6 vinkkiä aktiivisempaan elämään

touko 21, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Aktiivinen elämäntapa on kokonaisvaltaista aktiivisuutta, ei vain täsmäliikuntaa työpäivän päätteeksi. Elämäntapa muodostuu pienistä teoista, joissa hyötyliikunnalla on suuri rooli. TIKIS kokosi 6 vinkkiä arkisen aktiivisuuden lisäämiseen.

1. Valitse portaat

Liukuportaat ja hissit ovat yliarvostettuja. Unohda ne kaupungilla ja nouse rappuset lihasvoimin.

2. Tee kotitöitä

Arkinen elämä antaa paljon mahdollisuuksia aktiivisuuden lisäämiseen. Voit ottaa tavaksi tehdä kotiaskareita ympäri taloa ja myös pihamaalla. Unohda istuttavat ruohonleikkurit ja robotti-imurit. Siivoaminen, autonpesu, ruohonleikkuu ja lumityöt ovat loistavaa hyötyliikuntaa. Tartu haravaan vaikka pelkästä liikkumisen ilosta. Ruoanlaiton lomassa voit kuunnella musiikkia ja jammailla sen tahdissa.

3. Kokeile äänikirjaa

Mikäli olet kirjojen ystävä, kokeile välillä äänikirjaa ja kuuntele sitä kävelylenkillä.

4. Kävele tai pyöräile työmatkat

Voit lisätä aktiivisuutta huomattavasti eräällä yksinkertaisella tavalla: kävelemällä tai pyöräilemällä. 10 000 askelta päivässä olisi ihanteellinen määrä, joka vastaa noin 7 kilometrin matkaa. Tähän on usein kiinnitettävä tietoisesti huomiota. Kävele tai pyöräile lyhyet matkat. Mikäli työmatka on liian pitkä käveltäväksi, jää bussista 1-2 pysäkin väliä aiemmin tai jätä auto parkkipaikan kauimpaan ruutuun. Jokainen askel ja pyöräilty kilometri on tärkeä!

5. Taukojumppaa ja huolla kehoasi

Pieni jumppa ja venyttely töiden lomassa tehostavat keskittymistä ja ovat loistavaa liikuntaa. Samaa voit tehdä myös illalla television katselun ohessa sohvalla löhöämisen sijaan. Harva treenaaja harrastaa liikaa kehonhuoltoa, joten sen lisäämiseen on lähes aina varaa.

6. Leiki enemmän

Jos sinulla tai tuttavillasi on lapsia, heidän seurassaan on todella otollista lisätä päivittäistä aktiivisuutta. Mene leikkeihin mukaan! Hippaleikki, juoksukisat, lasten kantaminen reppuselässä, keinussa vauhdin antaminen ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Älypuhelimen näppäily hiekkalaatikon reunalla ei ole paras vaihtoehto, mikäli haluaa lisätä omaa aktiivisuutta.

Mitä hyötyä tästä kaikesta on?

Hyötyliikunta vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi sokeriaineenvaihduntaan, veren rasva-arvoihin ja verenpaineeseen. Painonhallinnassa hyötyliikunta on avainasemassa, koska se lisää energiankulutusta pitkin päivää ja sen merkitys on huomattava. Treenaaminen voi olla meditoimiseen verrattavissa oleva keino, mikäli tunnet olosi hieman alakuloiseksi. Juokseminen, pyöräily tai vaikkapa koiran ulkoiluttaminen usein nostavat mielialaa. Tärkeintä on, että olet jollain lailla fyysisesti aktiivinen, koska se auttaa ajattelemaan positiivisemmin. Parempi mieliala on siis jo itsessään loistava syy lähteä liikkeelle.

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: