Iskikö flunssa? Älä pilaa treenejäsi pitkäksi aikaa!

joulu 1, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Treenit edessä, mutta olosi on omituinen. Heti aamusta alkaen niveliäsi on särkenyt ja olo on ollut todella vetämätön. ”Pah, väsymystä se vaan on, kunnon treeni auttaa unohtamaan turhat uupumukset”, mietit ja lähdet salille. Tunnistitko edellisestä itsesi? Tikis suosittelee toisenlaista suhtautumista alkavaan tautiin.

Malta levätä!

 

Flunssa, eli nuhakuume, on usein kausiluontoinen virussairaus. Virukseen eivät antibiootit tepsi, joten ainoa hoitokeino on lepo. Fyysisen rasituksen riskit ovat suurimmillaan infektion alkupäivinä.

Rasittamalla itseäsi altistut vaaralliselle, jopa mahdolliseen kuolemaan johtavalle sydänlihastulehdukselle. Oireina voi esiintyä hengenahdistusta, rintakipua ja rytmihäiriötä. Tauti on salakavala, sillä se saattaa olla myös kokonaan oireeton. Flunssassa sydämesi on jo muutenkin ylikuormittunut, joten älä lisää sen jo valmiiksi rankkaa työtä harrastamalla liikuntaa.

Älä siis lähde treeneihin, jos edes epäilet alkavaa flunssaa. Treenaamalla pitkität sairauden kestoa ja pahennat oireita. Viikon flunssa voi helposti venyä kuukaudenkin mittaiseksi, jos et anna itsesi toipua rauhassa, jälkitaudeista puhumattakaan. Yleinen nyrkkisääntö on, että kevyen liikunnan voi aloittaa oireiden hävittyä. Harjoitus tulee pitää kevyenä niin monen päivän ajan kuin sairaus kesti.

Ihmiskeho reagoi viruksiin ja bakteereihin puolustamalla itseään, eli nostamalla kuumeen. Kuumeen hyödyistä ja haitoista kiistellään. Toiset sanovat, että pienikin kuume on paha asia, ja se on saatava laskemaan mahdollisimman nopeasti. Toiset taas painottavat, että kuume on hyvä asia, koska se tappaa bakteereja ja auttaa kehoa parantumaan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että valkosolujen kyky tappaa mikrobeja ja tuottaa immuunijärjestelmän tarvitsemia välittäjäaineita kasvaa kehon lämpötilan noustessa, eli kuumetta ei tulisi yrittää laskea esimerkiksi lääkityksen avulla. 38,5 asteen lämpöä pidetään silti rajana – sitä korkeammasta kuumeesta ei ole hyötyä, eli rajan ylittyessä kannattaa ottaa burana.

Muista siis nämä pari asiaa flunssan iskiessä:

 

1. ÄLÄ treenaa, vaikka kuinka mieli tekisi. Treenin skippaaminen voi olla henkisesti inhottava paikka, mutta monen viikon pitkittynyt sairaus harmittaa loppujen lopuksi varmasti enemmän.

2. Yritä nopeuttaa toipumista syömällä hyvin. Haluaisit ehkä laskea ravinnon määrää, koska joudut makaamaan paikallasi. Väärin! Kipeänä kehosi aineenvaihdunta kuluttaa paljon enemmän kuin terveenä.

3. Syö C-vitamiinia ja sinkkiä.

4. Nuku niin paljon kuin voit.

5. Taudin jälkeen aloita treenit kevyesti. Unohda rankka liikunta ainakin niin moneksi päivää kuin olit kipeänä.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: