Käytkö ylikierroksilla? Rentoudu näin!

marras 21, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Mielessä taas monta asiaa, jotka tulisi hoitaa yhtä aikaa ja mahdollisimman nopeasti. Mistä löytää aikaa kaikille tekemättömille asioille? Silloin kun kiire iskee ja tuntuu, että käyt ylikierroksilla, sen sijaan että yrittäisit nopeuttaa tahtia jo ennestään, pysähdy hetkeksi. Laske rauhallisesti kymmeneen ja hengitä rauhallisesti sisään ja ulos.

Kiinnitä huomiota pieniin yksinkertaisiin asioihin.Talven tullen joka puolella on pimeää, mutta älä vaivu synkkyyteen, vaan lisää kodin valaistusta ja samalla mielikin piristyy. Ulkoile enemmän. Vaikka ulkona sataisi räntää, älä anna sen häiritä, vaan käy haukkaamassa happea, mielellään aina kun mahdollista. Jo lyhytkin happihyppely piristää ja saa ajatukset kirkastumaan.

Jos tuntuu, että tehtäviä on liikaa, puhu puolisolle, kaverille tai vanhemmillesi murheistasi ja stressistä. Ääneen puhuminen helpottaa, ja karistat samalla puolet murheistasi ilmaan. Toisen kanssa jutellessa omatkin ajatukset selkiytyvät. Älä pitkitä tekemättömien töiden tekoa, vaan tartu kiinni tehtäviin. Et voi hoitaa montaa asiaa yhtä aikaa – vaikka olisitkin nainen.  Tee  siis kiireellisimmät ja oleellisimmat asiat ensin ja iloitse jokaisesta pienestäkin tehdystä asiasta.

Anna aikaa levolle ja varaa aikaa rentoutumiselle. Ole armollinen itsellesi. Asetu sohvalle, laita villasukat jalkaan, ota hyvä asento ja sulje silmät. Jännitä kaikki lihaksesi yhtä aikaa tai jokainen lihas yksitellen ja rentouta kroppasi sen jälkeen. Jatka näin, kunnes tunnet olosi rentoutuneeksi. Harjoittele rentoutumista päivittäin esimerkiksi 20-30 minuuttia. Rentoutuminen vähentää tuskaisuutta ja stressin kasautumista sekä parantaa unta, keskittymiskykyä ja tuotteliaisuutta. Hyviä rentoutumisharjoituksia ovat hengitysrentoutus, lihasrentoutus, mietiskely sekä mielikuvaharjoittelu.

Muita hyviä rentoutumiskeinoja ovat musiikin kuuntelu, maalaaminen tai piirtäminen, elokuvissa tai teatterissa käynti. Ystävien tapaaminen, leipominen, käsitöiden teko, jooga,  säännöllinen liikunta. Voimakas fyysinen rasitus saa ajatuksesi pois stressin pyörteistä. Rentoutumistapoja on monia – valitse itsellesi mieluisin. Ulkoile, rentoudu vaahtokylvyssä, voit jopa siivota. Kiireen keskellä yllättävä rentoutumiskeino on puunata paikat puhtaaksi ja jatkaa tekemättömien asioiden tekoa puhdistetulla mielellä.

Lue myös: Miten selvitä pimeästä vuodenajasta sekä Kuinka pitää treenaaminen säännöllisenä

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: