facebook_pixel

Stressi lihottaa – pitääkö paikkansa?

maalis 24, 2016

Työasiat stressaa. Koulutehtävät stressaa. Parisuhde aiheuttaa stressiä. Kaikki asiat stressaavat. Nämä ovat yleisimpiä lausahduksia, jos tuntuu, että kiire painaa päälle ja olo on alakuloinen. Stressaako? Stressi tarkoittaakin tilannetta, jossa henkilöön kohdistuu haasteita ja vaatimuksia sen verran, että voimavarat ovat vähissä. Stressin lähteenä voi olla yksi tai useampia samanaikaisia tekijöitä elämäntilanteessa. Stressitekijät voivat aiheuttaa muutoksia niin henkisesti kuin fyysisesti.

Stressi on kuitenkin luonnollista ja lyhytkestoisena se saattaa olla jopa positiivinen asia ja hyvästä meille. Saamme esimerkiksi tehokkaasti aikaan asioita, kun tietyn tehtävän deadline painaa päälle. Jos stressi kuitenkin pitkittyy ja kroonistuu, vaikuttaa se negatiivisella tavalla. Stressi vaikuttaa immuunijärjestelmään, se voi pahentaa olemassa olevia sairauksia tai laukaista sairauksia, kuten masennusta tai sydän- ja verisuonitauteja. Stressi voi siis olla monien sairauksien taustalla. Usein myös ylipainon.

Tavallisimpia stressiin liittyviä oireita ovat psyykkiset oireet, kuten jännittyneisyys, levottomuus, ahdistuneisuus ja unihäiriöt. Fyysisiä oireita ovat mm. päänsärky, huimaus, pahoinvointi, vatsavaivat, hikoilu. Stressatessa muun muassa verenpaine nousee, mieliala vaihtelee ja elimistö alkaa tuottamaan stressihormoni kortisolia. Elimistö on niin sanotusti hälytystilassa.

Stressatessa tulee helpommin syötyä epäterveellisesti, kuten sokeria ja rasvaisia ruokia, jolloin elimistöön alkaa kertymään ylimääräistä rasvaa. Jos on taipuvainen tunnesyömiseen, voi epäterveellinen ruoka maistua entistä enemmän. Myös unenlaatu saattaa heiketä ja unihäiriöt lisääntyä. Väsyneenä usein sortuu herkkuihin ja rasvaisiin ruokiin, mikä lisää painonnousua. Kun olo tuntuu pahalta ja syö vielä epäterveellisesti hakien lohtua ruoasta ja herkuista, tuntuu olo vielä pahemmalta ja kierre on valmis.

Stressi ei suoranaisesti lihota, mutta se voi olla ylipainon taustalla. Siksi stressaavan elämäntilanteen iskiessä on hyvä pitää tauko, sen sijaan, että yrittää pinnistellä kahta kauheammin töiden tai opiskelujen parissa. Se, että murehtii kaikista maailman asioista, pitää yllä kortisolin tuotantoa, jolloin elimistö on koko ajan stressitilassa ja toimii heikommin. Pitää löytää keino rentoutua, oli se sitten liikunta, perheen tai kavereiden kanssa vietetty aika, tai vaikkapa nukkuminen. Stressaantuneenakin on tärkeää syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Epäterveellinen ruoka ei poista pahaa oloa, vaan saattaa jopa lisätä pahaa sitä, niin fyysisesti kuin henkisesti.

Kun löysää vähän, elimistö alkaa toimimaan paremmin ja stressitaso laskee. Tärkeää on keskittyä palautumiseen ja ns. hyväksyä sen hetkinen olo eikä taistella vastaan. Tärkeää on rentoutua joka päivä. Töiden parista irrottautuminen on tärkeää, esimerkiksi työsähköpostien lukeminen iltaisin kotona ei ole hyvästä. Kun hyväksyy olonsa, ja alkaa tehdä asioita joista pitää ja rentoutuu joka päivä, alkaa elämä palautua raiteilleen.

Ota tavaksi kuulostella itseäsi päivittäin, ja jos tekemättömät työt alkavat painaa päälle, pysäytä stressi ennen kuin se valtaa ja laukaisee pahimmillaan jonkin sairauden. Sinulla on avaimet omaan hyvinvointiisi.

– Petra

Lue myös: Joogan avulla keho ja mieli tasapainoon

 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: