10 vinkkiä stressin helpotukseen

marras 25, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Stressi on nykyään niin yleistä, että se ilmenee fyysisinä ja psyykkisinä oireina kolmasosalla ihmisistä säännöllisesti. Kun yleisimmät syyt stressiin johtuvat työpaineista, rahasta, terveydestä, ihmissuhteista, ja heikosta ravitsemuksesta, ei ole mikään ihme, että palamme loppuun. Useimmat meistä kamppailevat näiden stressin aiheuttajien kanssa päivittäin.

Yllättävintä on se, että vain harvat meistä tekevät muutoksia vähentääkseen stressiä sen takia, että se vie paljon vaivaa ja aikaa. Valitettavasti vain 14 prosenttia meistä urheilee säännöllisesti lievittääkseen stressiä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että sinun ei tarvitse sitoutua noudattamaan tiukkaa kunto-ohjelmaa voittaaksesi stressin. Näiden kymmenen nopean stressiä lievittävän aktiviteetin avulla voit vähentää stressitasoja heti.

1. Käperry rakkasi viereen, halaile tai pussaile

 

Paljon tukea antavasta sosiaalisesta tukiverkosta on valtavasti apua stressin nujerruksessa haastavina aikoina. Tutkimuksen mukaan sosiaalisella tuella on vaikutusvaltainen voima opiskelijoiden opiskellessa hallitsemaan stressiä. Myös puolisolta usein saadut halaukset voivat alentaa verenpainetta. Yksinkertaisesti tieto, että joku on lähellä, on usein tarpeeksi hallitaksemme stressiä tehokkaammin.

2. Lähde kävelylle

 

Kävely raittiissa ilmassa auttaa hallitsemaan stressiä. Ajatus kirkastuu huomattavasti ja pystyt keskittymään paremmin. Jo viiden minuutin kävelytauko ulkona piristää työpäivää ja sen jälkeen työtehosi onkin taas huomattavasti parempi.

3. Tanssi

 

Todennäköisesti tiedät jo, että urheilulla on merkittävä vaikutus mielentilaasi. Teksasin yliopiston tutkijat kertovat, että yksittäinen 40 minuutin harjoittelu voi parantaa mielenlaatua huomattavasti. Lenkille lähtö ei ole ainoa keino, vaan pelkästään jo ylös nouseminen ja tanssiminen auttaa! Nauti tanssimisesta ja samalla saat siitä huiman stressiä lievittävän hyödyn. Dance like nobody is watching!

4. Meditoi

 

Meditoida voi monella tapaa, mutta tee sitä juuri niin kuin sinusta tuntuu parhaimmalta, ja mitä todennäköisimmin se auttaa lieventämään stressiä. Ota mukava asento ja keskity puhdistamaan mielesi ikävistä ajatuksista. Jos ajatuksesi lähtee vaeltelemaan, koeta löytää jotain johon keskittyä, kuten hengitykseesi tai mantraan, jota toistat itsellesi.

5. Kokeile aromaterapiaa

 

Tietyillä tuoksuilla, kuten laventelilla on todistettu olevan stressiä lieventäviä vaikutuksia. Ota kylpy ja lisää laventeliöljyä veteen tai suitsukkeeseen muutama tippa. Muita helppoja tapoja nauttia eteerisistä öljyistä on lisätä niitä vartalovoiteeseen tai käyttää huonetuoksuna.

6. Juo rauhoittavaa kamomillateetä

 

Rohdosvalmisteet, kuten esimerkiksi kamomilla tee, ovat loistavia stressin lievittäjiä niiden rauhoittavien ominaisuuksien ansiosta. Kamomillatee edesauttaa lihasten rentoutumista, auttamalla sinua rauhoittumaan. Se auttaa myös suonen vetoihin ja kiputiloihin vähentämällä fyysistä kipua.

7. Käy hieronnassa

 

Todistetusti jo viiden minuutin hieronta alentaa sykettä vähentämällä stressitasoja. Rahatilanteen salliessa, ota aikaa itsellesi ja suuntaa lähimpään spahan ammattilaisen hoitoon. Vaihtoehtoisesti voit tehdä myös itsellesi jalka-, kasvo-, tai pohjehieronnan!

8. Nauti joogasta

 

Jooga on meditaation menetelmä, joka helpottaa rentouttamaan lihaksia ja puhdistamaan mieltä. Nopean stressin lievityksen lisäksi osallistuminen joogatunneille voi parantaa kroonista alaselän kipua, alentaa verenpainetta ja parantaa terveyttä kokonaisvaltaisesti. Joogan aloitus ei myöskään vaadi suurta määrää rahaa tai ajan sitomista. Internetistä löytää monia videoita, joiden opeilla voi aloittaa ilmaiset tunnit, oman aikataulun mukaisesti.

Lue lisää: Miksi jokaisen pitäisi joogata

9. Kuuntele rentouttavaa musiikkia

 

Jos jooga tai meditaatio ei ole sinun juttusi, kannattaa kokeilla rentoutumista musiikin avulla. Soita rauhoittavaa musiikkia esimerkiksi youtubesta, venyttele ja keskity samalla hengitykseesi. Pelkästään lattialla makaaminenkin auttaa rentouttamaan lihaksia.

10. Rentoudu Epsom-suolakylvyssä

 

Epsom-suolakylpy on nopea ja tehokas keino huolista vapautumiseen. Mieleesi saattaa tulla kysymys, miksi lisätä tätä suolaa kylpyveteesi? Epsom-suola lisää veden painovoimaa, mikä saa sinut tuntemaan olosi kevyemmältä, samalla kun se saa lihaksesi rentoutumaan. Vartalosi myös imee suolaa itseensä, mikä auttaa täydentämään magnesiumvarastoja. Magnesium on mineraali, jota stressi kuluttaa. Magnesium voi näiden lisäksi auttaa vähentämään ärtyisyyttä, koska se alentaa adrenaliinin vaikutusta kehossa.

Lähde: Lifehack

Lue myös: Käytkö ylikierroksilla? Rentoudu näin! ja 10 vinkkiä menestykseen

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: