12 asiaa, joita kannattaa tehdä useammin

elo 26, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Luultavasti jo tiedätkin mitkä asiat tekevät elämästä hyvän, terveellisen ja onnellisen. Mutta me kaikki tarvitsemme silloin tällöin (tai jopa päivittäin) muistutuksia näistä yksinkertaisista avaimista onnellisempaan oloon. Hyviä uutisia: sinun ei tarvitse tehdä näitä viidesti päivässä joka päivä saadaksesi uuden suunnan elämällesi. Jopa vain muutama kerta viikossa tai 5 minuuttia päivässä voi saada aikaan suuren muutoksen.

Tikis muistuttaa kahdestatoista asiasta, joita jokaisen meistä pitäisi tehdä useammin.

1. Aseta hyvinvointisi etusijalle

Monella meistä on taipumusta antaa egojemme ja pankkitiliemme tehdä päätökset puolestamme. Jos emme mene kemuihin, ei meitä kutsuta seuraavallakaan kerralla. Jos kieltäydymme asiakkaan toimeksiannosta, emme saa ennakkopalkkiota. Jos emme tilaa coctailia ja alkupalaa, meitä luullaan joko tylsiksi tai varattomiksi. Emotionaalinen ja fyysinen hyvinvointi lipsahtaa helposti taka-alalle. Ota omaa aikaa, juo vettä ja syö sitä salaattia, jos siltä tuntuu – älä tee asioista, jotka eivät tunnu sinusta hyviltä.

2. Soita perheellesi ihan muuten vain

Äiti tulee iloiseksi pelkästä äänesi kuulemisesta ja sisarukset haluavat varmasti kuulla viimeisimmät kommelluksesi, joten luuri käteen ja puhelua linjoille! Älä pihtaa puheluja vain ”tarpeellisiin” tai pakollisiin soittoihin.

3. Lue oikeita kirjoja

Perinteinen kirja tuntuu ja tuoksuukin erityiseltä kaiken teknologian keskellä. Marginaaleihin voi tehdä merkintöjä (huom. ei kirjaston tai koulun kirjoihin, vaan ainoastaan omiin) ja sivuja voi selailla vapaasti. Kirjat ovat sanojen aarrearkku. Vietä enemmän aikaa lukien.

Löydät hyvän valikoiman mielenkiintoista luettavaa Tikiksen kirjaverkkokaupasta!

4. Ajattele ennen kuin toimit

Koska vastaamme viesteihin ja sähköposteihin jatkuvasti muutamassa minuutissa, meille on kehkeytynyt tapa reagoida tilanteisiin välittömästi. Eikä siinä mitään, mikäli ystäväsi vain ilmoittaa olevansa 10 minsaa myöhässä, mutta jos saat tärkeitä uutisia (olivat ne sitten hyviä tai huonoja), mieti hetki. Anna itsellesi aikaa miettiä asia läpi ja kuulostella tuntemuksiasi. Olet luultavasti tyytyväisempi vastaukseesi, jos olet ehtinyt muotoilla sitä hetken.

5. Naura enemmän

Keskiverto 4-vuotias nauraa 300 kertaa päivässä. Keskiverto 40-vuotias nauraa neljä kertaa päivässä. Kuinka voit nostaa naurujesi määrää? Ympäröi itsesi hauskoilla ihmisillä, opettele kertomaan vitsejä, tilaa hauskoja podcasteja tai katso Youtubesta hassuja videoita.

6. Kirjoita käsin

Kirjoita kirjeitä perheellesi tai ystävillesi, lappusia rakkaallesi, lista ruokaostoksista, viikon tavoitteet tai vaikkapa kiitos-viestejä. Digitaalinen viestintä on toki hienoa ja helppoa, mutta siinä on iso ero kirjoitatko rakastan sinua -viestin tekstarina vai kylppärin peiliin teipatulle paperilappuselle.

7. Mene nukkumaan tuntia aiemmin

Hyvin levänneinä olemme tuotteliaampia, onnellisempia ja teemme parempia päätöksiä. Ei niitä työsähköposteja tarvitse lukea sängyssä ennen nukkumaan menoa – ne odottavat kyllä aamuun. Kone kiinni ja unten maille!

8. Järjestä aikaa vain olemiseen

Kyllä, vaikka sinun sitten pitäisi varata sille aika kalenteristasi. Ei minkään tekeminen voi olla vaikkapa kävelylle menemistä, lemmikin halailua, pitkä kylpy, tai vain sohvalla makoilua ja kaukaisuuteen tuijottelua. Kiireetön aika on välttämätöntä, jos haluat ladata akkuja.

9. Laittaudu

Juu, legginssit housuina ovat älyttömän mukavat. Mutta joskus pitää kiillottaa kengät, punata huulet ja luopua verkkareista. Ihan sama vaikkei mitään hyvää syytä olisikaan! Keksi oma hyvä syysi – yhdet kaverien kanssa, gallerian avajaiset, illallinen ravintolassa.

10. Vaeltele

Kuljeksi ilman GPS:ää, ilman päämäärää tai tarkoitusta. Tee kävely uudella alueella, pistäydy kauppaan, jonne et ole aiemmin poikennut, anna koirasi valita lenkkireitti. Et ikinä tiedä, mitä voit löytää tai kehen törmätä.

11. Vietä aikaa läheistesi seurassa

Ainoastaan olemalla fyysisesti toistemme seurassa voimme tuntea ihmisille ominaista yhteenkuuluvuutta. Onhan se mukava skypettää mummon kanssa viikonloppuisin, mutta on aivan eri asia seisoa isovanhempien keittiössä ja leipoa mummon reseptillä korvapuusteja. Sitoudu järjestämään enemmän aikaa rakkaidesi kanssa kasvotusten.

12. Irtaannu teknologiasta

Laitetaan ne puhelimet kiinni, varsinkin yhteisessä ruokapöydässä. Säädä ”ei puhelimia ruokapöytään” laki. Meidän ei tarvitse viettää kaikkea aikaamme oman elämämme dokumentointiin sosiaalista mediaa varten. Kyllä, se tapahtui, vaikka kuvaa ei olekaan somessa.

Tässä ei varmasti ole sinulle mitään uutta ja mullistavaa ohjetta elämän parantamiseksi. Mutta oikeasti, tee näitä asioita useammin.

Lähde: MindBodyGreen

Lue myös: 10 askelta kohti tapojen muuttamista

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: