Lepopäivän merkitys

helmi 1, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Tuntuuko haastavalta pitää lepopäivä? Tekisikö mieli liikkua joka päivä? Lue miksi lepopäivän pitäminen on tärkeää.

Pumppaat rautaa aamusta iltaan, päivästä toiseen ja mietit miksi kehitystä ei tapahdu ja olo on voimaton. Tarvitset ehdottomasti lepopäivän ellet kaksikin viikossa. Lepopäivä on tarpeen mitä tahansa urheilulajia harrastatkin.

Lihakset tarvitsevat lepoa, jotta kehosi palautuu raskaista treeneistä ja lihas kasvaa levossa. Jos treenaat jokaisen treenin maksimisykkeillä, elimistösi kuormittuu liikaa ja jossain vaiheessa seuraa ylikunto ja olo on voimaton ja uupunut. On tärkeää tehdä aika ajoin rauhallisemmalla sykkeellä tehtäviä harjoituksia. Jos esimerkiksi treenaat kolme kovaa viikkoa putkeen, tulisi neljäs viikko olla kevyt viikko, jolloin kehosi palautuu rankoista edellisten viikkojen treeneistä ja kerää energiaa seuraavia kovia viikkoja varten. Muista kuitenkin, että vähintään yksi lepopäivä kovallakin viikolla on ehdoton!

Toinen malli on esimerkiksi tehdä kaksi treeniä peräkkäisinä päivinä, yksi lepopäivä, kaksi treeniä ja niin edelleen, jolloin lepopäiviä tulee varmasti pidettyä ja kehosi pääsee palautumaan säännöllisesti. Tee eri päivinä eri treeni, tai eri lihasryhmät. Näin edellisenä päivänä treenatut lihasryhmät saavat levätä. Levon merkitys on yhtä tärkeää kuin itse treeni ja sen merkitys korostuu mitä enemmän treenaat. Lepopäivän aikana lihakset ja hermosto palautuvat ja kaloreita palaa. Kehitys tapahtuu levossa, kokeile niin huomaat!

Lepopäivä ei kuitenkaan tarkoita, että jätät salitreenin väliin mutta käyt 15 km juoksulenkillä. Lepopäivä on sanansa mukaisesti päivä, jolloin olet ansainnut levätä. Korkeintaan voit käydä pitkällä rauhallisella kävelylenkillä. Välillä tekee hyvää liikkua rauhallisesti eikä aina hampaat irvessä nostaa rautaa salilla. Muistathan myös terveellisen ravinnon merkityksen lepopäivän aikana. Riittävällä levolla, unella ja terveellisellä ravinnolla varmistetaan elimistön palautuminen urheilusuorituksesta.

Joskus elimistö kaipaa jopa kahta peräkkäistä lepopäivää, opi tunnistamaan oman kehosi tarpeet ja voit nauttia treenaamisesta pelkäämättä ylikuntoa. Pidä vähintään yksi lepopäivä viikossa, lihaksesi ja mielesi kiittävät sinua ja seuraavana treenipäivänä olet taas uutta virtaa täynnä!

Lue myös: Miten huoltaa kehoa sekä 10 vinkkiä treeniohjelman muodostamiseen

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: