10 ohjetta tehokkaaseen rasvanpolttoon

Miten polttaa rasvaa onnistuneesti, tehokkaasti ja nopeasti? Kuinka tiristää vyötäröltä vielä muutamia senttejä, ja luoda loppusilaus kyykätyille pakaroille? Tikis listasi kymmenen takuuvarmaa vinkkiä tehokkaan rasvanpolton saavuttamiseksi.

1. Laske kalorimäärää vähitellen

 

Älä pudota päivittäistä energiansaantia minimitasolle. Liian pienen kalorimäärän takia keho kääntyy säästöliekille ja rasvanpoltto pysähtyy. Rasva palaa, jos polttoainetta on riittävästi ja aineenvaihdunta pysyy aktiivisena. Pelkän salaatin puputtaminen ei ole avain rasvanpolttoon.

2. Salitreeni

 

Punttisalille mars, sillä lisäpainoilla treenaaminen kasvattaa rasvanpolttoa lepotilassa. On tutkittu, että kalorinkulutus salitreenin jälkeen kasvaa jopa 39 tunnin ajaksi. Painoilla treenaaminen on tärkeää myös siksi, että keho ei ala syödä polttoaineena lihaksia.

 

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

3. Kevyt aerobinen liikunta

 

Yhtäjaksoinen aerobinen suoritus polttaa rasvaa ja antaa boostia aineenvaihdunnalle. Aamuaerobinen eli kevyt lenkki tyhjällä vatsalla onkin tuttu juttu monelle rasvanpolttoon perehtyneelle urheilijalle. Aerobisessa rasvanpoltossa tulee kuitenkin muistaa kaksi tärkeää asiaa: tarpeeksi pitkä suoritus ja sopivan matala syke.

4. Treenaa kovalla sykkeellä

 

Nopeatempoiset treenit, jotka tehdään yhtäjaksoisesti vain pieniä lepotaukoja sisältäen, polttavat rasvaa tehokkaasti. Tällainen treenimuoto on esimerkiksi HIIT. Treenaaminen kovalla sykkeellä yhtäjaksoisesti tehostaa rasvanpolttoa ja saa aikaan takuuvarmoja tuloksia.

5. Syö pieniä aterioita useammin

 

Kun keho saa tarpeeksi usein ravintoa, aineenvaihdunta pysyy yllä, ja kaloreita kuluu tasaisesti. Tasainen energian lataaminen varmistaa myös sen, että lihakset saavat ravintoa kehittyäkseen. Pitkät paastot pysäyttävät aineenvaihdunnan, jolloin keho alkaa polttaa ravintonaan lihaksia. Usein seurauksena on myös paaston jälkeinen ahmiminen.

6. Älä tuijota vaakaa

 

Vaa’an sijaan oikea mittari rasvanpolton tuloksia analysoidessa on peili. Koska lihas painaa enemmän kuin rasva, peili ja esimerkiksi mittanauha näyttävät tulokset realistisemmin. Kliseinen sanonta ”lihas painaa enemmän kuin läski” on nimittäin totta.

7. Syö enemmän rasvaa

 

Viimeistään nyt tulee kiinnittää huomio rasvan laatuun ja jopa kasvattaa sen käyttöä ruokavaliossa. Hyvät rasvat tiristävät kehosta pois huonoa rasvaa. Ne myös nopeuttavat palautumisessa, ja ovat mukana rakentamassa lihasmassaa. Pähkinät, kala, oliiviöljy ja maapähkinävoi ovat sixpackin kavereita.

8. Keskity proteiiniin

 

Proteiini on lihasmassan rakennusaine. Mitä enemmän kehossa on lihasta, sitä enemmän se myös polttaa rasvaa. Proteiinin syöminen myös kiihdyttää aineenvaihduntaa, sillä sen pilkkominen ruoansulatuksessa kuluttaa enemmän energiaa kuin rasvan tai hiilihydraattien.

9. Valitse hiilarit oikein

 

Hiilihydraateista luopuminen ei takaa tehokasta rasvanpolttoa. Vaikka tieteellisesti onkin todettu, että vähähiilihydraattinen ruokavalio parantaa rasvanpolton tuloksia, kaikesta hiilihydraattipitoisesta ravinnosta ei saa luopua. Hiilihydraatteja vähentäessä tulisi keskittyä ennen kaikkea poistamaan turhat sokerit ja tärkkelyspitoiset ainesosat ruokavaliosta. Sen sijaan kasvikset ja puuro ovat suoranaisia superfoodeja!

10. Juo vettä

 

Tätä osa-aluetta ei voi olla korostamatta liikaa. Vesi on yksi tärkeimmistä luonnonantimista rasvanpolton suhteen. Veden juominen puhdistaa kehoa kuona-aineista ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Rasvanpolttoa ajatellen vettä tulisi juoda vähintään kaksi litraa päivässä.

6 hyvää syytä juoda vettä enemmän kuin mihin olet tottunut

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: