10 elämänohjetta kolmekymppisille

huhti 15, 2015 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Kolmekymmentä, tuo maaginen ikä, jota pidetään henkisen aikuisuuden rajapyykkinä. Kaksikymppisenä on vielä lupa etsiä itseään ja toilailla ympäriinsä, mutta viimeistään kolmekymppisenä alkaa aikuisuus, vai kuinka? Millaisiin asioihin kannattaa keskittyä, mitkä taas sivuuttaa? Jo kolmenkympin ohittaneet vinkkaavat noudattamaan ainakin seuraavia neuvoja:

1. Aloita säästäminen jo tänään

Vaikka asuntolainaa ei vielä olisikaan ja eläkeikä häämöttää kaukana tulevaisuudessa, kannattaa säästäminen aloittaa. Opintolainasta on hyvä hankkiutua eroon aikaisessa vaiheessa, sillä tulevaisuudessa lainat eivät yleensä vähene, vaan lisääntyvät. Hyödyllinen toimenpide saattaa myös olla toinen pankkitili, johon säästää ”pahan päivän varalle”. Et koskaan tiedä milloin tulee vastaan yllättävä remontti, auton korjaaminen tai kallis leikkaus, jota vakuutus ei korvaakaan. Kun yllättäviä menoja varten on olemassa säästöjä, eivät ne kaada budjettiasi. Muista, että pienikin säästö kannattaa! Muutama kymmenen euroa kuluu kuukaudessa huonompiinkin turhuuksiin kuin tulevaisuutesi turvaamiseen.

2. Aloita terveydestä huolehtiminen

Moni ei halua uskoa sitä, mutta tosiasia on se, että ikääntyminen kehossa alkaa näkyä 25 ikävuoden jälkeen. Keski-iässä ihmiset usein toivovat aloittaneensa terveelliset elämäntavat jo nuorena, kun se oli vielä helpompaa. Mitä kauemmin lykkäät terveyteesi satsaamista, sitä vaikeammaksi se tulee. Monet perustelevat epäterveellisiä elämäntapojaan ja liikkumattomuuttaan sanomalla: ”En ole koskaan liikkunut ja olen aina syönyt juuri sitä mitä mieli tekee ja silti olen kohtuullisessa kunnossa.” Arvaa mitä? Mikään ei ole ikuista. Vaikka nyt olisit hyvässä kunnossa panostamatta asiaan, tilanne on luultavasti eri kymmenen vuoden päästä. Ennaltaehkäisy on paras ongelmanratkaisukeino.

3. Jatka kasvamista ja kehittymistä

Lihaksien ja fyysisen hyvinvoinnin lisäksi tulisi kehittää myös aivojaan. Tämä unohtuu monelta elämän kiireessä ja vilskeessä. Nuoruudessa, kun käydään kouluja, aivot saavat jatkuvasti virikkeitä ja kehität itseäsi huomaamatta. Älä anna kaiken nuorena tehdyn työn valua hukkaan vain siksi ettei enää ole pakko opiskella. Monet ajattelevat olevansa liian vanhoja oppimaan uutta, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä. Paras sijoitus minkä nuorena voi tehdä, on satsaaminen omaan tieto-taitoonsa.

4. Älä käytä aikaasi ihmisiin ja asioihin, jotka tekevät sinut onnettomaksi

Tärkeä sana, joka tulisi opetella viimeistään kolmekymppisenä on ”ei”. Opettele kieltäytymään asioista, jotka eivät tee sinua onnelliseksi tai edistä hyvinvointiasi. Opettele luopumaan ihmisistä, jotka saavat sinut tuntemaan olosi huonoksi tai riittämättömäksi. Älä tyydy jakamaan elämääsi ihmisen kanssa, jonka seurassa et tunne olevasi parempi ihminen. Edes yksi kunnon ystävä on parempi kuin tusina huonoa. Monet roikkuvat vuosia henkisesti kuluttavissa ihmissuhteissa, koska ”eivät halua pahoittaa toisen mieltä ”. Joskus on kuitenkin välttämätöntä olla hieman itsekäs.

5. Kohtele hyvin ihmisiä, joista välität

Kun olet löytänyt elämääsi ne ihmiset, jotka lisäävät onnellisuutta ja parantavat elämäsi sisältöä, pidä niistä kiinni. Älä suhtaudu ihmisiin itsestäänselvyytenä. Läheisesi eivät tiedä kuinka tärkeitä he ovat sinulle, jollet osoita sitä jollain tapaa. Usein jonkin arvon tajuaa vasta sen menetettyään, joten huolehdi, että sinulle ei käy niin. Opettele myös olemaan läheisiäsi varten, kun he tarvitsevat sinua. Kun joku rakkaistasi käy läpi vaikeaa tilannetta, ole tukena. Saatat itse tarvita apua aiemmin kuin arvaatkaan!

6. Keskity mieluummin muutamaan asiaan täysillä kuin kaikkeen puoliteholla

Parikymppisinä meillä on paljon unelmia ja ajatuksia siitä, mitä elämässä haluaisi tehdä. On kiva kokeilla eri juttuja ja etsiä sitä omaa juttuaan. Jossain vaiheessa kuitenkin on päätettävä mihin keskittyy. Jos aina on useampi rauta tulessa, laatu kärsii. Päätä mieluummin mitä haluat tehdä. Mieti missä olet hyvä. Ja sen jälkeen keskity siihen täysillä! Jos tuntuu, että on vaikea keksiä sitä omaa juttua, kokeile seuraavaa:

  1. Mieti missä olet hyvä
  2. Kysy sinut hyvin tuntevilta ihmisiltä missä olet hyvä
  3. Mieti, mitä asioita rakastat
  4. Mieti, miten paljon olet valmis tekemään töitä

7. Perheesi on aina sijoitus, joka kannattaa

Vietä aikaa perheesi kanssa: myös omat vanhempasi ja sisaruksesi mukaan laskettuna. Muista, että jokainen ihminen vanhenee, eikä kukaan elä ikuisesti. Käy siis vierailemassa vanhempiesi ja isovanhempiesi luona vielä kun voit: tarinat heidän lapsuudesta saattavat joskus olla kullanarvoisia muistoja. Jos sinulla on selvittämättömiä ongelmia vanhempiesi kanssa, yritä puhdistaa pöytä ja korjata välit. Perhe ei kuitenkaan tarkoita kaikille samaa asiaa. Joku haluaa naimisiin ja lapsia, toinen viihtyy yksinään. Jollekin taas ystäväpiiri muodostaa ”perheen”. Tärkeintä on, että sijoitat aikaasi niihin ihmisiin, joita pidät sinun läheisinä.

8. Älä pelkää riskejä

Monesti ajatellaan kolmenkympin olevan se raja, jolloin tulee viimeistään asettua aloilleen: koulut käytynä, rahatilanne selkeänä ja häät suunnitteilla. Jos siis tässä iässä alkaa tuntua, että valittu ura ei olekaan oma juttu tai pitkäaikainen avopuoliso elämän rakkaus, tilanteeseen helposti tyydytään. Ei uskota, että ison riskin ottaminen kannattaa elämässä vielä aikuisiällä. Jos et kuitenkaan elä haluamaasi elämää, riskin ottaminen voi olla paras päätös. Ehdit mainiosti vielä aloittaa alusta rakentamaan unelmiasi. ”Mitä jos epäonnistun?” miettii moni. Jos et ikinä edes yritä, epäonnistut varmasti – olemaan onnellinen.

what if

9. Hyväksy ettet voi tietää tarkalleen mitä huominen tuo tullessaan

Moni miettii jatkuvasti mitä tulee tapahtumaan tai mitä pitäisi tapahtua viiden vuoden kuluessa. Tulevaisuutta on tietysti hyvä suunnitella, mutta olisi hyvä muistaa ettei tulevaa voi koskaan ennustaa. Älä kehitä tulevaisuudesta itsellesi pakkomiellettä. Voit tehdä töitä unelmiesi eteen, mutta lopulta et voi kuitenkaan hallita kaikkea mitä tulee tapahtumaan. Monet asiat, jotka tällä hetkellä saattavat tuntua merkityksellisiltä eivät välttämättä ole sitä enää kymmenen vuoden päästä. Vai haluatko yhä täysin samoja asioita kuin 15-vuotiaana? Muista myös, että jokainen on samassa tilanteessa tulevaisuuden epävarmuuden suhteen. Älä kadehdi muita: kukaan heistäkään ei voi ennustaa tulevaa.

10. Ole armollinen myös itsellesi

Jotta elämä olisi mielekkäämpää, myös itseä on opittava rakastamaan ja kunnioittamaan. Vanhempana se on vaikeampaa, joten kannattaa aloittaa nyt. Älä jää vatvomaan virheitäsi ja vääriä     valintojasi. Muutaman vuoden päästä tuskin edes muistat niitä. Itselleen anteeksi antaminen on lähes tärkeintä: sinä itse olet ainoa ihminen, jonka kanssa sinun on elettävä koko loppuelämäsi.

Lähde: markmanson.net

Lue myös: 6 vinkkiä elämänlaadun parantamiseksi

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: