin.

Tulosta on selvästikin tullut!

No joo… Aina voisi olla paljon paremmassa kunnos, mut ihan ok!

Olet sanonut, että treenaaminen on sulle henkireikä, josta ammennat voimaa. Mitä tarvitaan pilaamaan hyvä treeni?

Harvoin onneksi on mitään ihan sellasia suoranaisia juttuja, jotka pilaisivat treenin. Joskus toki saattaa olla energiat niin poissa, että tuntuu, ettei pääse niihin omiin tuloksiin eikä pysty tekemään niillä normaaleilla painoilla tai normaaleilla toistomäärillä. Toki sellainen tunne, että teet jotenkin vajaalla etkä pysty treenaamaan täysiä, syö sitä fiilistä. Aina olisi hauskaa, jos joka treenissä pääsisi ylittämään itsensä -tai ainakin suurimman osan ajasta. Toki välillä täytyy pitää kevyitä viikkoja, ettei mene ylikuntoon ja näin. Mutta musta ylipäätään sellanen täysillä treenaaminen on siistiä.

Kerro sun vinkki, miten olla tikis?

Tähän mä voisin sanoa tämän kesän, kun monet treenaa sitä kesäkuntoa vain. Sitten kun kesä tulee, niin ehkä unohdetaan sellanen ylläpitävä treeni, eikä tehdä mitään. Vaikka kesällä tulee juotua bisseä ja syötyä jäätelöä enemmän kuin tavallisesti, niin mä ainakin koitan pitää normaalin ruokavalion aika puhtaana. Toki saa herkutellakin. Mutta mun mielestä on aika helppoa ja yksinkertaistakin syödä hyvää, fressiä ruokaa. Kesällä voi vetää grillissä vaikka ilman kastikkeita hyvää lihaa, kalaa, uusia perunoita ja tuoreita kasviksia Suomesta. Eikä tarvitse välttämättä joka päivä käydä salilla, mutta käy vähän lenkillä ja vaikka kaksi kolme kertaa viikkoon salilla. Sitten kun syksyllä alkaa painamaan taas täysillä, niin ei ole ihan rapakunnossa.

Räppilaiffiin liittyy hauskanpitoa ja biletystä. Sulle terveelliset elämäntavat on kuitenkin tärkeitä. Miten pidät balanssin elämässä juhlimisen ja terveellisen lifestylen välillä?

Pitää löytää se kultainen keskitie. Mulla se menee niin, että kesällä tulee enemmän bailattua, kun on kivoja, isoja festarikeikkoja, kavereita mukana, aurinko paistaa ja myös olut maistuu paremmalta. Syksyllä, talvella ja keväällä mä sitten vedän aika tiukkaa treeniä. Silloin en esimerkiksi juurikaan käytä alkoholia, muuta kuin erikoistapauksissa. Ja ehkä etenkin näin, kun on tullut vanhemmaksi, niin oma hyvinvointi ja treenaaminen on vielä tärkeämpää. Ei kiinnosta se bailaaminen ihan niin paljon kuin muksuna. Toki välillä on ihan hyvä päästä tuulettumaan, mutta kyllä sellainen balanssi on aika helppo löytää. Pitää tehdä molempia, ja molemmat on hauskoja juttuja. Ehkä tietty parempi niin, että treenaa vaikka kuusi kertaa viikossa ja juhlii kerran viikossa, kuin että treenaa kerran viikossa ja juhlii kuusi kertaa viikossa.

Hanki oma Pikku prinssi -albumisi tästä. Albumi löytyy myös Spotifysta!

-Riina

uniikki tikis musavideo

 

Lue myös: Pysyykö marmeladilla tikis, Sami Hedberg? 

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: