Mitkä ovat yleisimpiä ja ikävimpiä väärinkäsityksiä terveyteen ja kuntoon liittyen? Lue tästä:

1. Löydä itsellesi täydellinen laji ja pysy siinä

 

Keskittyminen liikaa yhdenlaiseen treenaamiseen ilman vaihtelua johtaa yhdeksässä tapauksessa kymmenestä vammaan. Jokaisen harjoitusohjelman pitäisi sisältää voima-, kestävyys- ja liikkuuvuusharjoittelua.

2. Liikkuminen vaatii paljon aikaa, uhrauksia ja sitoutumista

Lähde: giphy.com

Useimmat niistä, jotka eivät treenaa, ajattelevat, että liikkuminen vie voimia ja energiaa heidän muilta elämänalueiltaan. ”Ei ole aikaa,” on lause, jonka kuulee heidän suusta. Kun tajuat, että treenaaminen itseasiassa antaa lisää voimia ja energiaa, treenaamisesta tulee järkevä osa elämää.

3. Jos treenisi ei ole musertavan rankka, tuloksia ei synny

Liika kipu johtaa vammoihin, epäjohdonmukaisiin tuloksiin ja kovin yksipuoliseen tapaan ymmärtää kehon voimien valjastaminen käyttöön. Tasapainoisen treeniohjelman luomiseksi täytyy oppia suhteuttamaan kovatehoinen treeni sekä kohtuullisesti kuormittava matalatehoinen treeni toisiinsa.

4. Jokaisen pitäisi tiputtaa painoa


Lähde: Sally Tamark / Via Thickstock.com

Useimmille ihmisille vaa’an lukeman ei pitäisi merkitä mitään. Se, jonka pitäisi muuttua, ei ole paino vaan kehonkoostumus. Kehon lihasmassan suhde rasvamassaan on paljon tärkeämpi tekijä kuin paino.

5. Voit saada suuria ja kestäviä tuloksia nopeasti

 

Lähde: instagram.com

Mainokset, joissa päästään kuntoon nopeasti ja saadaan tuloksia päivässä ovat nimenomaan mainoksia! Tosielämän tavoitteiden saavuttaminen ja painon pudottaminen järkevällä tavalla vaativat uusien tapojen omaksumista, pitkäjänteisyyttä ja päättäväisyyttä. Ole lempeä itsellesi ja etsi keino rakastaa uutta elämäntapaasi. Koska juuri se on se, mitä vaaditaan: elämäntapa.

6. Muotidieetit toimivat

Lähde: Paramount Pictures / Via netflix.com

Lupaus vaatekoon pienenemisestä kahdella koolla on epärealistinen. Toki tämän asteinen kutistuminen on mahdollista, mutta pysyviä tuloksia se ei tule tuomaan.

7. Et tarvitse muuta kuin tahdonvoimaa ja motivaatiota pysyäksesi oikealla polulla

Lähde: perezhilton.tumblr.com

Jos nojaudut liikaa motivaatioon ja tahdonvoimaan, voit lopulta epäonnistua. Nämä auttavat sinua kenties nousemaan ylös sohvan pohjalta, mutta pysyvän muutoksen saamiseksi kannattaa panostaa muuhunkin, kuten vertaistukeen ja sopivaan lempeyteen itseään kohtaan.

8. Painojen nostelusta tulee jäätävät lihakset

On harhaluulo, että painojen nostelu tekee sinusta aina valtavan. Se on myös loistava keino kiinteyttää lihaksia.

9. Cardio-treeni on elintärkeää riippumatta tavoitteistasi

Lähde: Type A Films / Via youtube.com

Jatkuva matalatehoinen treeni voi toimia jopa tavoitteita vastaan. HIIT-tyyppinen treeni taas polttaa rasvaa tehokkaasti. Puolen tunnin HIIT-treeni toimii tehokkaammin kuin tunnin pituinen tasainen kestävyystreeni. Vähemmän voi olla enemmän!

10. Tulosten täytyy näkyä

Toki kiristyminen ja painon tippuminen ovat motivoivia tekijöitä, mutta mielialan paraneminen ja energiatasojen nousu ovat mitä palkitsevimpia tuloksia. Paremman kunnon ansiosta nukut paremmin, pysyt energisenä koko päivän ja mieliala pysyy korkealla.

11. Lepo on hyväksi, mutta ei auta saamaan tuloksia

 

Lähde: instagram.com Lepo on äärimmäisen tärkeää tulosten saamiseksi. Muista, että tulokset tulevat lihasten vaurioittamisesta treenillä, ja niiden uudelleen rakentumisesta vahvemmiksi levossa. Mikäli et anna kehon palautua treenistä, tulokset kääntyvät negatiiviseen suuntaan, loukkantumisen riski kasvaa ja voimatasot sekä kunto voivat jopa laskea.

12. Voit syödä mitä huvittaa, kunhan treenaat tarpeeksi

 

Lähde: instagram.com Treeni on 30 % tuloksista, oikein syöminen 70 %. Pidä tämä mielessä.

13. Kalorit täytyy aina laskea

Monet ihmiset laskevat kulutetut kalorit, ja ajattelevat, että saavat sitten ahmia sen verran enemmän. Keskity vähemmän lukuihin äläkä palkitse itseäsi ruualla. Syö tankataksesi kehoa, ja treenaa, jotta tuntisit olosi paremmaksi sekä henkisesti että fyysisesti.

14. Vahvuus riippuu ainoastaan siitä, paljonko nostat

 

Lähde: instagram.com Lihaksia kasvatettaessa murehditaan sitä, paljonko rautaa nousee. Huolehdi ensin oikeasta tekniikasta, ja lisää vasta sitten painoja. Näin olet pitkällä tähtäimellä paremmassa tikis.

15. Pitää tehdä pelkästään kovatehoista treeniä

 

Lähde: instagram.com

Innokkuus on hyvä asia, mutta potin korjaa se, joka on sinnikäs ja fiksu treenin suhteen. Jotkut haluavat välittömästi nostaa maksimimäärät rautaa ja treenata kaksi kertaa päivässä viikon jokaisena päivänä. Sinnikkyydellä, järjestelmällisyydellä ja treenamalla järkevästi vältyt ylilyönneiltä ja pääset parempiin tuloksiin.

16. Ruokavalio on pelkkiä numeroita

Lähde: instagram.com

Ihmiset fiksoituvat numeroihin, eivätkä ymmärrä, että näiden numeroiden ymmärtäminen väärin on vahingollista tulosten kannalta. Luullaan, että mitä vähemmän kaloreita saa, sitä paremmin paino tippuu. 300 kaloria manteleista on terveydelle hyödyllisempää kuin sadan kalorin välipala kyseenalaisista ainesosista.

17. Tiukan keskivartalon salaisuus on vatsarutistukset

Lähde: prguitarman.tumblr.com

Keskivartalon kuntoon liittyy yleisiä harhaluuloja. Kun puhutaan keskivartalosta, ajatellaan välittömästi vatsan seutua. Sitten sitä tehdään vatsarutistuksia kireämmän keskivartalon toivossa, mutta itseasiassa saadaan aikaan ainostaan epätasapainotila selkärankaan ja alaselkään. Keskivartalon hallintaan täytyy laskea myös alue niskasta pakaroihin ja lonkankoukistajiin asti. Monipuolinen keskivartalon harjoittelu takaa turvallisen lopputuloksen.

18. Hiilarit täytyy karsia ruokavaliosta, mikäli haluaa tuloksia

Matalahiilihydraattinen ruokavalio toimii lähinnä sohvaperunoille. Jos taas teet voimaharjoittelua, kestävyystreeniä tai oikeastaan mitä tahansa fyysistä treeniä, hiilarit ovat välttämättömiä. Ilman hiilareita treenin teho kärsii ja sekä itse suoritus että palautuminen ovat tehottomampia.

Lähde: www.buzzfeed.com

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: