Älä ole unelmiesi tiellä

maalis 24, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Hei sinä siinä. Kulutatko päiväsi haaveilemalla tulevasta? Siitä, kuinka sinulla on vielä joku kaunis päivä unelmien six pack, uskomattomat pakarat, krokettipallo-olkapäät, nahkasohvareidet – tai ehkä yksikin näistä. Jos vastasit kyllä tai pidät kroketista, kerron sinulle salaisuuden.

Fysiikkalajien harrastajat ja etenkin siinä kilpailevat käyttävät paljon aikaa unelmien fysiikan metsästämiseen. Jotkut meistä käyvät toki salilla vain omaksi ilokseen (yeah right!), mutta voiko joku oikeasti sanoa naama peruslukemilla, että ei olisi edes vähän salaa tyytyväinen saliharrastuksen väistämättömänä sivuvaikutuksena tulevaan yleisolemuksen ja ulkomuodon parantumiseen? Minä ainakin olen, enkä häpeä myöntää sitä.

On kuitenkin yksi asia, joka on sinun ja unelmiesi habituksen välillä. Joudut taistelemaan sitä vastaan joka ainut päivä. Joskus se sanoo sinulle, että on ihan ok ostaa taas suklaalevy tai että salille ei ole pakko mennä jos ei halua. Se katsoo sinua silmiin ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla. Se olet sinä – kaikki muu on yhtä suurta tekosyytä.

Ja tiedätkö mitä – sinä olet aivan oikeassa. Salille ei todellakaan ole pakko mennä, jos ei halua, ja on ihan ok ostaa taas se suklaalevy. Olet valinnut itse harrastuksesi – tai jos joku muu kuin sinä itse painostaa sinua siihen, et todennäköisesti tule koskaan saavuttamaan sisäisen narsistisi unelmaa uskomattomasta bikinipepusta, 50-senttisestä olkavarresta tai vaikkapa muutamasta kymmenestä tiputetusta rasvakilosta.

Vaikka sinulla olisi maailman motivoivin valmentaja, maailman paras NLP-opettaja tai vaikka lukisit jälleen yhden typerän motivointiartikkelin suomalaisesta kuusi kertaa vuodessa ilmestyvästä 100-sivuisesta punttilehdestä, olet loppujen lopuksi yksin. Vaikka vierelläsi olisi jatkuvasti joku motivoimassa tai vaikka lukisit 10 latteaa motivointimietettä joka ainut päivä, mutta et itsekään usko unelmiisi, olet yksin.

Et voi saavuttaa tavoitteitasi, jos et ole itse täysillä mukana. Vankkumaton tahto, periksi antamaton luonne, rautainen selkäranka, aito rakkaus lajiin ja usko henkilökohtaisten tavoitteidesi toteutumiseen… Vasta nämä vievät sinut maaliisi – tai ainakin hyvin lähelle sitä.

bodybuilder posing with dumbbells

Kun olet kukistanut itsesi pahimman vihollisen eli sinut, ja valmiina tekemään kaiken mahdollisen ja mahdottoman vaadittavan, haluan sinun miettivän seuraavia asioita.

1. Teetkö asiat tehokkaimmalla mahdollisella tavalla? Teetkö varmasti? Vannotko kautta kiven ja kannon, että treeneissäsi ja ravinnossasi ei ole mitään parannettavaa? Jos vastasit kyllä, pyydän sinua miettimään uudestaan. Aina löytyy parannettavaa. Et saa ikinä tuudittautua siihen ajatukseen, että ”näin on aina tehty” tai ”tämä on ennenkin toiminut”, vaan sinun tulisi miettiä, miten asiat voisi tehdä vieläkin paremmin ja tehokkaammin.

2. Onko sinulla kauhea halu ja energia tehdä, mutta et oikeastaan tiedä miten? Kiinnittäkääpä huomiota sarjataukojen välissä joskus nuoriin treenaajiin. Heillä saattaa olla loppumaton into tehdä asioita, mutta toteutus ontuu. Sarjat tehdään kovalla intensiteetillä ja reiluilla painoilla, mutta tapa tehdä asioita ontuu. Älä ole tällainen treenaaja. Kanavoi energiasi oikein ja keskity olennaisiin asioihin. Kysy, opi ja tarkkaile tekemistäsi. Tarvittaessa palaa kohtaan 1.

3. Tuhlaatko voittorahoja ennen kuin olet vienyt voittoarvan kioskille? Suomeksi: tuhlaatko aikaasi ja energiaasi niin paljon kaikkeen epäolennaiseen treenin, ravinnon ja levon ulkopuoliseen oheistoimintaan, että unohdat keskittyä tärkeimpään? Tulee vielä päivä, jolloin olkavartesi näyttävät uskomattomilta Gaspin design- tank topissa tai pakarasi täyttävät uusimmat Six Deuce -trikoot pinkeiksi pakaroiden kohdalta. Keskity olennaiseen ja anna sen Instagram-päivityksen vielä odottaa hetki.

4. Oletko valinnut oikean lajin? Oletko? Oikeasti oletko? Oletko valmis panostamaan unelmafysiikkasi eteen kaiken sen vaadittavan määrän? Oletko valmis jättämään jokaviikkoisen biletyksen, krapulat, huonon ruuan ja valvomisen? Oletko tietoinen siitä, että siihen kuolaamaasi unelmapeppuun on käytetty tuhansia tunteja aikaa, vuodatettu kymmeniä litroja hikeä ja ehkä skipattu bileviikonloput viimeisen viiden vuoden ajan? Joudut tekemään uhrauksia enemmän tai vähemmän.

5. Motivoivatko sinua oikeat asiat? Niin – mikä on kullekin se oikea motivaattori? Onko se painostava poika- tai tyttöystävä? Onko se pinnallinen unelma siitä, että olet kisalavalla loistaessasi elämäsi huipulla? Onko se ruusunpunainen ajatus siitä, että tulet rikkaaksi käymällä salilla? Vai onko se ajatus siitä, että olet päättänyt saavuttaa jotakin sellaista, jota kukaan ei voi viedä sinulta pois ja jonka sinä olet saavuttanut itse, huolimatta siitä, kuka sinua on tavoitteissasi auttanut? Ainoa asia sinun ja unelmiesi välissä olet sinä itse. Kun ymmärrät tämän, sinua ei voi estää enää mikään.

1rrKirjoittaja: Tomi Takamaa

Katso Tomin vale-PT-sivu.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: