Kuinka lisätä onnellisuutta arjessa – 10 vinkkiä

marras 27, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Voileipä putoaa voipuoli alaspäin, postilaatikosta tulvii pelkkiä karhukirjeitä, maito on loppu, lotosta ei heru massiivista päävoittoa, ulkona on pimeää kuin mäyrän peffassa ja kesäänkin on vielä yli puoli vuotta aikaa. Miten lisätä onnellisuuden määrää arjessa, kun elämä tuntuu yhtä tylsältä kuin hyönteisistä kertova dokumentti?

1. Treenaa useammin

Liikkuminen vapauttaa hyvänolon hormoneja saaden ihmisen paremmalle tuulelle. Treenin ei tarvitse olla pitkä tai erityisen raskas – kevyt kävelylenkkikin riittää piristämään mieltä. Harrasta liikuntaa, joka tukee sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia: patikoi luonnossa, jahtaa palloa tai vaikka kreisibailaa kotona peilin edessä jos se saa sinut hymyilemään. Aina ei tarvitse raivotreenata kalorinkuvat silmissä vilkkuen.

Myös sanonta ”tunnin treeni antaa sinulle kaksi tuntia lisäenergiaa päivään” pitää paikkansa. Oletko ikinä tavannut treenin jälkeen huonolla tuulella olevaa ihmistä? En minäkään.

2. Ajattele positiivisesti

Tutkimusten mukaan positiivinen ajattelu nostaa energiatasoja, lisää luovuutta sekä tuottavuutta kolmellakymmenellä prosentilla, mitä ikinä teetkään. Positiivisella ajattelulla on myös usein itseään toteuttava vaikutus.

3. Siirrä negatiiviset ajatukset sivuun

”Negatiivisella ajattelutavalla et ikinä saavuta positiivista elämää.”

Joillakin ihmisillä on taito löytää asiasta kuin asiasta vain huonot puolet. Jos uskoo kaiken menevän päin prinkkalaa, se usein menee. Elä avoimin mielin, älä aseta ennakko-odotuksia, kokeile itse ennen kuin tuomitset sekä tutustu ihmisiin välittämättä heidän ulkoisesta habituksestaan. Ennen kaikkea –  ole itse sellainen ihminen, johon haluaisit tutustua. Jos olet noussut aamulla väärällä jalalla, älä pilaa kanssaihmistenkin päivää negatiivisuudella.

4. Käytä aikaa muiden auttamiseen

Ihmiset ostavat viimeisen päälle hienoja taloja, vikkeliä autoja ja kalliita elektroniikkahärpäkkeitä, jotka saattavat nostattaa hetkellisen piikin onnellisuuskäyrälle. Materialismista koituva onnellisuus ei kuitenkaan ole pitkäkestoista: kaikkeen luksukseenkin tottuu ja markkinoille tulee koko ajan uusia, entistä hienompia vempaimia. Tutkimukset osoittavat, että kun omistamme hieman aikaa tai käytämme vähän rahaa muiden ihmisten auttamiseen ja ilahduttamiseen, tulemme myös itse merkittävästi onnellisimmiksi. Milloin viimeksi olet tarjonnut työtoverillesi lounaan tai kehunut tuntematonta ihmistä?

5. Tunne kiitollisuutta

Kiitollisuus on hyveistä hienoin. Asioiden ja ihmisten pitäminen itsestäänselvyytenä on varma väylä onnettomaan elämään. Anna arvoa pienille ja suurille asioille, jotka ovat elämässäsi hyvin. Pystyisitkö päivittäin iloitsemaan esimerkiksi siitä, että sinulla on kaikki raajat tallella, aistisi toimivat, jonkinlainen maja asuinpaikkana ja riittävästi ruokaa nakerrettavaksi? Jos sinun on vaikea olla kiitollinen elämästäsi, kokeile matkustelua. Ei tarvitse mennä kovin kauas koto-Suomesta tajutakseen kuinka etuoikeutetussa asemassa elää.

6. Kerää kokemuksia, älä asioita

Materia kestää aikansa, mutta muistot ovat ikuisia. Säästä joka kuukausi pieni summa rahaa ja matkusta kerran vuodessa paikkaan, jossa et ole ennen käynyt. Tee vähintään kerran viikossa jotain, jonka tekeminen pelottaa sinua. Astu pois mukavuusalueeltasi, naura, hulluttele, kerää muistoja, jotka ovat henkilökohtaisia – niitä ei sinulta kukaan voi pois ottaa.

7. Pysähdy hetkeksi

Varasta päivittäin pieni hetki aikaa itsellesi. Tee jotain mikä ei vaadi suurta fyysistä ponnistelua tai rankkaa ajatustyötä. Piirrä, valokuvaa, meditoi, liiku luonnossa, kuuntele musiikkia tai lue kirjaa.

8. Tee työtä jolla on merkitys itsellesi

Vietämme suuren osan päivästämme työpaikalla ja työmatkoilla. On vaikeaa olla onnellinen, jos elämä tuntuu huonon työpaikan takia yhdeltä ikuselta maanantailta. Jokainen työ on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on tehdä sitä mikä itselle tuntuu mielekkäältä ja arvokkaalta. Jos et ole onnellinen siinä missä seisot, vaihda paikkaa, et ole mikään puu!

9. Älä unohda kauneusunia

Älä koskaan tingi täysmittaisista yöunista. Päikkärit silloin tällöin eivät korvaa laadukasta ja pitkäkestoista unta. Rauhoitu illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa äläkä ota kannettavaa tai puhelinta sänkyyn. Maailma näyttää paljon valoisammalta kunnon yöunien jälkeen.

10. Tunne itsesi

Tiedätkö kuka olet? Tutustu itseesi, lähde yksin elokuviin, syömään tai matkalle. Keskity vahvuuksiisi: kirjoita ylös, miksi olet hyvä tyyppi. Ole itsellesi armollinen ja hyväksy epätäydellisyys, et ole yhtään parempi tai huonompi kuin kukaan muu ihminen.

Lähde: Lifehack

Lue myös: 5 asiaa, jotka luonnostaan tikissä olevat tekevät toisin

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: