10 askelta kohti tapojen muuttamista

mennessä | heinä 6, 2014 | Lifestyle miehet, Lifestyle naiset | 0 Kommenttia

Itsensä muuttaminen ei ole helppoa – meillä kaikilla on tapoja, jotka määrittävät keitä olemme. Voit kuitenkin muuttaa tapojasi parempaan suuntaan. Tapojen muuttaminen on keskeisimpiä taitoja, joita ihminen voi oppia. Sen avulla voit muokata elämääsi. Muokata sitä kuka olet. Tässä muutamia keinoja, joiden avulla voit muuttaa tapojasi sekä muuttaa suhtautumista erilaisiin asioihin. Muutos lähtee sinusta.

10 askelta alkaa tästä…

1. Aloita pienistä teoista

 

Usein muutos aloitetaan liian vauhdilla tai liian isosti. Alkuinnostuksen jälkeen innostus laantuu ja pahimmassa tapauksessa loppuu kokonaan. Esimerkiksi uuden ruokavalion opetteluun kuluu aikaa, jotta siitä tulee rutiini. Samoin henkilön, joka ei aiemmin ole käynyt salilla, vie aikaa tottua uuteen harrastukseen. Aloita siis pienin askelin ja pitäydy muutoksessa, vaikka välillä tulisi esteitä vastaan. Mitä rauhallisemmin aloitat, sitä varmemmin uudesta muutoksesta tulee osa päivittäistä elämääsi.

2. Rakenna luottamus itseesi

 

Miksi on niin vaikea luottaa itseensä? Olet joskus epäonnistunut ja siten on helppo rikkoa itselle tehdyt lupaukset, koska pelkäät epäonnistuvasi uudelleen. Lupausten rikkominen on helpompaa kuin lupausten pitäminen. Jos toinen henkilö valehtelee koko ajan, et lopulta luota häneen enää. Sama pätee itsellesi tehtyihin lupauksiin. Ratkaisu on, että rakennat hiljalleen luottamusta itseesi ja omaan tekemiseesi. Näin pystyt mihin vain. Pienin lupauksin kohti suuria tavoitteita. Prosessi vie aikaa, mutta se on luultavasti tärkein asia mitä voit tehdä itsellesi. Luota itseesi.

3. Energia ja uni

 

Jos olet saanut liian vähän unta, olet väsynyt ja energiatasosi on minimissä. Kun olet väsynyt, et jaksa keskittyä muutokseen ja muuttamaan tapojasi – pidä siis huolta energiatasoistasi. Unella on väliä.

4. Ennakoi ja valmistaudu

 

Jos olet esimerkiksi muuttamassa ruokailutapojasi (sano EI sokerille!) ja olet menossa syntymäpäiväjuhliin, mitä syöt? Mikä on strategiasi, jos juhlissa tarjoillaan sokeria (jota siellä todennäköisimmin tarjoillaan)? Jos unohdat muutoksen, etkä ole valmistautunut tilanteeseen, lankeat luultavasti vanhoihin tapoihisi. Ennakoi ja valmistaudu. Tässä hieno video siitä, miten sokeri vaikuttaa meidän aivoihin.

5. Huomioi miten puhut itsellesi

 

Me kaikki puhumme itseksemme. Se ei aina ole ilmiselvää, koska suurin osa puheesta tapahtuu päämme sisällä. Se on täysin normaalia, mutta mikäli puhut itsestäsi negatiiviseen sävyyn, voi se pilata muutosprosessin. Jos hoet itsellesi, ettei joku asia onnistu, et pysty johonkin, miksi laitat itsesi kärsimään, on ok luovuttaa, joku asia on liian vaikeaa, vihaat jotain asiaa… epäonnistut.

Voit olla julma itseäsi kohtaan ja voit tuntea syyllisyyttä ja olevasi huono ihminen. Se ei johda mihinkään. Vaatii opettelua hyväksyä itsensä sellaisena kuin on, (varsinkin naisten). Opettele olemaan ystävällinen itsellesi, muistuta itseäsi kuinka vaikeaa on olla onnellinen, harjoittele myötätuntoa itseäsi kohtaan. On vain yksi sinä. Olet täydellinen sellaisena kuin olet, sillä ei ole muita samanlaisia. Ethän kohtele muitakaan yhtä julmasti, miksi siis itseäsi?

