Miksi kannattaa työskennellä seisten?

syys 22, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Kuulutko sinäkin niihin, jotka istuvat töiden tai kouluhommien parissa koneen ääressä monta tuntia päivässä? Valitettavan moni meistä kuuluu. Jos istut ensin 8 tuntia töissä ja sen jälkeen vielä pari tuntia sohvalla katsomassa telkkaria, ei tule varmaan yllätyksenä, että alkaa ilmaantua riskejä. Niska-, hartia- ja selkävaivoja, ylipainoa, sydän- ja verisuonisairauksia, metabolista oireyhtymää ja eliniän lyhenemistä. Näitä kaikkia istuminen aiheuttaa.Istumisen vaarallisuus perustuu sen pitkäkestoisuuteen ja jatkuvuuteen. Pitkäkestoinen istuminen on haitallista terveydelle, joten nyt kannattaa siirtää penkki kauemmas, ja lukea Tikiksen neuvot siitä, miksi kannattaa työskennellä seisten.

Ehkäiset tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja

 

Istuminen on monille lihaksille lähes täydellistä lepoa. Usein käy vielä niin, että nekin lihakset, jotka työskentelevät, jännittyvät liikaa, josta seuraa myös kipua. Istuminen rapauttaa selän rakenteita ja nopeuttaa muunkin luuston heikentymistä.

Vältät aineenvaihdunnallisia sairauksia

 

Runsas istuminen heikentää rasva- ja hiilariaineenvaihduntaa, josta seuraa usein painonnousua ja tätä kautta riski sairastua muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa. Tutkimuksissa on voitu osoittaa myös esimerkiksi 2. tyypin diabeteksen ja runsaan istumisen välinen yhteys.

Saatat elää pidempään

 

Monet tutkimukset osoittavat, että kaikkien istumiseen liittyvien riskitekijöiden seurauksena paljon istuvien eliniänodote laskee jopa riippumatta muusta fyysisestä aktiivisuudesta. Iltalenkki ei siis pelasta, jos muuten koko päivän jököttää peppu penkissä. Tekemällä työt istumisen sijaan seisten, saatat siis lisätä vuosia elämääsi.

Ehkäiset ylipainoa

 

Seisomalla käytät lihaksiasi aktiivisemmin, ja myös kulutat enemmän verrattuna istumiseen. 70-kiloinen henkilö kuluttaa istuen tunnissa keskimäärin 103 kilokaloria, kun taas seisten kulutus on 147 kilokaloria.

Arto Pesola kirjoittaa kirjassaan Luomuliikunnan vallankumous seuraavasti: “Toimistotyöntekijöiden on arvioitu istuvan 80 000 tuntia työpaikalla työuransa aikana. Työpäivän aikana toimistotyöntekijän lihakset ovat passiivisena keskimäärin 67% ja pahimmillaan jopa 90% ajasta – päivittäinen lihasaktiivisuus on yhtä pientä kuin häkissä pidettävillä apinoilla”.

Jos et siis halua kuluttaa työpäiviäsi häkkiapinana, muokkaa työpistettäsi niin, että pystyt tekemään työsi hyvässä asennossa seisten. Eikä sinun edes välttämättä tarvitse kipittää Askoon hakemaan uutta työpöytää, vaan voit kasata korokkeen läppärisi alle esimerkiksi kirjojen avulla. Pääsevät hyllyssä pölyttyvät kartta- ja lintukirjatkin hyötykäyttöön!

Tarkista, että asentosi on rento ja ryhdikäs, etkä joudu kurottelemaan tai vastaavasti nostamaan hartioitasi korviin työskennellessäsi. Ihan paikoillaan ei myöskään kannata seisoskella, vaan tee välillä vaikkapa pohkeille nousuja laskimoverenkierron ylläpitämiseksi. Vaihda edes osa päivittäisestä istumisestasi seisomiseen, sillä istumisen pitkäkestoisuuden katkaiseminen on tärkeää. Totuttele uuteen työsentoon pikkuhiljaa vuorottelemalla istumista ja seisomista.

No niin hyvät lukijat, eiköhän kaikki nosteta se pylly ylös penkistä!

P.S. Jos haluat pitää hyvää huolta selkä- ja ryhtilihaksistasi, SELKÄ KUNTOON -nettivalmennus on juuri sinulle! Valmennuksella saat takuuvarmoja uusia oivalluksia arjen keskelle ja omiin treeneihin.

tikis_selka_980x150versio2

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: