7 merkkiä, että sinun pitäisi rentoutua

| joulu 10, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Mistä tietää, että pitäisi rentoutua? Valitettavasti nykypäivän ihmiset kokevat paljon stressiä, koska meillä on paljon velvollisuuksia, mutta liian vähän aikaa hoitaa niitä. Niin sanottu stressiepidemia on kasvanut maailmanlaajuisesti vuosien ajan, eikä taantumista ole näkyvissä. Osa stressaa oikeastaan kaikesta, eikä välttämättä edes huomaa sitä. Monilta jää huomaamatta kehomme lähettämät viestit siitä, että nyt mennään liian kovaa ja pitäisi huilata. Lue yleisimmät merkit, jotka kertovat, että sinun pitäisi rentoutua.

1. Näet usein painajaisia

 

Painajaisten näkeminen silloin tällöin on ihan normaalia, mutta jos niitä alkaa näkemään monta kertaa viikossa, on se kehon tapa viestittää, ettei kaikki ole hyvin. Monet uskovat, että unemme heijastavat suoraan sitä, miten koemme sillä hetkellä elämässämme tapahtuvat asiat. Stressi ilmenee monilla eri tavoilla – luulemme, ettei stressi vaikuta uniimme, mutta asia on juuri päinvastoin.

2. Sinulla on vaikeuksia nukahtaa

 

Vaikka et näkisikään painajaisia joka yö, saattaa sinulla olla vaikeuksia saada unta iltaisin. Makaat sängyssä monta tuntia valveilla miettien esimerkiksi maksettavia laskuja, koulussa pidettävää presentaatiota tai sitä, miten universumi on muokkautunut tällaiseksi kuin se nyt on. Jos ajatuksesi pitävät sinua hereillä, huonosti nukutut yöt alkavat nopeasti vaikuttamaan niin mielialaasi kuin terveyteesikin.

3. Tunnet itsesi ahdistuneeksi

 

Olemme koko ajan menossa ja aina on kiire johonkin. Meillä on nykypäivänä paljon vastuuta ja velvollisuuksia, mikä ei ole (aina) hyvä asia. Elämme jatkuvassa kiireessä, mikä puolestaan kuormittaa aivojamme. Kun sinulla alkaa olla vaikeuksia muistaa asioita tai keskittyminen hankaloituu, on se merkki siitä, että pitäisi rentoutua.

4. Olet usein kipeä

 

Usein sairastuminen on viesti siitä, että immuunijärjestelmäsi teho on laskenut, eikä se pysty enää suojaamaan sinua bakteereilta ja viruksilta. Jos stressaat paljon, se heikentää immuunipuolustusjärjestelmääsi ja aiheuttaa täten kokonaisvaltaisia ongelmia kehossasi. Jatkuva sairastelu kertoo siitä, ettei kropassasi ole kaikki hyvin. Aina et voi vedota siihen, että ”tämä on nyt vain sitä talvi-/kevät-/kesä-/syysflunssaa”.

5. Alat syömään tunnepohjalta

 

Monet eivät osaa tunnistaa oikeaa näläntunnetta, vaan käyttävät ruokaa keinona hukuttaa tunteitaan. Tunnesyömisestä voi kuoriutua todellinen ongelma, jos kontrolli katoaa täysin. Kylläisyys aiheuttaa tunteen, jolloin koemme olevamme onnellisia emmekä ajattele ongelmiamme. Mielihyvähormonia erittyy niin paljon, että unohdamme kaikki huolemme. Tunnesyömisellä on kuitenkin pidemmän päälle vakaviakin seurauksia.

6. Et osaa rentoutua, kun sinulla on aikaa

 

Kun puhelimemme ja tietokoneemme piippaavat koko ajan ja Netflix tarjoaa rajattomasti sarjoja katsottavaksi, emme todellisuudessa edes tiedä enää mitä rentoutuminen tarkoittaa. Rentoutuminen ei tarkoita sarjamaratoneja, huolien hukuttamista ruokaan tai sosiaalisen median selailua, vaan hetkessä elämistä ja omasta rauhasta nauttimista. Jos et nauti omasta ajastasi ja siitä, että saat olla yksin ajatustesi kanssa, on sinulla todennäköisesti liikaa stressitekijöitä elämässäsi.

7. Sinulla on jatkuvia iho-ongelmia

 

Kuten jo aiemmin mainittiin, stressi voi ilmetä monilla eri tavoilla ja iho-ongelmat ovat yksi niistä. Stressi lisää stressihormonien tuotantoa, mikä voi johtaa esimerkiksi akneen. Jos tunnet itsesi stressaantuneeksi, muista urheilla säännöllisesti, syödä hyvin, harjoitella rentoutumistekniikoita  ja varata aikaa itsellesi.

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

Lähde: Power of positivity

 

 

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: