5 syytä nukkua alasti

joulu 19, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Kaikki eivät tykkää nukkua alasti, mutta useammat ehkä tekisivät niin, mikäli tästä olisi jotakin mullistavaa hyötyä. Alasti nukkumisesta nimittäin on terveydellistä etua, ja kunhan siihen tottuu, se on myös äärimmäisen mukavaa. Tässä on 5 hyötyä, jotka voit saavuttaa nukkumalla nakuna:

1. Itsetunto kohoaa

Nukkuminen alasti voi auttaa sinua tuntemaan olosi varmemmaksi vartalosi suhteen ja kohottamaan itsetuntoasi – eli näin ollen vahvistaa mielen hyvinvointia. Kohentunut itsetunto vaikuttaa myös arkeesi, joten voit tuntea olosi kaiken kaikkiaan onnellisemmaksi.

2. Iho voi paremmin

Yksi näkyvämpi alasti nukkumisen hyöty on parantunut ihon kunto, kun se saa hengittää vapaasti ilman hiertäviä vaatteita. Tämä voi parantaa koko vartalosi ihon hyvinvointia, ja erityisesti hyötyä on niille, jotka kärsivät ihosairauksista. Alasti nukkuminen yhdistettynä ihon lääkehoitoon ja muihin hoitokeinoihin voi auttaa.

3. Parisuhde paranee

Kun nukutaan iho ihoa vasten oksitosiini-nimisen hormonin tuotanto lisääntyy, millä voi olla suuri vaikutus parisuhteeseesi. Oksitosiinilla on myös muita terveysvaikutuksia, sillä se vähentää masennusta ja stressiä sekä laskee verenpainetta ja suoliston tulehdustilaa. Nukkumalla alasti iho ihoa vasten voit siis saavuttaa oksitosiinin aikaansaamia terveyshyötyjä.

4. Anti-age -vaikutuksia

Nukkumalla vaatteet päällä kehon lämpötila on korkeampi, millä on ei-toivottu vaikutus ihon vaurioita korjaavien kasvuhormonien erittymiselle. Nakuna nukkumalla kehon lämpötila laskee hieman, jolloin iho kykenee korjaamaan itseään tehokkaammin ja sitä kautta ehkäisee ryppyjen ja muiden ikääntymisen merkkien syntymistä.

5. Sairautta ehkäiseviä vaikutuksia

Ehkäpä yksi yllättävimmistä alasti nukkumisen vaikutuksista on se, että se voi auttaa ehkäisemään joidenkin vakavien sairauksien puhkeamista. Yksi näistä on tyypin 2 -diabetes. On tutkimusnäyttöä siitä, että riski sairastua tyypin 2 -diabetekseen vähenee, kun kehon lämpötilan päästää hieman laskemaan nukkumisen aikana. Tämä yhteys diabeteksen ja kehon unen aikaisen lämpötilan välillä kävi ilmi tutkimuksessa, jossa nukuttiin alasti viileässä huoneessa.

Lähde: earthweareone

Lue myös: Miten muuttua aamuvirkuksi?

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: