Hyvinvoinnin peruspilarit

loka 8, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Jokainen osa-alue tarvitsee toista ja voidakseen hyvin, tulee huoltaa kaikkia näitä osa-alueita. Terveellisen elämän peruspilarit rakentuvat riittävästä levosta, liikunnasta, oikeanlaisesta ravinnosta ja mielekkäästä tekemisestä. Hyvinvoinnin perusta löytyy siis arkisista asioista.

Unen tarve on jokaisella yksilöllinen, mutta yleisesti aikuisille riittävä unimäärä yössä on 6-8 tuntia. Kun nukut tarpeeksi, olet energinen, keskittymiskykysi on huipussaan ja syöt terveellisesti. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio koostuu 5-6 ateriasta päivässä. Syö paljon kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja hyvänlaatuista rasvaa. Hyödynnä kesän ja syksyn tuoreet antimet ja luonnon omat supermarjat. Näin saat tarvittavat vitamiinit oikeista ravintoaineista, eikä niitä tarvitse välttämättä ottaa lisäravinnepurkeista.

Liiku monipuolisesti vähintään 30 minuuttia päivässä rasittavasti, ja muista myös hyötyliikunta, vaihda autolla hurjasteltu työmatka pyöräilyyn tai kävelyyn sekä kävele portaat hissin sijasta. Imuroi extra kerta viikossa. Löydä itsellesi mieleinen liikuntamuoto, jota on aina ilo tehdä, oli se sitten jooga, nyrkkeily tai crosstraining. Parhaimmillaan liikunta poistaa stressiä, ei aiheuta sitä.

Ole sosiaalinen, tapaa ystäviä, perhettä ja tutustu uusiin ihmisiin. Jokainen tarvitsee oman sosiaalisen turvaverkon, joiden kanssa jakaa ilot ja surut. Muista kuitenkin, ettei sosiaalisuus tarkoita internetissä hengailua tai aktiivista instagram-tilin päivitystä. Tapaa ystäviä kasvotusten!

Huolehdi pyhästä kolminaisuudesta: riittävästä levosta, terveellisestä ja monipuolisesta ravinnosta sekä liikunnasta. Jokainen asettaa oman elämänsä peruspilarit tärkeysjärjestykseen. Huolla jokaista elämän osa-aluettasi säännöllisin väliajoin ja voit nauttia tasapainoisesta, sinun näköisestä elämästä.

Haaveile, unelmoi, keskity asioihin joista nautit. Pidä hauskaa, hymyile, syö hyvin, liiku monipuolisesti, nauti ja elä.

 

Kuva: Picjumbo

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: