Jokainen hyvässä kunnossa oleva on varmaan joskus kuullut kommentin: “Miksi sä treenaat, sähän oot jo niin hyvässä kunnossa?” Monelle liikunta on keino rakentaa pyöreä pylly, hankkia sixpack ja saada silmää hivelevä ulkonäkö. Entä sitten, kun unelmien vartalo on saavutettu? Onko sen jälkeen enää syytä liikkua? Miksi hyväkuntoiset ihmiset harrastavat liikuntaa? Tikis listasi, mitä hyötyä urheiluharrastuksesta on kunnossa pysymisen lisäksi!

1. Vähentää riskiä sairastua vakavasti

 

Nykyajan hyvinvointiyhteiskunnassa valtavasti ihmisiä sairastuu ns. elintasosairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, 2.tyypin diabetekseen ja osteoporoosiin. Sairaudet saavat monesti alkunsa huonoista ruokailutottumuksista, mutta myös vähäisestä liikunnasta. Liikkumalla säännöllisesti pidät huolta siis myös sydämestäsi ja teet jättipalveluksen tulevaisuuden minällesi pienentämällä todennäköisyyttä sairastua.

2. Lisää elinvuosia

 

Sen lisäksi, että liikunta pienentää riskiä sairastua vakavasti, sen on myös todettu lisäävän elinvuosia. Taiwanilaisen tutkimuksen mukaan jo vartin päivittäinen liikunta lisää eliniänodotetta kolmella vuodella. Helppoa vai mitä?

3. Lisää virkeyttä

 

Monet sanovat olevansa liian väsyneitä liikkumaan aamulla tai pitkän työpäivän jälkeen. Puolen tunnin reipas ulkoilu virkistää kuitenkin varmasti enemmän kuin parin tunnin torkkuminen sohvalla. Seuraavan kerran kun mielesi tekisi suunnata päiväunille, mieti tarkkaan olisiko liikunta sittenkin parempi virkistyskeino.

Lue myös: Näin jaksat lähteä treeneihin suoraan töistä

4. Vaikuttaa positiivisesti mielialaan

 

Liikunta lisää onnellisuutta. Kaikilla on huonot päivänsä, mutta harvoin näkee ketään suu mutrulla kunnon treenin jälkeen. Liikunnan on lisäksi todettu auttavan masennuksen hoidossa. Liikkuessamme kehossa vapautuu hyvän olon hormoneja, endorfiinejä.

5. Parantaa unen laatua

 

Moni on varmasti huomannut, että rankan treenin jälkeen uni tulee helpommin. Säännöllinen liikunta myös parantaa unen laatua. Muistathan kuitenkin käydä urheilemassa paria tuntia ennen nukkumaanmenoa.

6. Samanhenkisten ihmisten tapaaminen

 

Aikuisiällä on vaikea löytää uusia kavereita, eivätkä kaikki jaksa ravata baareissa etsimässä mahdollista tulevaa elämänkumppania. Urheiluharrastus onkin loistava keino tavata uusia ihmisiä, jotka vieläpä ovat kiinnostuneita samoista asioista kanssasi!

7. Virtaa makuuhuoneeseen

 

Liikunta lisää suorituskykyä – myös makuuhuoneen puolella! Lisäksi liikunnan tuoma hyvän olon tunne parantaa itsevarmuutta.

8. Raitis ulkoilma

 

Nykypäivänä, kun töitä tehdään suurimmaksi osaksi sisätiloissa, jää monelta ulkoilu vähemmälle. Siksi lenkkeily, pyöräily, uintireissu tai vaikkapa kahvakuulatreenit luonnossa ovat hyvä vaihtoehto työpäivän päälle. Muista, ettei ole olemassa huonoa keliä, on vain huonoja varusteita! Talvella toppavaatteet, sateella sadevaatteet ja kesällä hellevaatteet 😉

9. Parantaa ruokahalua

 

Jos tuntuu, että ruoka ei maistu tai päivän syömiset koostuvat lähinnä sokeriherkuista, kannattaa kokeilla liikuntaa lääkkeeksi! Reippailu, varsinkin raittiissa ulkoilmassa, herättää ruokahalun. Rankempia urheilusuorituksia taas ei jaksa pullan ja karkin voimin, eli keho alkaa huutaa terveellisempiä vaihtoehtoja: proteiinia ja laadukkaita hiilihydraatteja.

10. Auttaa stressiin

 

Pyöriikö mielessäsi ongelma, johon et keksi ratkaisua? Tai tuntuuko, että jokin ahdistaa, mutta et keksi syytä mikä. Onko töissä stressiä? Valitse tunnelmaan sopiva soittolista, laita kuulokkeet korville ja suuntaa liikkumaan. Kuka sanoo, että treenisoittolistan täytyy aina olla samanlainen? Voit valita tarpeen mukaan inspiroivaa, rentouttavaa tai virkistävää musiikkia. Liikkuessa ajatukset saavat virrata vapaasti ja monesti huomaa stressin helpottaneen, vaikka et konkreettisia ratkaisuja keksisikään liikunnan aikana.

-Aliisa

Osittainen lähde: lifehack.com

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: