5 syytä miksi et välttämättä tarvitse kuntosalia päästäksesi kuntoon

Tuntuuko sinusta joskus että vuorokaudesta loppuvat tunnit kesken? On vaikeaa säilyttää tasapaino perheen, työn ja vapaa-ajan kesken, unohtamatta aikaa jolloin suunnata kuntosalille ja treenata.

Ajanpuute on yleisin syy, joka ajaa meidät kauemmas terveellisimmistä elämäntavoista. Ei ihme, sillä kuntosalille ajaminen, vaatteiden vaihtaminen, treenaaminen, suihkussa käyminen, kotiin ajaminen, saattavat viedä parikin tuntia päivästä – kallista aikaa, jota kaikilla ei yksinkertaisesti ole.

Hyvät uutiset? Et välttämättä tarvitse kuntosalia pysyäksesi tikissä ja saavuttaaksesi terveelliseen elämäntapaan liittyvät tavoitteet. Lue viisi syytä miten päästä kuntoon astumatta lainkaan kuntosalille!

1. Treenata voi missä vain

Kroppasi on uskomaton kone, lisäpainoja tai varusteita ei tarvita. Tarvitset ainoastaan tilaa olohuoneeseesi, oman kehonpainon ja hyvän treenialustan. Sinulla on vapaat kädet treenata missä ja milloin vain aikataulusi mukaan ja voit unohtaa tekosyyt “ettei ole aikaa” – lopullisesti 😉

kotitreeni1

2. Treeni on vaihtelevampaa

On olemassa uskomus, jonka mukaan oman kehonpainolla tehtävä treeni olisi tylsää eikä yhtä tehokasta kuin kuntosaliharjoittelu. Todellisuudessa tämä on päinvastoin ja mahdollisuuksia on rajattomasti. On kyykyt, punnerrukset, lankut, seinää vasten istuminen jne. Omalla kehonpainolla tehtävä harjoittelu keskittyy vartalon luonnolliseen liikkeeseen (mm. työntö ja veto) ja siten mahdollisuuksia on rajattomasti laitteisiin verrattuna. Toisin sanoen, treenaat enemmän kuin yhtä lihasta kerrallaan ja vieläpä  tehokkaammin.

3. Pystyt seuraamaan kehitystäsi

Kotona treenatessasi sinun ei tarvitse miettiä painoja ja laitteiden säätöjä. On todella helppoa seurata kehitystä oman kehon painolla treenatessa, sillä ainut mitä lasket on toistot ja aika. Tehdäksesi treenistä entistä hauskempaa, mausta rutiinejasi ripauksella kilpailua itseäsi vastaan. Yritä aina olla parempi kuin edellisellä kerralla!

4. Se on tehokasta

On harhaluulo, että ihmiset, jotka haluaisivat laihtua ja polttaa rasvaa tarvitsevat viettää tunteja kuntosalilla tekemässä pitkiä sarjoja ja paljon aerobista harjoittelua. Mutta lyhyempi, intensiivisempi liikunta saavat aikaan parempia tuloksia.Tämä on hyvä uutinen niille, jotka haluavat päästä parempaan kuntoon, mutta aikaa on vähän. Miksi vaivautua 20 minuutin treenin takia salille, kun voit tehdä yhtä tehokkaan treenin kotona?

kotitreeni2

5. Se on halvempaa

Maksatko kuntosalijäsenyydestä, mutta sinua ei juuri siellä näy? Meille jokaiselle on saattanut käydä näin. Jos kuntosali ei ole sinua varten, katkaise jäsenyys ja ala treenata fiksulla tavalla. Investoi mieluummin nettivalmennukseen, joka auttaa sinua treenaamaan tehokkaasti kotona.

Kotona treenaaminen ei ole ainoastaan halvempaa, se on tehokkaampaa, yksinkertaisempaa ja vie vähemmän aikaa. Muista kuitenkin haastaa itsesi ja tehdä treenistä mahdollisimman tehokasta ja monipuolista. Mitä kovemmin treenaat, sitä nopeammin näet tuloksia!

Lähde: MindBodyGreen