Sinun täytyy tulla tietoiseksi miten ja mitä sanot itsellesi ja oppia huomaamaan mikä on totta ja mikä ei. Opettele sanomaan itsellesi positiivisia asioita. Se on avain muutokseen.

6. Aseta tavoite

 

Lyhytaikaiset, kuten 2-6 viikon mittaiset tavoitteet, voivat olla todella motivoivia. Voit haastaa itsesi tai voitte yhdessä kaverisi kanssa haastaa toisenne tai tehdä ryhmähaasteen.

Voit esimerkiksi haastaa itsesi olemaan ilman sokeria kuukauden, treenata joka päivä kolmen viikon ajan, syödä terveellisesti kuusi viikkoa tai juoda joka aamu smoothie kuukauden ajan. Miten sinä haastat itsesi?

7. Epäonnistuminen – oppimisen työkalu

 

Epäonnistuminen kuuluu elämään, se on fakta. Epäonnistumiset voi kuitenkin kääntää voitoksi, joka kerta kun epäonnistut jossain, voit oppia niistä. Se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi itselle. Jokainen on erilainen. Et tiedä mikä toimii sinulle ennen kuin kokeilet ja mahdollisesti saatat huomata että epäonnistut, eli asia ei sopinut sinulle. Kun epäonnistut, opit jotain uutta ja se auttaa sinua löytämään omat juttusi.

Se, miten suhtaudut epäonnistumiseen on ratkaisevinta. Monet epäonnistuvat ja luovuttavat sen jälkeen. Siksi heidän on vaikea muuttaa asioita. Sen sijaan että he luovuttavat. He voisivat yrittää uudelleen ja kokeilla uutta menetelmää, jolloin heillä on paremmat mahdollisuudet onnistua. Menestyvät ihmiset eivät ole niitä, jotka eivät koskaan epäonnistu, vaan niitä, jotka jatkavat yrittämistä kunnes onnistuvat.

8. Ota itseäsi niskasta kiinni

 

Pitäisi mennä lenkille, pitäisi tehdä terveellistä ruokaa, pitäisi siivota…lista on loputon, samoin kuin tekosyyt miksi asioita ei saa aikaiseksi. Jokainen kieltävä tekosyy saa alitajuntasi ajattelemaan asiat niin kuin ne kerrot itsellesi, eli psyykkaat itseäsi jättämään asiat tekemättä. Ulkona on kylmä, lenkissä kestää liian kauan, terveellinen ruoka on pahaa…Mitäpä jos ensi kerralla unohdat tekosyyt ja ajattelet asioista myönteisesti? Juoksulenkin jälkeen et varmasti harmittele, hitsi kun tuli lähdettyä lenkille!

9. Löydä voimakkaita motiiveja

 

On helppoa sanoa, että ryhtyy johonkin mikä kuulostaa hyvältä. Mutta se mikä kuulostaa hyvältä, ei riitä siinä vaiheessa kun tulee esteitä vastaan. Sinulla tulee olla vahva motiivi, esim. haluat saavuttaa paremman terveyden, haluat luoda hyvän elämän lapsellesi tai haluat auttaa avun tarpeessa olevia. Hyvältä näyttäminen ei ole kunnollinen motiivi, sen sijaan vahvalta ja voimakkaalta tunteminen ovat. Kirjoita motiivisi ylös ja muistuta itseäsi niistä kun esteitä tulee vastaan.

10. Unohda täydellisyyden tavoittelu

 

Ihmiset tavoittelevat täydellisyyttä sitä kuitenkaan saavuttamatta. Mikä todellisuudessa on täydellistä? Jokainen itse luo omat täydellisyyden ihanteensa. Ihmiset tavoittelevat täydellistä vartaloa, täydellistä kumppania, täydellistä perhettä, täydellistä työtä, täydellistä elämää, täydellistä onnea. Unohda täydellisyyden tavoittelu, nauti elämästä ja anna palaa!

Lähde: zenhabits

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: