5 asiaa, jotka luonnostaan tikissä olevat tekevät toisin

marras 16, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Me kaikki tunnemme ihmisiä, joille ei näytä olevan mikään ongelma pysyä tikis. He heräävät launtaisinkin ajoissa treenaamaan hymy huulilla, ja herkuttelevat sitten keksillä tai parilla -stressaamatta kaloreista ja lihomatta grammaakaan. Saattaa vaikuttaa siltä, että heillä on helkkarin hyvät geenit, mutta oikeasti kyse on siitä, että he ovat kehittäneet tiettyjä, ehkä jopa tiedostamattomia tapoja, joilla he pysyvät tikissä ilman sen suurempia ponnisteluja.

Tässä on viisi asiaa, joita luonnostaan tikissä olevat tekevät eri tavalla:

He oikeasti nauttivat aktiivisuudesta

 

Jos kuulut niihin, joita tiedossa oleva treeni kammottaa, on syytä etsiä uudenlainen lähestymistapa liikuntaan. Sillä asia on niin, että luonnostaan hyvässä kunnossa olevat löytävät useimmiten tavan nauttia treeneistä, ja jopa oikein odottavat niitä. Vaikka kukaan ei joka päivä tee 100 burpeeta riemusta kiljuen, tikis olevat arvostavat kuitenkin enemmän hyvässä kunnossa olemisen tunnetta, kuin mielihyvää jämähtää sohvalle. Jos oikeasti kammoksut liikkumista, syy voi kenties olla treeniohjelmassasi, ei sinussa. Vaihtelu virkistää -juokseminen ei ole ainoa tapa liikkua ja olla kunnossa, vaan oma intohimo voi löytyä vaikka HIIT-treenin parissa.

He eivät dieettaa

 

Oletko koskaan tuntenut ketään, joka jatkuvasti testaa uusia hittidieettejä ja on todella tikis? Jep, ei mekään. Koska enimmäkseen tikissä olevat eivät ole millään dieetillä – heille terveellinen syöminen on elämäntapa. Viime kädessä avain kunnossa pysymiseen ja terveelliseen syömiseen on oman kehon kuuntelu. Mikä tuntuu juuri sinulle sopivalta ja pitää sinut kylläisenä ja energisenä läpi päivän? Opettele kuuntelemaan kehoasi, ja olet matkalla kohti terveellistä elämäntapaa syömisen suhteen, eikä sinun tarvitse villiintyä jokaisesta uudesta ”Viikossa -10 kg” -dieetistä.

He viettävät aikaa muiden tikis olevien kanssa

 

Tiedät varmaan sanonnan ”olet, mitä syöt”? No, olet myös sitä, kenen kanssa syöt. Mietihän: jos ystäväsi syövät jatkuvasti mättöruokaa ja ovat liikunnallisesti passiivisia, mitä teet? Mitä luultavimmin syöt mättöä ja hengaat sohvalla. Toisaalta, jos ystäväsi kokkaavat mielellään terveellistä ruokaa ja pitävät aktiivisuudesta, kuten pyöräretkistä tai tennismatsista vain huvin vuoksi, luultavasti liityt myöskin joukkoon. Tämä saattaa kuulostaa aluksi hankalalta, mikäli ystäväsi kuuluvat tähän passiivisten sakkiin, mutta voit yrittää rohkaista heitäkin pieniin terveellisempiin muutoksiin. Eikä kukaan estä sinua tutustumasta uusiin, hieman sporttisempiin, terveydestä huolehtiviin ihmisiin.

He arvostavat unta

 

Jos olet siinä uskossa, että tikis olemisessa on kyse vain siitä, kuinka usein treenaat, olet väärässä. Yksi tärkeä asia, jonka tikis olevat tekevät pysyäkseen terveinä, on riittävä nukkuminen. Uni ei ainoastaan anna energiaa treenata säännöllisesti, vaan myös säätelee aineenvaihduntaa, korjaa lihaksia, boostaa treenejä ja niin edelleen. Yritähän siis nukkua 7-8 tuntia yössä.

Lue lisää: Levon merkitys treenaamisessa

He eivät pyri täydellisyyteen

 

Toki on aina se tyyppi, joka kieltäytyy jälkiruuasta pysyäkseen kunnossa, ja vaikuttaa vieläpä olevan ihan ok asian kanssa, mutta suurimman osan meistä täytyy palkita itsemme joskus pikkuherkulla pysyäksemme järjissämme. Antamalla itsellesi luvan herkutella lempiherkullasi silloin tällöin – oli se sitten ihan vain latte tai vaikkapa suklaahippukeksi – varmistat, että et katkeroidu terveellisestä ruokavaliostasi (ja sekoa ja ahmi kerralla kaikkea, josta tunnet joutuvasi luopumaan terveellisyyden vuoksi).  Sama pätee myös treeniin – jos tunnet, että kehosi kaipaa lepoa, vaikka olitkin suunnitellut treenin tälle päivälle, anna itsellesi lupa pitää välipäivä ilman morkkista.

Kun löydät tasapainon sekä ruokailun että treenin suhteen, lopputuloksena olet terveempi, onnellisempi ja paremmassa tikis.

Lähde: MindBodyGreen

Lue myös: 10 tikis olevaa suomalaista julkkista ja Kuinka syödä mitä tekee mieli ja olla tikis

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: