Tervehdys! Olen Arto Valtonen. Ikää on 32 vuotta ja tulen Salosta, josta muutin varusmiespalveluksen käytyäni tänne Helsinkiin. Vuosi oli 2004. Teen töitä palomies-ensihoitajana Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella ja lisäksi XXL-myymälässä urheiluvälinemyyjänä Helsingin keskustassa Kluuvin kauppakeskuksessa.Arto ui

Kerron hieman urheilutaustaani alusta tähän hetkeen. Ikävuodet 6-20 harjoittelin kilpauintia, jossa noin 10 v kilpailin SM-mitaleista ihan aikuisten ikäsarjaan asti. Uintiharrastukseni sai alkunsa, kun olimme perheeni kanssa mukana kahden siskoni uintiharjoitusleirillä Espanjassa.

Parhain sijoitukseni oli neljäs 50 ja 100 m rintauinnissa.

Uinti vei ison ajan vapaa-ajastani mutta harrastin silti paljon muitakin juttuja. Jujutsu ja taekwondo olivat mukana. Sekä rullalautailu ja lumilautailu olivat intohimoni.

Myös erilaiset telinevoimisteluliikkeet kiinnostivat suuresti. Niitä myös siis harjoittelin, koska halusin oppia samoja ”temppuja”. Tähän on pakko mainita myös elokuvatähti Jean Claude Van Damme, joka innoitti suurimman osan venyttelyistä ja muista potkuharjoituksista, joita hänen elokuvansa sai minut tekemään.

Kun uintiura päättyi kilpailujen osalta, aloitin kuntosaliharjoittelun ja siitä tuli ihan elämäntapa minulle noin 10 vuodeksi.

10 vuoden aikana saavutin suht kireässä kunnossa 115 kg elopainon ja mieleni teki kehonrakennuslavoille kapuaminen.

Kuitenkin työnteko ja muut velvoitteet jättivät sinne menemisen ja tein sitä intohimon ja kehittymisennälän tähden.

Elin kehonrakennusta päivästä toiseen. Arto salilla

Vuonna 2011 päätin kokeilla Helsingin Pelastuskouluun hakemista. Tein tuolloin töitä K-raudalla kuorma-autonkuljettajana ja painoin sen 115 kg. Olin juossut viimeksi useampi vuosi sitten Cooperin, enkä muutenkaan muista milloin viimeksi olisin 3000 m edes hölkännyt yhteen menoon. Testasin miten kulkisi juoksumatolla tuo 12 min aikana 3000 m juostava vauhti. Jaksoin 5 min ja olin aivan loppu.

Se oli aika kova pala minulle, joka koko elämänsä on tituleerannut itseään urheilijaksi, mutta huomasi kouluun pääsyn tyssäävän urheilusuoritukseen. Niin ei saanut käydä. Aloin siis juosta ja pudottaa painoa samalla. Aikaa oli 4 kk saavuttaa 12 min/2800 m coopertulos. Jätin punttauksen pienemmälle ja juoksin paljon. Kipeää teki, mutta saavutin kunnon ja juoksin 2950 m testeissä.

Muutenkin testit ja pääsykokeet menivät kivasti, kun pääsin kouluun ensimmäisellä yrittämällä ja aloitin koulun siis v. 2012. Koulun aikana ja kunnolla töiden alkaessa 2014 aloin laittaa huomiolle, kuinka moni palomies polki fillarilla töihin. Päätin itsekin hankkia pyörän ja siirtyä fillarilla 24 km matkan kotiovelta töihin.

Arto palomiesSiitä lähtien olenkin sitten polkenut paljon fillarilla ja sen tuoma kunnon kehittyminen on tuonut minulle mahtavasti juoksukuntoa ja fillaroinnin avulla siis olen juossutkin nyt intohimoisesti ja parhain aika puolimaratonilla on 1 h 45 min.

Olen siis nykyään yhdistänyt nuoruusajan taidon uinnin yhteen fillaroinnin ja pikkuhiljaa kehittyneen juoksun kanssa ja hurahtanut täysin triathlonin harrastukseen. Tässä lajissa siis koitan kehittyä parhaani mukaan, mutta en silti ole jättänyt tärkeitä lihaskuntoharjoitteita, enkä poissulje muita harrastuksia myöskään.

Crossfit lajina kiinnostaa, mutta nyt haluan katsoa minkälaisia matkoja/aikoja triathlonissa saisin ja matkaani sen suhteen parempaan kuntoon pääsette täällä seuraamaan.

Yritän näyttää, kuinka monipuolisesti harjoittelen vuodenaikojen suhteen ja miten yhdistän kuntosaliharjoituksia yhteen kestävyysurheilun kanssa.

Todistan, että ei tarvitse olla langanlaiha maratoonari suorittaakseen pitkäkestoisia triathlonmatkoja, jossa kuninkuusmatkalla uidaan 3,8 km, poljetaan 180 km ja juostaan 42,2 km.

Tällä hetkellä painoni heiluu 89-93 kg kieppeillä riippuen kuinka kuluttavia treenejä olen tehnyt.

Tykkään olla vahva ja tietää että jaksan ylläpitää ja yhdistää voimaani pitkiäkin urheilusuorituksia varten.

Olen siis ollut lyhyiden matkojen kilpauimari joka siirtynyt kehonrakennukseen ja nyt sitten katson rahkeitani kestävyysurheilussa.

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: