Kyykyssä istuminen – sitä suosittelevat niin joogaohjaajat kuin crossfit-valmentajat. Joissain kulttuureissa syväkyykyssä istuminen on elämäntapa pikemmin kuin osa treeniä. Tässä on 5 hyvää syytä lisätä kyykyssä istumista arkeesi:

1. Avaa alaselkää

 

Länsimaissa selkävaivat –ja jumit ovat miltei kansantauteja. Selkäkipu on yleisin syy marssia lääkäriin, kiropraktikolle ja hierojalle. Syy siihen löytyy istumisesta – kuten arvata saattaa. Istuminen asettaa lantionalueen epäluonnolliseen asentoon ja johtaa siihen, että koko selkärangan linjaus vääristyy. Kyykyssä istuminen puolestaan oikoo selän linjauksen ja helpottaa särkyä luonnollisesti – tai parhaimmassa tapauksessa ehkäisee sen syntymisen.

2. Venyttää akillesjänteitä

 

Akillesjänne löytyy nilkan takaosasta ja yhdistää pohjelihakset kantapäähän. Tämä jänne ei tarvitse aktiivista venyttelyä, mutta sitä voi availla lempeästi silloin tällöin. Kyykky on yksi parhaista asennoista avata akillesjännettä luonnollisesti ja lempeästi, mikä taas ennaltaehkäisee jänteen tulehdusta ja repeämistä.

3. Vahvistaa jalkoja

 

Jalat ovat ihmisen perusta, mutta kuinka paljon oikein ajattelet niitä? Kyykyssä istuminen on tehokas tapa vahvistaa jalkoja, koska se haastaa kehoasi kannattelemaan painoa eri tavalla kuin seisaaltaan. Se on myös erinomainen tapa lisätä kehosi tietoisuutta, sillä kyykyssä voit kuulostella herkemmin miltä kehosi juuri sillä hetkellä tuntuu. Kiinnitä huomioita myös kaikkiin pieniin lihaksiin, jotka työskentelevät aktiivisesti tasapainon ylläpitämiseksi.

4. Asettaa lantion luonnolliseen asentoon

 

Kyykky asettaa lantion, reidet sekä alaselän luonnolliseen asentoon. Tämä asento mahdollistaa lantion alueen sekä selkärangan asettumisen ihmiselle luontaiseen lepoasentoon ja parantaa ryhtiä. Muista pitää kyykyssä rinta auki.

5. Harjoittaa lantionpohjan lihaksia

 

Lantionpohjan lihakset ovat yhtä lailla tärkeät kuten jalkalihaksetkin. Niitäkin tulee huollettua valitettavan vähän, koska ne eivät näy ulospäin. Yleensä ne muistetaan vasta myöhemmällä iällä lihasten heikentyessä, ja naiset erityisesti raskausajan jälkeen. Lantionpohjan lihasten vahvistaminen kyykyn avulla helppoa ja yksinkertaista.

Lähde: DoYouYoga

Jos haluat oppia lisää kehon oikeista linjauksista ja parantaa ryhtiäsi sekä vahvistaa keskivartaloasi, tutustu uuteen nettivalmennukseemme SELKÄ KUNTOON!

tikis_selka_980x400s

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: